نفت 100 دلار می‌شود؟

نفت 100 دلار می‌شود؟

برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری و موسسات مالی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است نفت در سال 2021 به 100 دلار هم برسد. اما سوال مهم این است که فزایش قیمت نفت چقدر پایدار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار نفت پس از عبور از دوران تاریک خود و کاهش چشم‌گیر قیمت نفت حالا در مقابل چشم‌انداز جدیدی قرار گرفته است.

کارشناسان و تحلیل‌گران بازار انرژی سوخت امیدوارند که در سال 1400 شاهد رونق قیمت‌‌ها در این بازار باشیم.

شهاب الدین متاجی کجوری، کارشناس نفت در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به افزایش مصرف محصولات نفتی در اثر رفع تدریجی پاندمی کرونا قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به ذخیره‌سازی‌های سال 2020 به دلیل کاهش مصرف در این سال و کاهش شدید قیمت نفت خام، افزایش قیمت شدید نیست. اما دو عامل مهم سبب افزایش قیمت نفت است.

متاجی افزود: یکی از این عوامل وجود ذخیره‌های نفتی است و شواهد نشان می‌دهد سطح این ذخیره‌‌سازی‌‌ها در حال کاهش است. عامل دیگری که مهم است میزان تولید نفت شیل آمریکا است. در صورت کم شدن تولید این نفت، یکی از منایع مهم عرضه در این بازار باعث کاهش عرضه و جلوگیری از مازاد تولید می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به هزینه‌های بالاتر شروع فعالیت مجدد و تولید نفت شیل، فرصت مناسبی در اختیار کشور‌های عضو اوپک است که کمبود در بازار را همزمان با افزایش قیمت‌ها جبران کنند.

وی افزود: از سوی دیگر برخی بانک‌های سرمایه‌گذاری و موسسات مالی مثل جی پی مورگان و گلدمن‌ساکس افزایش قیمت زیادی را تا حد 100 دلار در هر بشکه به دلیل افزایش مصرف سوخت، پس از انجام واکسیناسیون برای سال 2021 پیش‌بینی می‌کنند.

متاجی در ادامه گفت : اما این افزایش قیمت حتی در صورت صحت این گمانه، موقتی است و پس از فروکش کردن مصرف، قیمت‌ها به سطح عادی باز می‌گردد.

وی افزود: نکته مهم در این شرایط، سیاست کشورهای اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت خام است. به گونه‌ای که همکاری برای کنترل قیمت را ادامه دهند و با افزایش تولید خارج و مغایر با توافقات، سبب کاهش قیمت نفت نشوند.

مطالعه بیشتر: آخرین قیمت نفت پس از اختلال کانال سويز

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد