پشت پرده طرح پیش‌فروش خودرو / انبار خودروسازان خالی است؟

پشت پرده طرح پیش‌فروش خودرو / انبار خودروسازان خالی است؟

در پیش‌فروش خودرو، خودروسازان وعده می‌دهند که خودروهای ثبت‌نامی را یک ساله تحویل دهند. اما حالا بسیاری می‌گویند بیشتر از یک ماه گذشته، پول را کامل واریز کرده‌اند اما هنوز خودرویی تحویل نگرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مردم به طرح فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش خودرو انتقادات زیادی دارند. از نامشخص بودن قیمت نهایی خودرو گرفته تا احتمال تاخیر در تحویل خودرو.

ر طرح‌های پیش‌فروش خریداران باید حدود نیمی از قیمت خودرو در بازار آزاد را به حساب خودروساز واریز کنند و مابقی را سال بعد موقع تحویل بریزند. اما کسی نمی‌داند موقع تحویل خودرو، قیمت نهایی آن چقدر می‌شود. آن هم با احتساب سود پولی که یک سال در حساب خودروساز می‌ماند.

تحویل یکساله خودرو واقعی است؟

اما دغدغه بعدی نامشخص بودن زمان تحویل است. خودروسازان مدام طرح پیش‌فروش برگزار می‌کنند اما گزارش‌ها می‌گوید بخشی از خودروها در پارکینگ خودروسازان دپو شده چون قطعه ندارند. در این حالت سوال مردم این است که اگر خودروسازان توان تحویل خودرو ندارند، چرا مدام طرح فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش اجرا می‌کنند؟

در آخرین مرحله، سایپا طرح پیش‌فروش پنج مدل خودرو را اعلام کرده که بدون قرعه‌کشی و محدودیت خرید انجام می‌شود.

در شرایط فروش محصولات سایپا ویژه مرداد 1400 پنج مدل خودرو از جمله کوییک S، ساینا S، کوییک دنده‌ای، کوییک آر و وانت 151 به‌صورت پیش فروش و با قیمت غیر‌قطعی عرضه می‌شود.

اما تجربه مردم از پیش‌فروش خودروسازان چیست؟ آنچه در ادمه می‌آید نظر برخی از مخاطبان درباره تاخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده و به خصوص کوییک است.

پشت پرده طرح پیش‌فروش خودرو

برخی از متقاضیان می‌گویند خودروسازان با کمبود قطعه و نقدینگی مواجهند و این طرح‌های پیش‌فروش برای تامین نقدینگی است واگرنه خودرویی در کار نیست و سر موعد تحویل نمی‌دهند.

« شش ماه قبل قرار بوده کوییک من را تحویل بدهند و هنوز ندادن. چطور دارن باز ثبت نام میکنن؟ شش ماهه پول من خوابیده اما هیچ خبری از ماشین نیست.»

«خودرویی برای سر موعد تحویل دادن در کار نیست. خودروسازان پول لازم دارن با این طرح‌ها تامینش می‌کنند. به خصوص الان که محدودیت خرید و قرعه‌کشی هم حذف شده.»

«میگن یه ساله تحویل میدن. اما دو سال طول میکشه.»

«ساینا تحویلی اسفند ماه 99 را هنوز تحویل ندادن. 5 ماه گذشته. شما الان ثبت‌نام کنید موقع ظهور تحویل می‌گیرید.»

«کدوم تحویل؟ این تاریخ‌ها همش الکیه 2 ماهه از تاریخ ماشینم میگذره برگ سبز و مدارکش اومده ولی خبری از ماشین نیست.»

تاخیر 6 ماهه پس از تکمیل وجه

« یکسال منتظر سررسید تحویل خودرو بودم. چهار ماهه وجه رو تکمیل کردم. اما هنوز از خودروی کويیک خبری نشده.»

«من سال 98 برای کوییک ار که قیمتش 69 میلیون بود نصف پول ریختم قرار بود یه ساله بدن. بعد سه سال امسال برج یک زنگ زدن گفتم بیا تکمیل وجه کن. پول رو دادم. الان مرداده اما از ماشین خبری نیست.»

« 18 ماه قبل ثبت نام کردم تمامی پول رو دادم. اما هنوز تحویل ندادن. اون موقع قیمت ماشین 70 بود الان 135 میلیون.»

«دوستان اشتباه ما رو تکرار نکنید . سال 98 کوییک هفتاد میلیون بود . ما هم نزدیک 35 میلیون دادیم و موقع دعوتنامه 106 میلیون از ما خواستن که با قیمت بازار یکی بود نه راه پس داشتیم و نه راه پیش.»

«من یه ساینا خرداد 99 ثبت نام کردم قرار بود اسفند 99 تحویل بدن الان مرداد شده هنوز خبری نیست اگه ماشین ندارید پس ثبت نام جدید چیه الان چهار ماهه تکمیل وجه کردم.»

مطالعه بیشتر: پیش‌فروش کوییک 70 میلیونی! / طرح عجیب سایپا برای فروش خودرو

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد