شوک خبری هیات مدیره سازمان بورس / 9 هزار میلیارد تومان پول جدید برای بازار سهام

شوک خبری هیات مدیره سازمان بورس / 9 هزار میلیارد تومان پول جدید برای بازار سهام

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه امشب افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام را تصویب کرد. از نگاه برخی، با این مصوبه 9 هزار میلیارد تومان پول برای بورس تجهیز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این مصوبه هیات مدیره سازمان بورس آمده است:

«1- صندوق های سرمایه گذاری “دراوراق بهادار با درآمد ثابت” ملزم به سرمایه گذاری حداقل 15 درصد و حداکثر 25 درصد از ارزش کل دارایی های صندوق در “سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری” هستند.

2- صندوق های یاد شده ملزم هستند تا پایان اسفند 1400 نسبت به رعایت نصاب موضوع این مصوبه به شرح زیر اقدام کنند:

2-1- تا پایان اسفند ماه 1399 نسبت به افزایش حداقل 3 واحد درصد در نصاب موضوع این مصوبه در مقایسه با وضعیت فعلی (تاریخ ابلاغ این مصوبه) و تا میزان حداقل نصاب مجاز سرمایه گذاری در سرفصل یاد شده اقدام کنند.

2-2- تا پایان اسفند ماه 1400 در هر فصل نسبت به افزایش 3 واحد درصد در نصاب موضوع این مصوبه در مقایسه با وضعیت فعلی (تاریخ ابلاغ این مصوبه) و تا میزان حداقل نصاب مجاز سرمایه گذاری در سرفصل یاد شده اقدام کنند.

2-3- به ازای هر یک واحد درصد افزایش سرمایه گذاری در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس تا میزان نصاب مجاز سرمایه گذاری در سرفصل یاد شده 2 واحد درصد از حداقل نصاب سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت کسر می شود.

3- به صندوق‌ها اختیار داده شد در خصوص توزیع حداقل 2 درصد دارایی از محل ذخیره ناشی از تغییر ارزش سهام در پایان سال مالی جاری صندوق، تا یک سال پس از پایان سال مالی مذکور و متناسب با شرایط بازار تصمیم‌گیری کنند.

4- همچنین مصوب شد که حداکثر میزان خرید اوراق دولتی به اندازه 30 درصد ارزش دارایی های درآمد ثابت صندوق ها باشد.»

اما پس از این خبر سنا، واکنش‌های فعالان و کارشناسان بازار سهام شروع شد که در یکی از توییت‌ها، علیرضا باغانی، روزنامه‌نگار نوشته است: «با مصوبه امشب نهاد ناظر، 9 هزار میلیارد پول برای بورس تجهیز شد. صندوق‌های با درآمد ثابت اکنون 300 هزار میلیارد تومان موجودی دارند که سه درصد آن را تا 13 روز کاری فرصت دارند که وارد بازار کنند. این الزام است.»

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد