گفت‌وگو با محمد حسینی، کارآفرین برتر حوزه بورس و ارز دیجیتال

گفت‌وگو با محمد حسینی، کارآفرین برتر حوزه بورس و ارز دیجیتال

محمد حسینی یکی از کارآفرینان جوانی است که در حوزه ارزهای دیجیتال در داخل کشور دست به تاسیس یک شرکت هلدینگی زده است.

به گزارش برنا، جامعه باید قدردان افرادی باشد که در فضای نا به سامان اقتصادی مبتکر راه اندازی کسب و کاری شده و بستری را برای اشتغال فراهم می کنند. بیکاری یکی از مهمترین معضلاتی است که می تواند استعداد و پتانسیل یک اجتماع را به تحلیل برده و روح خلاقیت و ابتکار را از وجود آن برباید.

بدون اغراق درصد زیادی از پرونده های دادگستری متعلق به این پدیده شوم است و در این میان این کارآفرینان هستند که با ایده های خود خدمات شایسته ای را به جوامع ارزانی می دارند.

 بی شک هر کشوری که توانست موانع دست و پا گیر را از سد راه کارآفرینان خود بردارد جامعه ای پویا، خلاق و متعالی خواهد داشت.

هر کارآفرینی در نخستین قدم تحت یک ایده خام کار خود را آغاز کرده است. ایده ای که ممکن است برای پرورش دادن آن جدا از تلاش و کوششی که بر خود تحمیل کرده، در اجرای آن با ده ها و بلکه صدها مشکل و موانع مختلف نیز مواجه شده باشد. در چنین شرایطی که ممکن است هر فردی  توان او رو به تجزیه و تحلیل برود و در نهایت منصرف شود، او به هدف خود نايل می شود.

اینکه اجتماع و دولت از چنین افرادی تا چه اندازه حمایت می کند و او را برای رسیدن به مقصود یاری می کنند حرف تازه ای نیست و ما نیز قرار نیست با جوان سی ساله ای که ظرف مدت کوتاهی توانسته است قدم های بلندی را بردارد در مورد این موضوعات گفت و گو کنیم. بلکه هدف ما مشاوره گرفتن از او برای افراد علاقمندی است که قصد دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

محمد حسینی یکی از کارآفرینان جوانی است که در حوزه ارزهای دیجیتال در داخل کشور دست به تاسیس یک شرکت هلدینگی زده است. او زاده تیرماه 1369 در تهران، کارآفرین حوزه های بورس، ارز دیجیتال و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک با گرایش طراحی جامدات است. در ادامه گفتگوی ما با این کارآفرین جوان را می خوانید.

از چه زمان با ارزهای دیجیتال آشنا شدید؟

من بعد از آشنا شدن با فضای بورس و موفقیت های زیادی که در این بازار کسب کردم از طریق اخباری که دنبال می کردم و البته مطالعاتی که در این زمینه داشتم در سال 2015 میلادی به عنوان بیت کوینر وارد عرصه رمزارزها شدم و به عنوان یک تریدر یا اصطلاح فارسی آن معامله گر، درآمد خود را به بیت‌کوین تبدیل کردم. سال 2017 برای من سال پرتنشی بود و اخبار سقوط ارزهای دیجیتال و شایعاتی که در این فضا وجود داشت خیلی نگرانم می کرد. کما اینکه بازار پرتلاطم بیت کوین نیز با نوساناتی همراه بود. ولی تصمیم قطعی خودم را گرفته بودم و در همین سال به صورت کاملا جدی این فرآیند را پیش گرفتم و با این بازار پر تلاطم همراه شدم. با وجود ضررهای زیادی که داشتم اما تسلیم نشدم و تا اینکه توانستم بستری برای کارآفرینی، آن هم در حوزه ای که کمتر کسی با آن آشنایی داشت برای خیلی از افراد به طور قانونی فراهم کنم.

چه مسیرقانونی باید طی کرد و شما چه اقدامی در این زمینه کردید؟

بهترین راه حل ثبت شرکت است. داشتن یک هلدینگ یا استارت آپ کمک زیادی در زمینه قانونی شدن می کند. مثلا داشتن یک صرافی، یک سایت و یا یک کانال خبری که مخاطبین و علاقمندان سرمایه گذاری در این حوزه را آگاه کند از جمله مقدماتی است که شما باید تحت مجوزهای لازمی که دریافت می کنید، حرفه خود را قانونی کنید. 

آیا در این چهار سال هلدینگ شما تغییراتی نیز داشته است؟

الان حدود چهار سال از تاسیس و راه اندازی هلدینگم می گذرد و نسبت به ابتدای ورود به این عرصه تغییرات گسترده‌ای داشته ایم. برای توسعه این بخش نیاز به پلتفرم اختصاصی و حرفه ای داشتیم. چون همان طور که در جریان هستید اگر هریک از کدهای رمز دار هک شود و یا لو برود ضرر غیرقابل جبرانی به مجموعه وارد می شود. به همین خاطر از پارسال تصمیم گرفتم حدود 25 برنامه نویس حرفه ای استخدام کنم و یک پلتفرم اختصاصی و کاملا امن برای مجموعه طراحی کنیم که در این پلتفرم قابلیت‌های بسیاری را که در صرافی‌های رمزارزی بین‌المللی نظیر اوردرگذاری و ترید سریع و آسان همراه با نمودارهای قیمتی، در دسترس مشتریان عزیز قرار بگیرد. البته بخش توسعه برنامه نویسی هیچ وقت متوقف نشده است و همچنان در حال توسعه آن هستیم تا در آینده برای هموطنان ایرانی خدمات گسترده‌ای را فراهم کنیم.

کارآفرینی از نگاه شما چه تعریفی دارد؟

به نظر من کارآفرینی فرصتی است که شما در اختیار جوانان و افراد با استعداد جامعه قرار می دهید. تا بستری برای شکوفایی در آنها شکل بگیرد و همراه با رشد افراد، جامعه نیز پرورش پیدا کند. در حقیقت یک کارآفرین همواره از مفهوم فرصت پروری در کار و زندگی خود بهره می گیرد تا دیگر افراد نیز از این فرصت‌ها استفاده کنند. از طرفی ارزش آفرینی برای این عرصه شاید از خود کارآفرینی مهم تر باشد. چون کارآفرینی به وجود می آید که ارزش آفرینی شکل بگیرد و در این بستر، استعدادهای جوان و خلاق نیز خود را پرورش دهند. و این نکته را نیز باید اضافه کنم که اگر ارزشی خلق نگردد، توانایی و فرصتی نیز به وجود نخواهد آمد و در حقیقت کارآفرینی نیز شکل نمی گیرد.

آیا استراتژی خاصی برای رشد کسب و کار خود داشته اید؟

بله. چون استراتژی‌ نقش کلیدی و مهمی در رشد یک مجموعه یا سیستم دارد. اما مهمتر از این موضوع این است که شما می بایست متناسب با شرایط بتوانید استراتژی خود را مشخص کنید. در حقیقت استراتژی یک رفتار عاقلانه و مورد تایید جوامع است. چون در نتیجه یک استراتژی درست و حساب شده می‌توانید به هدف یا اهدافی که در نظر دارید دست پیدا کنید. در حال حاضر استراتژی اصلی ما توسعه و ارتقا کیفیت خدمات در داخل کشور است که همان طور که به آن اشاره کردم تعداد زیادی برنامه نویس برای این امر استخدام کرده ام.

از چه الگویی در بازاریابی بهره می برید؟

 الگوی من و مجموعه ای که با بنده همکاری می کنند یک الگوی برآمده از ذهن های خلاق است و از جمله مسايل محرمانه این مجموعه به حساب می آید. البته قصد داریم در آینده این الگو را تبدیل به کتاب کرده و آن را منتشر کنیم.

کمی در مورد فناوری بلاکچین توضیح دهید؟

به زبان ساده بلاکچین به این معنی است که افراد به طور مستقیم با هم در ارتباط باشند و تراکنش انجام دهند و نیازی به صرافی ها یا بانکها نباشد که در ازای هر ترکنشی پولی را از شما دریافت کنند.  بلاکچین مجموعه‌ای از بلوک‌هاست که به صورت پشت سر هم و زنجیروار با حجم مشخصی می‌توانند داده‌ها را دریافت کرده و به حساب شخص مورد نظرتان انتقال دهید. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که داده‌ها به صورت رمزنگاری شده انتقال پیدا می کند و تنها فرستنده و گیرنده اطلاعات می‌توانند رمزگشایی کنند.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید، مرکز داده‌ای که بلاکچین‌ها در آن‌ فعالیت دارند، به صورت کاملا غیر متمرکز و در قالب یک نود (Node) در سراسر جهان فعال هستند و هر شخصی می‌تواند نقش نود را داشته باشد.

آینده بلاکچین در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر بتوانیم داده‌ها و اطلاعاتی عمومی را از طریق بلاکچین ذخیره و تغییرات اعمالی را به این شکل که توضیح دادم اجرا کنیم بهترین راهکار و گزینه ای خواهد بود که کشور ما نیز در این بستر بخش از معادلات مالی خود را در آن انجام دهد. از طرفی می‌توانیم شکلی جدید از پردازش اطلاعات در فضایی کاملا ایمن و رمزنگاری شده داشته باشیم. در حال حاضر فناوری بلاکچین در جهان به سرعت در حال توسعه است و شرکت‌های مختلفی داده‌های خود را در بلاکچین آپلود می کنند.

مهمترین موانعی که در این مدت پیش سر گذاشته اید چه بوده است؟

هر فردی به طور معمول هر روز با چالش های مختلفی مواجه است. ولی در اقتصاد باید منتظر چالش های ثانیه ای باشید. یعنی هر لحظه با یک خبر بازار به هم می خورد و شما با چالش بزرگی مواجه خواهید شد. در تمام این سالها با چالش های زیادی مواجه بوده ام ولی آموخته ام که از هر چالشی یک درس یاد بگیرم و از همان درس یک موفقیت کسب کنم.

در خصوص آینده رمزارزها در جهان و ایران چه نظری دارید؟

به طور معمول رمزارزها به عنوان یک ابزاری برای پرداخت‌های اینترنتی به حساب می آیند و قالب جدیدی از پول است. با وجود این ارزها دیگر پول و ثروت منحصر به یک کشور و یا یک سازمان و نهاد نیست. به طوری که مرز مشخصی برای آن وجود ندارد. وقتی شخصی بتواند دارایی خود را به راحتی از کشوری به کشور دیگر بدون پرداخت هزینه گزاف انتقال دهد، یک نوع موفقیت و برد محسوب می‌گردد. به نظر من جهان به یک نوع اتحاد در حوزه مالی توسط ارزهای دیجیتال نیاز دارد تا وابستگی خود را از  دلار و یورو جدا کند. اگر این فرآیند در ایران رشد و پرورش پیدا کند می تواند گشایش های زیادی در اقتصاد حاصل شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد