چرا خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس کلید نمی‌خورد؟

چرا خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس کلید نمی‌خورد؟

حدود چهار ماه از آخرین وعده‌ مسيولان در رابطه با اعلام زمان تصمیم‌گیری هیات پذیرش فرابورس به منظور خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و در حالی که مسيولان وزارت ورزش تاکید دارند آنچه در این بر عهده این وزارتخانه بوده انجام شده است، اما کماکان خبری از سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت ورزش و جوانان مدعی است تمامی مسايل مربوط به خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی این وزارتخانه مدنظر قرار گرفته و تصمیم‌گیری قطعی در رابطه با خصوصی‌سازی این دو باشگاه در حال حاضر منوط به تصمیم هیات پذیرش فرابورس است.

بر اساس آخرین اطلاعات ارايه شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی که به حدود چهار ماه پیش باز می‌گردد، در رابطه با پرسپولیس برخی مدارک مربوط به واگذاری دارای نواقصی است و رفت و برگشت‌هایی بین فرابورس و مشاور پذیرش و شرکت نیز وجود دارد، همچنین در مورد استقلال، شرکت باید اطلاعات را در اختیار مشاور پذیرش قرار دهد که در این زمینه قول همکاری داده شده تا مشاور پذیرش بتواند این اطلاعات را در سامانه فرابورس بارگذاری کند.

طبق گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی، تصمیم بعدی با هیات پذیرش فرابورس خواهد بود که چه تصمیمی درباره پذیرش این دو باشگاه اتخاذ کند، اما از آن زمان تاکنون اطلاعات دقیقی در مورد آخرین وضعیت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وجود ندارد؛ نه مشخص است که چه مشکلاتی در رابطه با خصوصی سرخابی‌ها کماکان پابرجاست و نه اطلاعات دقیقی در مورد زمان خصوصی‌سازی آنها ارايه می شود.

وزارت ورزش و جوانان چه می‌گوید؟

اواخر دی سال گذشته بود که وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد افزایش سرمایه دو باشگاه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم که سرمایه یکی از این باشگاه‌ها، یک و دیگری 10 میلیون تومان بود، اما هم اکنون سرمایه یک باشگاه به 701 میلیارد و سرمایه دیگری به 710 میلیارد تومان افزایش یافته است.

همچنین تمامی گزارشات مالی و حسابرسی‌ها به صورت دقیق از سوی سازمان مستقل حسابرسی ایران مدنظر قرار گرفته است و سایر گزارش‌ها تا دوهفته آینده بررسی می‌شود و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این رابطه خواهیم بود.

سوم خرداد سال جاری، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که فرایند خصوصی‌سازی در بودجه 1398 دیده و اقداماتی آغاز و در شهریور آن سال اعلام شد که با توجه به وضعیت دو باشگاه امکان خصوصی‌سازی در آن مقطع وجود ندارد. از مهر سال 1398 اقدامات بسیار زیادی انجام شد تا شرایط ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه فراهم شود و برای شفاف‌سازی حساب‌های آنها، به مدت چند سال حسابرسی صورت گرفت و شرایط سود زیان‌ها، بدهی‌های گذشته مشخص و افزایش سرمایه پیدا کردند و دو ورزشگاه به استقلال و دو ورزشگاه به پرسپولیس تعلق گرفت و برندهای آنها ارزش‌گذاری شد و مجموع اقدامات صورت گرفته آنها را آماده ورود به بازار سرمایه کرده است.

پاسخ سازمان خصوصی‌سازی به کند بودن روند واگذاری

آخرین بار از سوی مسيولان ذی‌ربط در رابطه با زمان تقریبی برای عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اعلام شد که این موضوع در اختیار هیات پذیرش فرابورس است و ظرف دو یا سه هفته دیگر قطعا جلسه را برگزار می‌کنند و در خصوص پذیرش آنها تصمیم می‌گیرند که متعاقبا عرضه اولیه بر اساس اعلام فرابورس صورت خواهد گرفت.

این اظهارات در حالی از سوی معاون سازمان خصوصی سازی در اواخر دی‌ سال گذشته مطرح شد که از آن زمان تاکنون حدود چهار ماه می‌گذرد اما در این رابطه تصمیمی گرفته و اطلاع‌رسانی نشده است.

به تازگی اما فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره بررسی موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی بیان کرد که واگذاری این دو باشگاه ملازماتی دارد و باید برای ارايه در بازار بورس استانداردهای مورد نظر بورس را به دست بیاورد و یک فرایند طولانی برای تطبیق شرایط آن با نیازمندی‌های بازار سرمایه وجود دارد و اکنون این موضوع مراحل پایانی خود را طی می‌کند، از سوی دیگر باید درباره واگذاری باشگاه‌های بزرگ ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس تمام جوانب سنجیده شود و این موضوع مراحل آخر خود را طی می‌کند.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد