لزوم تحقق وعده‌های حمل‌و‌نقلی برای ساکنان شهرهای جدید‌/ چرا‌‌‌ هشتگردی‌ها از مترو استقبال نمی‌کنند

لزوم تحقق وعده‌های حمل‌و‌نقلی برای ساکنان شهرهای جدید‌/ چرا‌‌‌ هشتگردی‌ها از مترو استقبال نمی‌کنند

طبق بررسی‌های انجام شده، استقبال ساکنان شهر جدید هشتگرد از مترو این شهر کمتر از 3 درصد از ظرفیت 2988 نفری و به عبارت دیگر حدود 90 مسافر در یک سفر رفت و برگشتی است که یکی از دلایل این کاهش استقبال، سرعت سیر طولانی قطارهاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسيله حمل و نقل عمومی و کلا حمل و نقل از چالش‌های مهم در حوزه تامین مسکن به حساب می‌آید؛ بر اساس همین موضوع توسعه حمل نقل در دو حوزه زیرساخت و کیفیت سفر، مشابه اضافه کردن زمین عمل کرده و عملا زمینه افزایش عرضه مهمترین نهاده ساخت مسکن را مهیا می‌کند.

این مسيله به ویژه در شهرهای اقماری و جدید که کنار شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند به دلیل محدودیت زمین ارزش دو چندان پیدا کرده و در صورت عدم توجه به این موضوع، شاهد بی اثر شدن اثر ساخت شهرها و شهرک‌های اقماری هستیم.

با توجه به اهمیت مسيله حمل و نقل در توسعه شهرهای جدید، بررسی این موضوع در شهرهای جدید اطراف تهران از جمله پرند و هشتگرد قابل تامل است، بر این مبنا اگر هر فردی سری به این شهرها در اطراف تهران بزند، احتمال اولین مسيله مردم این شهرهای جدید را مسيله حمل و نقل به شهر تهران عنوان خواهد کرد.

علاوه بر این موضوع شهرهای جدید اطراف تهران به خصوص شهر جدید هشتگرد، یکی از مقاصد توسعه ساخت واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن است که اهمیت توسعه حمل و نقل را بیش از گذشته مطرح می‌کند.

*حمل نقل فرق یک تبدیل یک شهر به خوابگاه است

در همین راستا، محمد جواد کرمانی، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌ با خبرنگار فارس ضمن اشاره به ضرورت توجه خاص به مسيله حمل در شهرهای جدید گفت: نبود حمل و نقل مناسب، خوابگاه‌هایی به وسعت یک شهر را به عنوان واقعیتی تجربه شده در جهان به وجود می‌آورد.‌

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد:‌ در دهه نود شمسی شهر جدید پرند با هدف تامین مسکن برای مردم در کنار شهر هشتگرد تاسیس شد از آن سال تا‌کنون یکی از مشکلات مردم مسيله دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است.‌

این کارشناس در تشریح مسايل شهر جدید به عنوان یکی دیگر از شهرهای جدید ساخته شده تاکید کرد:‌ شهر هشتگرد به واسطه نزدیکی به تهران یکی از اهداف نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم هم به شمار می‌رو‌د اما مسيله حمل و نقل آن با وجود مترو هشتگرد، کماکان از توسعه شهری عقب مانده است.‌

*3 درصد از صندلی‌های متروی هشتگرد پر می‌شود

بر اساس اطلاعات به‌دست آماده از سفرهای روزانه با استفاده از خط متروی هشتگرد، استقبال مردم از این وسیله حمل و نقل کمتر از 3 درصد از ظرفیت 2988 نفری مترو به عبارت دیگر حدود 90 مسافر در یک سفر رفت و برگشتی است که البته برای این کمرنگی استقبال دلایلی از سوی ساکنان عنوان می‌شود.

با توجه به آمار ارايه شده مسيله هشتگرد کمی متفاوت از سایر شهرهای جدید است. بر این اساس یک شهروند در شهر جدید پرند مسيله نبود زیر ساخت را به عنوان مسيله اصلی حمل نقل عنوان می‌کند اما در شهر جدید هشتگرد با وجود زیرساخت ایجاد شده شاهد عدم استقبال مردم هستیم.

با توجه به این مسيله بررسی دلایل عدم استقبال مردم از زیرساخت حمل و نقل هشتگرد، می‌تواند از تفاوت مسيله حمل و نقل در این شهر جدید با سایر شهرها پرده‌برداری کند.

* چرا مردم از زیرساخت حمل نقل هشتگرد استفاده نمی‌کنند

به گزارش فارس اولین دلیل استقبال کم مردم از زیرساخت حمل و نقل هشتگرد، مسيله فاصله ایستگاه اول خط حمل و نقلی از آخرین ایستگاه در شهر تهران است. بر این اساس، برای رسیدن به ایستگاه مترو هشتگرد در مرز شهرهای جدید و قدیم هشتگرد ابتدا باید مسیر یک ساعته ایستگاه صادقیه تا گلشهر طی شود، علاوه بر مسيله فاصله یک ساعته ایستگاه صادقیه تا گلشهر و عدم وجود خط مستقل از ایستگاه صادقیه، موضوع سرعت زیرساخت حمل و نقل هشتگرد از دیگر دلایل عدم استقبال مردم است.

به گفته مسيولان سابق وزارت راه و شهرسازی در دولت نهم و دهم طراحی متروی هشتگرد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت بوده است در حالی که هم اکنون سرعت قطارها کمتر از نصف سرعت زمان طراحی و فقط 60 کیلومتر بر ساعت است.

با توجه به ذکر شده، در شرایطی که سرعت دوران طراحی زیرساخت حمل و نقل هشتگرد حفظ می‌شد، دیگر نیازی نبود که مسافران برای هر قطار 90 دقیقه در ایستگاه معطل شوند و در حقیقت این زمان به نصف کاهش پیدا می‌کرد.

از سوی دیگر حد‌ مسیر حمل و نقل مردم از تهران به هشتگرد، یک ایستگاه به عنوان نقش‌آفرین دست‌انداز در جلوی یک شرکت خودروسازی از دیگر دلایل عدم استقبال مردم است. همچنین با وجود اینکه دو خط قطار حدفاصل گلشهر و تهران وجود دارد اما به دلیل کمبود ناوگان تنها از یک خط استفاده می‌شود.

در همین راستا مسايل عنوان شده زمینه افزایش زمان سفر برای مردم و در نتیجه عدم استقبال را به همراه دارد.

به هر حال این موضوع موجب شده است استقبال از حمل و نقل جاده‌ای در مسیر تهران-شهر جدید هشتگرد-تهران‌ افزایش یابد در حالی که حمل و نقل ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای، ایمن‌تر و کم‌مصرف‌تر است‌ و اگر قرار است توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار باشد، باید مزایای این مدل حمل و نقلی برای مردم نمود داشته باشد.

از سوی دیگر با سرمایه‌گذاری سنگینی که برای ساخت ایستگاه و خط مترو این شهر جدید ساخته شده است، ضرورت دارد با برنامه‌ریزی دقیق و متناسب، بهره‌وری از این خط ریلی به سرعت افزایش یابد.

به گزارش فارس، با توجه به اهداف طراحی در نظر گرفته شده، حرکت به سوی کاهش زمان انتظار به یک ششم میزان فعلی و کاهش زمان سفر مسافران به هشتگرد با استفاده از راهکارهایی نظیر استفاده از ریل دیگر مترو و رساندن سرعت قطارها به سرعتی که از ابتدا مد نظر طراحان این پروژه بوده، انتظار ساکنان این شهر جدید است.

پیام/ ت 92

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد