رونق صنعت طلا با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

رونق صنعت طلا با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه قانون مالیات برارزش افزوده منجر به اشتغالزایی در صنعت طلا می‌شود،گفت:براساس قانون جدید، واردات طلا مشمول مالیات نخواهد بود که موجب افزایش ذخایر طلای کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی درباره حذف مالیات از اصل طلا براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: یکی از محورهای قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوع مالیات بر طلا است که به دلیل نقص در قانون قبلی، اشکالات اجرایی و عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب از سوی سازمان مالیاتی مشکلاتی متعددی برای صنف طلافروشی ایجاد کرده بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس قانون قبلی، مالیات بر ارزش افزوده از قیمت اصلی طلا نیز اخذ می‌شد و این امر موجب شده بود که بخش عمده‌ای از واحدهای طلافروشی با مشکلات بسیاری روبه رو شده و تعدادی از آنها به تعطیلی کشیده شوند همچنین بخش دیگری از این واحدها به دلیل عدم پرداخت دیون خود بابت مالیات و.... دچار چالش شدند.

وی اضافه کرد: براساس قانون جدید هرگونه واردات طلا به کشور مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود که این امر موجب افزایش ذخایر طلا کشور می‌شود از سوی دیگر تولید طلا در داخل کشور مشمول این نوع مالیات نخواهد شد. در فرآیند بازرگانی (خرید و فروش) طلا نیز، اصل طلا مشمول مالیات نیست و فقط اجرت و حق العمل مشمول مالیات بر ارزش افزوده (9 درصد) می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه این قانون می‌تواند منجر به اشتغالزایی در صنعت طلا شود، تصریح کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا موجب کمک به رونق فعالیت‌های این بخش که به نوعی هنر ایرانی است، خواهد شد.

پورابراهیمی با اشاره به ظرفیت صادرات طلا در کشور، ادامه داد: طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از قانون مالیات بر ارزش قبلی، ایران از کشورهایی مانند هند و ترکیه که در تولید محصولات طلا در دنیا مطرح هستند، عقب ماند. البته امیدواریم قانون جدید منجر به افزایش ظرفیت تولید در کشور شده و زمینه صادرات طلا به منظور ارزآوری در کشور را فراهم کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با پیش‌بینی اینکه قانون جدید ظرفیت‌های پنهان صنعت طلا را فعال و احیا می‌کند، تصریح کرد: موضوع حذف 9 درصد از مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا منوط به ثبت اطلاعات مربوط به تمامی فعالیت‌های طلافروشان در سامانه مالیاتی کشور خواهد بود اگر واحدهای صنفی اطلاعات مذکور را وارد سامانه شفافیت و اطلاعات وارد نکند، این موضوع تاثیر مناسبی نخواهد داشت.طلافروشان باید تمامی اطلاعات مربوط به اصل طلا، اجرت و حق‌العمل طلا را در سامانه اطلاعاتی خود وارد کنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد