بازار برق بورس انرژی توسعه می‌یابد

بازار برق بورس انرژی توسعه می‌یابد

بورستهران ایرنا - مدیرعامل بورس انرژی گفت: انتظار می‌رود وزرات نیرو و شرکت توانیر در زمینه توسعه بازار برق بورس انرژی فعالیت‌های منظم، دقیق و کامل‌تری داشته باشند و از بورس و تعهدات قانونی که در مقررات وجود دارد، حمایت کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «علی نقوی» به پیگیری مشکلات حوزه برق اشاره کرد و افزود: چندی پیش با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، یک میز صنعت نیروگاهی در سازمان برگزار شد؛ در این نشست نیروگاه هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته شده اند، حضور داشتند که مسایل و مشکلاتشان مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود وزرات نیرو و شرکت توانیر در زمینه توسعه بازار برق بورس انرژی فعالیت های منظم‌تر، دقیق تر و کامل تری داشته باشند و از بورس و تعهدات قانونی که در مقررات وجود دارد، حمایت کنند.  

نقوی یکی از این تعهدات را انجام معاملات مصرف‌کنندگان بالای پنج مگاوات در بورس انرژی دانست و افزود: این معاملات از اردیبهشت ماه شروع شده و تقریبا با رشد خوبی همراه است.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در همین زمینه امیدواریم معاملات قراردادهای دوجانبه هم در بورس تداوم پیدا کند، در نظر داشته باشید که با انجام معاملات، مصرف کنندگان بالای 5 مگاوات عملا بخشی از بار دولت در تامین برق بخش های مختلف کم می شود.

آمادگی کامل بورس انرژی در تامین مالی حوزه انرژی

وی با اشاره به آمادگی کامل بورس انرژی در بخش تامین مالی بیان کرد: برای انتشار اوراق سلف و نیز راه اندازی صندوق های پروژه برای پروژه های نیروگاهی بخش دولتی و بخش خصوصی آمادگی کامل داریم، همانطور که در سال گذشته نیز حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان تامین مالی نیروگاهای دولتی را در بورس داشتیم.

نقوی ادامه داد: بورس انرژی با همکاری مستمری که با شرکت های تابعه وزارت نفت داشته، توانسته است امکان جدیدی برای فروش فرآورده ها فراهم کند، در این شرایط یک فضای شفاف و رقابتی برای معاملات فرآورده ها در حدود 3 سال گذشته ایجاد شده است.

مزایای فروش فرآورده‌های نفتی در بورس  

مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: طبق مقررات، عمده فروش فرآورده‌های نفتی از طریق شرکت ملی پالایش پخش و به نمایندگی از پالایشگاه ها انجام می شود. در این زمینه، مزیتی که ایجاد شده است، نخست ایجاد بازارهای جدید در این حوزه است؛ به واسطه بازارهای جدید تعداد مشتریان پالایشگاه ها افزایش پیدا کرده است. براین اساس مشتریان، صادرکنندگان داخلی و هم تجار خارجی در این بازار حضور دارند و به انجام معاملات می پردازند.

وی افزود: در نظر داشته باشید که به واسطه افزایش تعداد خریداران به خصوص در چند ماهه اخیر، معامله بسیاری از فرآورده ها به طور رقابتی انجام می شود، به طوری که قیمت‌هایی بالاتر از قیمت های پایه فرآورده معامله می شوند و درآمدهای بیشتری را نصیب پالایشگاه ها و وزارت نفت می کند.

نقوی با اشاره به مزیت استفاده وزارت نفت و شرکت های تابعه آن از مکانیزم بورس اظهار کرد: نخست شفافیت معاملاتی و کاهش فساد و دوم درآمدزایی بیشتر در اثر رقابت، مهترین مزیت های استفاده از مکانیزم بورس در این مسیر است که در نهایت سود آن نیز نصیب دولت می شود.

مدیرعامل بورس انرژی در خصوص راه اندازی بازار گاز طبیعی هم گفت: بنابر مصوبات بودجه سال 1400  کشور، مقرر شده است تا سقف ده میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق بورس عرضه شود که در راستای اجرای این بند بودجه،  آیین نامه ای  در هیات وزیران در خصوص راه اندازی بازار گاز طبیعی تصویب شد که بر این اساس، امیدواریم به زودی در زمینه انجام معاملات گاز طبیعی هم بتوانبم با همکاری شرکت ملی گاز اقدامانی را انجام دهیم.

افزایش سرمایه سه برابری بورس انرژی تصویب شد

علی نقوی با اشاره به برگزاری اخیر مجمع شرکت بورس انرژی بیان کرد: در این جلسه صورت های مالی تصویب و تقسیم سود به میزان 10 درصد انجام شد، با توجه به رعایت ضوابط سازمان برای تعیین حداقل مطلوب سرمایه شرکت ها، افزایش سرمایه نیز در مجمع فوق العاده مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه افزایش سرمایه از 60 میلیارد تومان به 180 میلیارد تومان به تصویب رسید که فرایند آن برای ثبت نزد شرکت  ها در حال انجام است.  

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد