لاتاری خودرو از جیب سهامداران / طرح پیش فروش ایران خودرو چه زیانی را به سهامداران می‌زند؟

لاتاری خودرو از جیب سهامداران / طرح پیش فروش ایران خودرو چه زیانی را به سهامداران می‌زند؟

ایران خودرو در بیستمین مرحله فروش فوق العاده، دو مدل از محصول پارس را با موعد تحویل حداکثر 90 روز از فردا عرضه می‌کند که این طرح تا روز شنبه ادامه دارد. اما چه زیانی را سهامداران خودرویی متحمل می‌شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از پنج‌شنبه 14 مرداد ماه تا روز گذشته متقاضیان خرید خودرو می‌توانستند با ثبت نام در طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو از شرایط ویژه این طرح استفاده کنند. قرعه‌کشی این طرح امروز با حضور نمایندگان نهاد‌های نظارتی برگزار می‌شود، و برندگان این طرح مشخص می‌شوند.

در این طرح دو مدل پژو پارس تولید کارخانه ایران خودرو به متقاضیان فروخته می‌شود و در بازه 90 روزه به خریداران تحویل داده می‌شود. پژو پارس بنزینی به مبلغ 140 میلیون تومان و دیگری پژو پارس tu5 به مبلغ 145 میلیون تومان. هر دو این مدل در بازار آزاد با قیمتی بالاتر از قیمت در کارخانه به فروش می‌رسند و اختلاف قیمت فاحشی را می‌توان در آن به چشم دید.

در بازار پژو پارس tu5 را خریداران خودرو باید در محدوده قیمتی 290 میلیون تومان خریداری کنند و حالا در این طرح که با تحویل فوری 90 روزه خودرو به دست خریدار می‌رسد رانتی گسترده به متقاضی خرید خودرو داده می‌شود. اما شرکت زیان‌دهی مانند ایران خودرو چگونه می‌تواند دست به این کار بزند؟

درباره این مساله عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی معتقد است هزینه تولید خودرو با استفاده از قطعات وارداتی و داخلی محاسبه می‌شود. در حال حاضر هم قطعات وارداتی با قیمت دلار بالایی محاسبه می‌شود و هم قیمت محصولات داخل.

او می‌گوید: در سال‌هایی که شرایط اقتصادی از وضعیت متعادل‌تری برخوردار بود، هزینه تولید خودرو پژو پارس رقمی بین 8 تا 9 هزار دلار تمام می‌شد. با قیمت فعلی دلار، قیمت واقعی این خودرو حدود 220 میلیون تومان است که در فروش فوق‌العاده 50 تا 70 میلیون تومان زیر قیمت هزینه واقعی به فروش می‌رسد.

وی تشریح کرد: اما در شرایطی که ایران خودرو زیان انباشته 15 تا 20 هزار میلیاردی دارد و ارزش بازار این شرکت بزرگ رقمی حدود60 هزار میلیارد تومان است، قطعا اگر رانتی در طرح‌های پیش‌فروش به متقاضیان خرید خودرو داده شود از جیب سهامدار است.

مشکانی معتقد است، دولت با اهداف سیاسی که دارد برای آرام کردن افکار عمومی و بالا نبردن قیمت خودرو در شرایط فعلی سعی می‌کند که خودرو را در نرخ‌های پایینی قیمت‌گذاری کند. اما دولت باید توجه کند که در شرایط فعلی نمی‌توان خودرو را با دلار قدیم بفروشد.

مشکانی همچنین می‌گوید: شرایط قطعه سازان بحرانی است و زیان می‌کنند همچنین با افزایش قیمت فلزات رو به رو هستیم، پس در نتیجه هزینه‌های تولید خودرو رشد قابل توجهی را داشته است. در این شرایط، فروش خودرو در قیمت‌هایی پایین‌تر از در کارخانه توجیهی ندارد و کاملا به زیان سهامدار تمام می‌شود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد