بلاتکلیفی 13 هزار خودرو پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد برای خروج تیبا از خط تولید

بلاتکلیفی 13 هزار خودرو پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد برای خروج تیبا از خط تولید

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه 6 هزار خودرو ناقص تیبا از سال گذشته در کف کارخانه مانده است و 7 هزار خودرو تیبا نیز سال گذشته پیش فروش شده است، گفت: با توجه به تصمیم سازمان ملی استاندارد برای خروج این خودروها از خط تولید باید تکلیف این 13 هزار خودرو مشخص شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمد علی تیموری امروز در حاشیه مراسم بازدید وزیر از خودروسازی سایپا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا دو خودروی و 2 از خط تولید خارج می‌شود؟ گفت: در خودروی عیوبی همیشه بوده است اما هیچ‌گاه خودرو با عیوب ایمنی به دست مشتری نرسیده و امکان ندارد خودرویی با عیب ایمنی از خط تولید خارج و به دست مشتری برسد.

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: برخی از عیوب خودروها مثل رگلاژ 10 در خودروها وجود دارد و تکرار می‌شود که اینها عیوب ایمنی محسوب نمی‌شود بلکه باید در پروسه اصلاح شود.

وی اظهار داشت: تکرار عیوبی مانند رگلاژ 10 باعث شد تا تصمیم بگیریم که را از خط تولید خارج کنیم لذا رفع این عیوب پر تکرار نیازمند قالب‌های جدید برای تولید است که دارای هزینه بسیار زیادی است لذا به جای ساخت قالب جدید برای اصلاح خودروی قدیمی، خودروی جدید به بازار عرضه می‌کنیم در نتیجه این خودروها هیچ اثر منفی بر مشتری ندارد.

تیموری بیان داشت: خودروی ارزان قیمتی بود که عامه مردم می‌توانستند از آن استفاده کنند که براساس دستور وزارتخانه برنامه حذف آن را داشتیم اما 7 هزار خودرو قبلا پیش فروش شده است و از سال گذشته نیز 6 هزار خودرو در کف کارخانه موجود است که باید تعیین تکلیف شود.

وی اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد این مساله را باید مورد توجه قرار دهد که فرآیند تولید صفر و یک نیست، عیوب ابلاغ می‌شود اگر برنامه‌های ما قابل اجرا نباشد آن موقع می‌توانیم خط تولید کنیم. برای تولید این خودرو یک زنجیره قطعه‌سازی وجود دارد که قطعات این خودرو در شرایط فعلی در قطعه‌سازی و در انبارهای ما موجود است و سرمایه ملی است لذا باید طی یک برنامه و فرآیند از خط تولید خارج شود و نباید در لحظه گفته شود که مثلا از فردا این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.

تیموری در پاسخ به این سوال که آیا جایگزینی برای این خودروها برای تحویل به مشتری تعیین شده است، گفت: بله، اگر به هر دلیلی این خودروها شماره‌گذاری نشود که بنظرم یک سرمایه ملی هدر می‌رود ، این خودرو تبدیل به خودروهای بدون گارانتی می‌شوند و بدون گارانتی فروخته می‌شود و جایگزین این خودروها و شاهین است که به مشتریانی که ثبت‌نام کرده‌اند تحویل می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه این خودرو بدون گارانتی باعث می‌شود که قیمت آنها کمتر شود، بیان داشت: بله، این مسيله بستگی به مزایده دارد.

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: در روز بین 1700 تا 1800 خودرو تولید می‌شود 3 درصد از سیاست‌های وزارتخانه جلوتر هستیم و 7 درصد از برنامه خودمان عقب‌تر هستیم که آن را نیز جبران خواهیم کرد.

تیموری افزود: معوقات خودرویی در 4 ماه پیش حدود 12 هزار خودرو بود که این تعداد به 970 خودرو رسیده است.

وی گفت: عبور مستقیم خودروهای تولیدی بین 90 تا 100 درصد است و طی چند روز اخیر عبور مستقیم خودروها حدود 97 درصد است که این موضوع به علت برخی تعطیلی‌ها از جمله تعطیلی دو روزه گمرک در هفته قبل به علت گرد و غبار بود که این امر باعث شد تا قطعات مورد نیاز با تاخیر به ما برسد.

تیموری اظهار داشت: سال گذشته 20 هزار خودرو شاهین تولید شد که امسال تولید این خودرو به 80 هزار دستگاه می‌رسد.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد