سهام جایزه پالایشی یکم چه شد؟

سهام جایزه پالایشی یکم چه شد؟

سهامداران صندوق پالایشی یکم که هم اکنون سهم آن ها سی درصد در ضرر می باشد، این پرسش را مطرح می کنند که سهام جایزه آن ها که قرار بود برای جبران ضرر پرداخت شود، به کجا رسید؟

به گزارش نبض بورس، دولت در سال گذشته سهام تحت تملک خود در بانک، بیمه و پالایشگاه‌ها را طی دو صندوق به مردم فروخت. صندوق دوم که نام آن پالایشی یکم و با نماد پالایش در بورس در حال معامله است، در مقایسه با صندوق اول داستان غم انگیزی را داشت.

پالایشی یکم که از ابتدا با حواشی همراه بود از 5 شهریور ماه سال گذشته پذیره نویسی شد و این پذیره نویسی تا 30 شهریور ماه ادامه داشت. پس از آن طبق مصوبه باید یک ماه پس از پذیره نویسی معاملات این نماد انجام می‌شد، اما در 11 آذرماه سال گذشته بود که معاملات آن آزاد شد.

این نماد تنها در دو روز اول سود کمی را به سهامداران داد، اما پس از آن همواره زیان ده بود و تنها در دو مقطع توانست به نقطه سر به سر 10 هزار تومان برسد!

اعتراضات در بهار سال جاری نسبت به عملکرد بورس و همچنین صندوق پالایشی یکم که به آحاد مردم فروخته شده بود زیاد شد و در نتیجه سازمان بورس در بسته پیشنهادی ده گانه خود برای خروج از بحران، راهکاری را نیز برای جبران زیان سهامداران پالایشی یکم دید.

محمدعلی دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس در 7 اردیبهشت 1400 طی یک نشست با اشاره به هفتمین مورد از پیشنهادات ده گانه، گفت: کسانی که واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم یا ای‌تی‌اف دولتی را خریده‌اند، برخی از آن‌ها به خاطر ریزش بازار دچار زیان شده‌اند. قرار شد زیان آن‌ها جبران شود، به این ترتیب که یا از واحد‌های سرمایه‌گذاری همین صندوق پالایشی یا واحد‌های صندوق بعدی به عنوان سهام جایزه به اندازه زیان آن‌ها داده شود تا زیان خریداران پالایشی جبران شود و این در راستای تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت ارايه شده است که در هیات دولت موافقت شد.

حالا حدود سه ماه از این تصمیم گذشته است و پالایشی یکم با توجه به قیمت روی تابلو، سی درصد ضرر را به سهامداران خود تحمیل کرده است.

سهامداران این نماد طی پیام‌هایی که به صدای سهامدار نبض بورس ارسال کرده بودند، از خبرنگاران این سایت درخواست کردند که پیگیر سهام جایزه پالایشی یکم و سرانجام آن باشند.  

سهام جایزه پالایشی یکم چه شد؟

خبرنگار نبض بورس طی تماسی که با سازمان بورس در این زمینه برقرار کرد، پیگیر این پرسش شد و پاسخ زیر داده شد:

سهام جایزه پالایش یکم، موضوعی است که در مصوبات 7+3 دیده شده بود.
به محض ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری حتما کار اجرایی می‌شود. سازمان هم در انتظار ابلاغ است؛ و آقای دکتر دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کردند.

بنابراین سهامداران این صندوق برای رسیدن به سهام جایزه خود باید طبق گفته سازمان بورس، منتظر ابلاغ مقام معظم رهبری بمانند.

گفتنی است که در 7 اردیبهشت 1400 ريیس سازمان بورس گفت که کسانی که واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم یا ای‌تی‌اف دولتی را خریده‌اند، برخی از آن‌ها به خاطر ریزش بازار دچار زیان شده‌اند. قرار شد زیان آن‌ها جبران شود، به این ترتیب که یا از واحد‌های سرمایه‌گذاری همین صندوق پالایشی یا واحد‌های صندوق بعدی به عنوان سهام جایزه به اندازه زیان آن‌ها داده شود.

بنابراین ممکن است که اگر دولت صندوق سومی را پذیره نویسی کند برای جبران ضرر و زیان سهامداران پالایشی یکم بخشی از واحدهای صندوق بعدی به سهامداران به عنوان سهام جایزه داده شد. 

 

خوانندگان محترم می‌توانید در صورت مواجهه با هر مشکلی از طریق واتس‌اپ (این لینک) 09222375591 برای صفحه «صدای سهامدار» پیام بفرستید و مشکل خود را با ما در میان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: 

  • گزارش بورس امروز سه شنبه 12 مرداد 1400
  • سهام خصدرا | شرکتی که زیان انباشته را 15 درصد کاهش داد
  • سهام شاراک | روند قیمتی این نماد در روزهای آینده بورس چگونه خواهد بود؟
  • افزایش سرمایه 100 درصدی فولاد طی سه ماه آینده
  • لیست کامل کابینه ريیسی مشخص شد

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد