ب‌ام‌و؛ آینده متعلق به خودروهای هیدروژنی است

ب‌ام‌و؛ آینده متعلق به خودروهای هیدروژنی است

مدیران ب‌ام‌و معتقدند ساخت باتری برای خودروهای الکتریکی در آینده با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد شد و این محدودیت‌ها...

به گزارش خبرگزاری برنا، بورگن گولدنر، از مدیران پروژه خودرو‌های هیدروژنی ب‌ام‌و، این خبر را همزمان با آغاز آزمایش تعداد محدودی از این خودرو‌ها اعلام کرد.

خودروی‌ هیدروژنی از طریق ترکیب هیدروژن با اکسیژن هوا الکتریسیته تولید می‌کند. این خودرو هوا را آلوده نمی‌کند و با هر بار سوخت‌گیری مسیری طولانی‌تر از خودرو‌های الکتریکی حرکت می‌کند. خودرو‌های هیدروژنی برخلاف خودرو‌های الکتریکی به زمان زیادی برای شارژ باتری نیاز ندارند و در چند دقیقه سوخت‌گیری می‌کنند.

ب‌ام‌و در سال 2019 یک مدل هیدروژنی براساس شاسی‌بلند X5 ساخت. این خودرو با هر بار سوخت‌گیری می‌تواند تا 504 کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این خودرو کمتر از شش ثانیه است و 401 اسب‌بخار قدرت دارد. حداکثر سرعت خودرو 180کیلومتر در ساعت است. ب‌ام‌و حدود صد دستگاه از این خودرو‌ها را برای آزمایش‌ به شهرهای مختلف جهان خواهد فرستاد.

گولدنر می‌گوید ب‌ام‌و منتظر ساخت مراکز سوخت‌گیری خودرو‌های هیدروژنی است که قرار است زیرساخت آنها توسط اتحادیه اروپا فراهم شود. قرار است در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسیرهای اصلی، هر 150 کیلومتر یک ایستگاه‌ سوخت‌گیری ساخته شود. مدیران ب‌ام‌و معتقدند ساخت باتری برای خودروهای الکتریکی در آینده با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد شد و این محدودیت‌ها فرصت را برای تولید خودرو‌هایی فراهم می‌کند که از سوخت‌های پاک دیگر مانند هیدروژن استفاده می‌کنند.

همکاری هیدروژنی BMW و تویوتا

مرکز BMW بر فناوری پیل سوختی به این شرکت اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌های خود را در حالی که به تامین مالی موتورهای احتراقی و وسایل نقلیه الکتریکی باتری خود ادامه می‌دهد، گسترش دهد. زیرساخت‌های EV هنوز هم عقب مانده بوده و در اکثر بازارها به‌طور مساوی توزیع نشده است. با این حال، زیرساخت هیدروژن تقریبا وجود ندارد. این خودروساز آلمانی می‌خواهد تا سال 2030 میلادی، 50 درصد از فروش خودروهای جدید این گروه به خودروهای برقی از جمله برندهای مینی و رولز رویس اختصاص یابد.

به‌طور کلی چیزی در مورد iX5 هیدروژن جدید منتشر نشده است. این خودروی مفهومی با 168 اسب بخار در برگه مشخصات معرفی شده است، اما محدوده واقعا مشخص نیست. گفته می‌شود این کراس اوور دارای دو مخزن 6 کیلوگرمی هیدروژن خواهد بود. پیشرانه می‌تواند تا 369 اسب بخار نیز تولید کند، اما BMW ترجیح داد کارایی را بر عملکرد ترجیح دهد.

تویوتا سابقه طولانی در توسعه پیل سوختی هیدروژنی دارد؛ بنابراین ورود BMW به این فضا با همکاری خودروساز ژاپنی تعجب‌آور نیست. این شرکت توسعه این فناوری را در سال 1992 آغاز کرد و در سال 2015 با تولید انبوه Mirai به بازار آمد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد