اقدام روسیه، چین و کشورهای بریکس علیه دلار/ هژمونی...

اقدام روسیه، چین و کشورهای بریکس علیه دلار/ هژمونی...

جهاندر حالی که تورم در اروپا و ایالات متحده در ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، روسیه و اعضای کشورهای بریکس نشان دادند که رهبران پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور در میانه "ایجاد یک ارز ذخیره بین المللی" هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تحلیلگران بر این باورند که ارز ذخیره بریکس برای رقابت با دلار آمریکا و ارز حق برداشت ویژه صندوق بین المللی پول است.

ولادیمیر پوتین در چهاردهمین اجلاس بریکس از ایجاد یک ارز ذخیره بین‌المللی جدید خبر داد؛ ترکیه، مصر و عربستان سعودی در نظر دارند به بریکس بپیوندند.

در طول ماه گذشته، غرب با تورم داغ و افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی دست و پنجه نرم کرده است. سیاستمداران در بریتانیا، اروپا و ایالات متحده تلاش کرده‌اند فاجعه اقتصادی را به گردن تعدادی از موارد مانند جنگ اوکراین و روسیه و پاندمی کرونا بیندازند.

داده‌های مربوط به قیمت‌های مصرف‌کننده ماه گذشته در آمریکا و اروپا به بالاترین حد خود رسیده است و بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند کشورهای غربی در رکود اقتصادی هستند یا در شرف تجربه آن هستند. در همین حال، در پایان ماه ژوين، اعضای کشورهای بریکس در چهاردهمین اجلاس سران بریکس برای گفتگو در مورد امور جهانی گرد هم آمدند.

در جریان اجلاس سران بریکس، ولادیمیر پوتین، ريیس جمهور روسیه اعلام کرد که اقتصادهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی قصد دارند یک «ارز ذخیره جهانی جدید» منتشر کنند.

پوتین در آن زمان گفت: «موضوع ایجاد ارز ذخیره بین‌المللی بر اساس سبد ارزهای کشورهای ما در حال بررسی است. وی افزود: «ما آماده‌ایم که با همه شرکای منصف کار کنیم.»

علاوه بر این، ترکیه، مصر و عربستان سعودی در حال بررسی پیوستن به گروه بریکس هستند. تحلیلگران معتقدند اقدام بریکس برای ایجاد یک ارز ذخیره تلاشی برای تضعیف دلار آمریکا و SDR های صندوق بین المللی پول است.

آمریکایی‌ها خود را استثنایی می‌دانند

در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ امسال، پوتین با سخنرانی 70 دقیقه‌ای در جمع حاضران سخنرانی کرد و درباره سال‌ها حاکمیت ایالات متحده بر سیستم مالی جهان صحبت کرد. پوتین گفت:"هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست. آمریکایی ها خود را استثنایی می دانند. و اگر آنها فکر می کنند استثنایی هستند، به این معنی است که بقیه افراد درجه دوم هستند."

روسیه و پوتین می‌گویند که سلطه ایالات متحده در دنیای مالی سال‌هاست که رو به نابودی است. در اکتبر 2018، پوتین در سخنرانی در مجمع والدای گفت تحریم‌های ایالات متحده برای کشورهای خاص (از جمله روسیه) اعتماد به دلار آمریکا را تضعیف می‌کند.

ريیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که اکثر امپراتوری های سقوط کرده همین اشتباه را مرتکب شده اند. رهبر روسیه در آن زمان اعلام کرد:" این یک اشتباه معمول یک امپراتوری است."

وی افزود: یک امپراتوری همیشه فکر می‌کند که می‌تواند به خود اجازه دهد اشتباهات کوچکی مرتکب شود، هزینه‌های اضافی را متحمل شود، زیرا قدرتش به حدی است که هیچ معنایی ندارند. اما مقدار این هزینه ها، آن اشتباهات به ناچار افزایش می یابد.

پوتین ادامه داد:" و لحظه ای فرا می رسد که نمی تواند آنها را مدیریت کند، نه در حوزه امنیتی و نه در حوزه اقتصادی."

223227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد