عراق 1.5 میلیارد دلار را پس می‌دهد/ تداوم صادرات برق با وجود کمبود در ایران

عراق 1.5 میلیارد دلار را پس می‌دهد/ تداوم صادرات برق با وجود کمبود در ایران

عراق بدهی خود را با ایران تسویه خواهد کرد. حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: «مذاکراتی انجام شده است و ظاهرا توافق شده که در اولین قدم عراق چیزی حدود یک و نیم میلیارد از منابع ایران را بابت خرید واکسن پرداخت کند.»

به گزارش تجارت‌نیوز، در شرایطی که وزارت نیرو امسال را سال بسیار سختی برای تامین آب و برق کشور دانسته، ماجد حنتوش، وزیر برق عراق به ایران سفر کرده است. سفری که گفته می‌شود در راستای ادامه همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی و همچنین تسریع در پرداخت بدهی‌های عراق به ایران است.

سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در این زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «مذاکراتی انجام شده است و ظاهرا توافق شده که در اولین قدم چیزی حدود یک و نیم میلیارد دلار بابت خرید واکسن پرداخت کنند و روش پرداخت هم به این صورت است که ایران مذاکره و خرید می‌کند و آن‌ها از محل منابع ایران این یک و نیم میلیارد را به کشور فروشنده واکسن می‌دهند.»

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق ادامه می‌دهد: «حدود سه هفته قبل وزارت خارجه عراق اعلام کرد که عراق مجاز است نسبت به پرداخت پول ایران اقدام کند و عراقی‌ها تلاش می‌کنند با توجه به مجوز آمریکا بدون بهانه پول را پرداخت کنند. از طرفی با فرا رسیدن تابستان وابستگی آن‌ها به گاز و برق ایران بیشتر می‌شود. این در شرایطی است که ایران صادرات گاز و برق را کم کرده بود زیرا عراقی‌ها نتوانسته بودند پول آن را پرداخت کنندـ»

حسینی همچنین درباره میزان صادرات برق ایران به عراق توضیح می‌دهد: «صادرات برق ایران به عراق معمولا چیزی حدود 1200 مگاوات بوده است و به دلیل تعهدات صادراتی ایران چندان امکان افزایش یا کاهش میزان صادرات برق به این کشور را ندارد.»

صادرات برق ایران به عراق در شرایطی رخ می‌دهد که متولیان وزارت نیرو اعلام کردند امسال سال بسیار سختی از نظر تامین آب و برق است و همچون سال گذشته احتمال خاموشی وجود دارد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در واکنش به این موضوع به اتلاف بالای برق در شبکه توزیع اشاره کرده و می‌گوید: «ما در ایران کمبود برق نداریم و در واقع مشکل توزیع و انتقال برق داریم. یعنی همه شبکه‌ها بهم وصل و یکپارچه نیستند و ممکن است درمنطقه‌ای برق مازاد داشته باشیم و در منطقه‌ای دیگر برق کم باشد و در حالی که ایران حدود 74 تا 75 هزار مگاوات برق تولید دارد، نیاز کشور چیزی حدود 40 هزار مگاوات است.»

او ادامه می‌دهد: «بنابراین حتی اگر ایران برق خود را به عراق هم برق صادر نکند مشکل برق در ایران همچنان وجود خواهد داشتد و اگر مردم کمی رعایت کنند با مشکل کمبود برق مواجه نمی‌شویم.»

پیشنهاد مطالعه: اخبار جدید از واردات واکسن کرونا برای کارگران

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد