سه اصل مورد نیاز طرح جامع فولاد تشریح شد

سه اصل مورد نیاز طرح جامع فولاد تشریح شد

ريیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: به روز آوری طرح جامع فولاد سه نکته اساسی دارد که نیاز است قبل از ابلاغ رسمی، به طور دقیق مشخص و تبیین شوند. جامع و کامل بودن، ارایه برنامه عملیاتی و نیز ضمانت اجرایی برای تمامی دستگاه های مرتبط، جزو اصول این طرح جامع است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایمیدرو، وجیه اله جعفری که در نشست ویديوکنفرانس پایش نسخه هفتم (فروردین 1400) طرح جامع فولاد سخن می‌گفت، تصریح کرد: در گام نخست، سیاست های این طرح باید تمام ابعاد توسعه صنعت فولاد شامل به روز آوری دانش و استفاده از نسل چهارم انقلاب صنعتی، زیرساخت‌ها، تامین مالی، توسعه صنایع پایین دستی و ارزش افزوده و ... را به صورت جامع در نظر گرفت.

وی در این نشست که مشاور طرح جامع فولاد، ‌مدیرعامل شرکت ملی فولاد و معاون طرح های توسعه معادن و صنایع معدنی و مدیران ایمیدرو حضور داشتند، پس از ارایه گزارش طرح جامع فولاد از سوی مشاور طرح و همچنین بحث و بررسی درباره طرح، افزود: قابلیت تبدیل طرح جامع به برنامه عملیاتی، یکی از ارکان این طرح باید باشد که نقش ایمیدرو، شرکت ملی فولاد، تهیه و تولید، تشکل ها و نیز نهادهای مرتبط که مجوز ارایه می کنند را تعیین و تبیین کند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین پس از تبادل نظر با سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: مقرر شده موضوعات فوق دوباره بررسی و بازبینی و در نهایت به وزیر صنعت معدن و تجارت ارایه شود.

ضمانت اجرایی

جعفری تاکید کرد: هدف از ارایه طرح به وزیر و پس از آن دولت، مشخص شدن ضمانت اجرایی به عنوان رکن نهایی طرح جامع فولاد است به گونه ای که شاهد اقدامات هماهنگ و یکپارچه در مسیر اجرای طرح جامع فولاد شویم.

ريیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: نسخه به روز شده طرح جامع، صفر تا صد زنجیره فولاد را پوشش خواهد داد و با ضمانت اجرایی که خواهد داشت، مبنایی برای تصمیم گیری و توسعه صنعت فولاد خواهد شد.

سعید زرندی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز طی سخنانی کوتاه اعلام کرد: پس از نهایی شدن مباحث فوق در طرح جامع فولاد، صورتجلسه ای آماده و به امضای وزیر می رسد. وی یادآور شد: فولاد جزو 9 صنعت پیشرو است که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت، مشخص شده و در حال نهایی شدن است. وی افزود: پیشتر طرح جامع سرب و روی، آماده شده که از جامعیت قابل توجهی برخوردار است و با اهداف ترسیم شده، تطابق دارد.

پیش از وی، محمد آقاجانلو معاون ایمیدرو گفت: هدایت سرمایه گذاری ها، اولویت بندی پروژه ها، نحوه تامین زیرساخت، امور زیست محیطی، تغییرات تکنولوژیکی و ... از جمله مواردی در طرح جامع فولاد است که نیاز به تبیین از سوی مشاور دارد.

علی رضا رشیدی مدیر عامل شرکت ملی فولاد نیز گفت: شاکله کلی مواد اولیه طرح جامع فولاد، تامین از داخل کشور است اما باید تمام ابعاد پروژه هایی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (خلیج فارس و چابهار) نیز در حال اجرا یا طراحی است، دیده شود.

زنجیره فولاد، متوازن حرکت می کند

در این نشست، شرکت فولاد تکنیک به عنوان مشاور طرح جامع فولاد، گزارشی از بخش های مختلف طرح جامع ارایه داد. طبق این گزارش زنجیره فولاد به رغم اینکه تا سال 92 از توازن برخوردار نبود طی سال های گذشته به صورت متوازن در بخش های کنسانتره و گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی و فولاد خام رشد پیدا کرده است. همچنین این توازن تا افق 1404 نیز ادامه خواهد یافت.

ایران طی سه سال اخیر در جایگاه دهم تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار داشته است. ظرفیت تولید فولاد خام ایران (بر اساس عملکرد انتهای سال 99) 39.4 میلیون تن است. ظرفیت تولید گندله سنگ آهن 66.7 میلیون و کنسانتره سنگ آهن 64.1 میلیون تن است.

همچنین 4.4 میلیارد یورو برای طرح های توسعه و 9.2 میلیارد یورو برای بخش زیرساخت مورد نیاز است که مجموع سرمایه مورد نیاز را به 13.6 میلیارد یورو می رساند. از سوی دیگر نکاتی که باید بر روی آن تاکید کرد شامل حضور کنسرسیوم های بخش خصوصی در اکتشاف است. علاوه بر این، تاکید بر انجام اکتشافات در عمق، رشد استفاده از قراضه آهن برای جلوگیری از فشار بر بیش از حد بر تامین کنسانتره، گندله سازی و آهن اسفنجی و نیز تامین مواد اولیه به ویژه کم عیار از معادن کوچک، جزو نکات مورد توجه نسخه جدید طرح جامع فولاد است. یکی دیگر از نکات این طرح، دوری گزینی از نگاه بخشی و جلوگیری از احداث کارخانه های زنجیره فولاد در مناطق کم آب است. از همین رو باید توسعه در مناطق جنوبی و سواحل دریاهای آزاد، متمرکز شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد