حرکت بازار سرمایه بعد از دانه پاشی

حرکت بازار سرمایه بعد از دانه پاشی

بورس از کمبود نقدینگی رنج می برد و مادامی که پول های بزرگ وارد این بازار نشود، بازار سرمایه رشد نخواهد کرد.

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس تهران روز گذشته با افت 23625 هزار واحدی کانال یک میلیون و 400 هزار واحد را از دست داد. شاخص هم وزن نیز 2.04 درصد کاهش یافت. روز گذشته اکثر سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز منفی بودند و بسیاری از آن‌ها صف فروش داشتند.

ارزش معاملات  روز گذشته رقم نسبتا کمی بود و در بورس حدود 3600 هزار میلیارد معامله انجام شد و در فرابورس هم 38 هزار میلیارد تومان بود.

البته بخش کوچکی از آن مربوط به معاملات خرد و مابقی مربوط به اوراق دولتی بود. نماد‌های پارس"، "شپدیس" و" فملی" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. نوع معاملات در سهام بنیادین و حتی در سایر نمادهای سودده، حکایت از کف قیمتی معتبر در بسیاری از آنهاست.

کیارش فاضل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: رشد بازار سرمایه تحت‌ تاثیر نیرویی قوی تر از سهامداران خرد حقیقی در این بازار است. این بازار از کمبود نقدینگی رنج می برد و مادامی که پول های بزرگ وارد این بازار نشود، بازار سرمایه رشد نخواهد کرد.

وی افزود: اگر بازار سرمایه چند وقتی مثبت بوده و رشد کند، خودبه‌خود سرمایه‌گذاران خرد دوباره جذب بازارسرمایه خواهند شد و به عبارتی، سبز شدن بازارسرمایه، می‌تواند گنجشک ها را به شاخه بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به متغیرهای اقتصادی و‌ وضعیت کسری بودجه دولت، حتما بازار سرمایه باید رشد کند تا امکان تامین مالی مجدد از آن وجود داشته باشد، اما‌ مشخص نیست این حمایت تصنعی از بازار سرمایه یا دانه پاشی، چه زمانی انجام خواهد شد.

وی افزود: شکی نیست که قیمت های فعلی سهام چند سال دیگر، خاطره خواهد شد؛ ولی برای سرمایه گذاری در این بازار باید خیلی صبور بود. سرمایه گذاران در صورت تمایل به خرید سهام، فقط پولی را وارد این بازار کنند که هیچ نیازی به آن ندارند.

فاضل در پایان خاطرنشان کرد: شخصا ترجیح میدهم کمی بالاتر از قیمت های فعلی خرید کنم، اما مطمين باشم که بازار سرمایه حرکت خود را آغاز کرده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد