رفتارشناسی سرمایه‌گذاران و بازار براساس نمادهای وال‌استریتی

رفتارشناسی سرمایه‌گذاران و بازار براساس نمادهای وال‌استریتی

گاوها، خرس‌ها، خوک‌ها و گوسفندان نمایانگر جنبه‌های مختلف بازار سهام هستند و مدت‌هاست که هنرمندان این نمادها را برای به تصویر کشیدن بربریت وال استریت یا همان رفتار خشن بورس مورد استفاده قرار می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بازار سرمایه همانند هر بازار دیگری از اصطلاحات ویژه با کاربردهایی خاص برخوردار است. برخی از این اصطلاحات، نمادهای حیوانات هستند که شاید برای تازه‌واردان به این عرضه کمی عجیب‌وغریب به نظر برسد. نمادهایی همچون گاو، خرس، خوک و گوسفند از جمله این نمادها هستند.

بازار بزرگ بورس نیویورک، وال‌استریت، از نماد چهار حیوان برای معرفی چهار تیپ سرمایه‌گذار به لحاظ رفتاری بهره برده است. این اصطلاحات در بازار ارزهای دیجیتال نیز که بازاری نوظهور است به کار برده می‌شوند. این نشانه‌های نمادین، بیانگر نحوه رفتار معامله‌گران در برابر تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال است.

آنچه در این میان اهمیت دارد این است که می‌توان با رفتارشناسی درست و تحلیل‌های تکنیکالی، در تمام شرایط بازار به سود رسید؛ از این‌روی، برخی تحلیلگران بر این باورند بازار در هر شرایطی که باشد، این چهار نماد را می‌توان در آن مشاهده کرد. به بیانی دیگر، گاوها و خرس‌ها سود کسب می‌کنند، اما گوسفندان و خوک‌ها قربانی می‌شوند.

گاو پولساز (Charging Bull) که ملقب به «گاو وال‌استریتی» و «گاو باولینگ گرین» نیز هست، در منطقه اقتصادی منهتن نیویورک قرار دارد. این مجسمه برنزی که ساخته «آرتورو دی مودیکا» مجسمه‌ساز ایتالیایی است، 3200 کیلوگرم  وزن دارد و ارتفاع آن 3 متر و 40 سانتیمتر و طول آن 4 متر و 90 سانتیمتر است.

زمانی که بازار به طور مداوم در حال رشد است و در شرایطی است که سرمایه‌گذاری‌ها را تشویق می‌کند، از بازارهای گاوی یاد می‌شود. مجسمه گاو وال‌استریت، پس از سقوط بازار سهام «دوشنبه سیاه» در سال 1987 رونمایی شد. این اثر، نمادی از نیرو و قدرت مردم آمریکا در واکنش به بحران مالی یاد شده، بود. گاو وال‌استریت برای امریکایی‌ها، نماد خوش‌بینی اقتصادی و شکوفایی است. سر گاو وال‌استریت، به طرف پایین قرار دارد و به معنی آمادگی او جهت پول‌سازی برای دیگران است.

خرس‌ها از دهه 1870 تا به امروز، در کنار گاوها در آثار هنری ظاهر می‌شوند. ویلیام هولبروک ریش «خرس‌ها و گاوها در بازار» (1879) را پس از هراس سال 1857 و جمعه سیاه 1869، هنگامی که بازار طلا فرو ریخت، نقاشی کرد. ریش، میدان خارج از بورس اوراق بهادار نیویورک را نشان می‌دهد که مملو از خرس‌ها و گاوهای جنگنده است. این تصویر، نمایانگر نوسانات بازار و خشونت آن برای مردم است.

بازارهای گاوی در مقابل بازارهای خرسی قرار دارند: زمانی که قیمت سهام در حال سقوط است و سرمایه‌گذاران در حال فروش هستند. اصطلاح خرس برای فروشندگانی به کار می‌رود که روندهای نزولی بازار را به خوبی تشخیص می‌دهند. دلیل این نامگذاری این است که خرس‌ها با حرکت از بالا به پایین خود با حریفان مبارزه می‌کنند و در مبارزه حریف خود را به زمین می‌زنند.

خرس ها نماد شکست بازار هستند و به بازارهای نزولی و کاهشی اشاره دارد که روند قیمتها در حال کاهش است.

خوک‌ها، نماد افراد طمع‌کار هستند؛ زمانی که برای برآوردن حس طمع خود دست به معامله می‌زنند و در نهایت، خود را قربانی می کنند. برخی از خوک‌ها دست به انجام معاملاتی با حجم بسیار بالا نسبت به میزان سرمایه خود می‌زنند که در این شرایط با یک نوسان کوچک بر خلاف جهت معامله‌شان نابود می‌شوند. خوک‌ها معمولا دو نوع رفتار از خود نشان می‌دهند: یا خریدهای با حجم بالا نسبت به میزان کل سرمایه شان انجام می‌دهند یا در معاملات سود ده به مدت طولانی به طمع سود بیشتر می‌مانند و آنقدر در این حالت می‌مانند که بازار عوض می‌شود و باز آنها متحمل ضرر می‌شوند.

گوسفندها، بسیار منفعل، ترسو و دنباله‌رو عمل می‌کنند. آنان ایده‌ خاصی ندارند و همواره پشت سر هم حرکت می‌کنند و منتظر می‌مانند تا از روند حاکم و اساتید اعظم و نظرات دیگران پیروی کنند. آن‌ها شاخ گاو بر سر خود می‌گذارند و گاهی نیز لباس خرس می‌پوشند و سعی می‌کنند همانند آنها رفتار کنند. آنان گاهی به طماعی یک خوک می‌شوند. زمانی که بازار ارزهای دیجیتال خراب و نوسان بازار زیاد می‌شود هیچ راهکار و استراتژی ندارند و فقط ناله می‌کنند.

زمانی که بازار باز می‌شود گاوها می خرند؛ خرس‌ها می‌فروشند؛ خوک‌ها و گوسفندها زیر دست و پا له می‌شوند و همچون معامله‌گرانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند خارج از گود به نظاره می‌نشینند.

*ترجمه و تنظیم: محبوبه حاجی زاده

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد