سیگنال‌های مهم از کاهش قیمت دلار / ارزانی دلار در راه است؟

سیگنال‌های مهم از کاهش قیمت دلار / ارزانی دلار در راه است؟

قیمت دلار چند روزی است در کانال 28 هزار و 400 تومان تثبیت شده است. افزایش قیمت دلار نسبت به ابتدای سال جاری تا به حال بی‌سابقه بوده است. اما با وجود بالا رفتن نرخ ارز، چندین سیگنال برای کاهش قیمت دلار شکل گرفته است. کدام سیگنال‌ها قیمت دلار را کاهش می‌دهند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اولین سیگنال مهم اظهارات جدید کامالا هریس، معاون جو بایدن درباره بازگشت آمریکا به برجام است. او روز گذشته در سخنرانی خود اعلام کرده بود، تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام روشن است. او گفته بود:« ما به دنبال بازگشت مجدد هستیم و منتظر مذاکرات هستیم و امیدواریم که این مذاکرات پرثمر باشند. در این راستا ما در کنار متحدان‌مان قرار داریم.»

سرگيی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم با اظهاراتش درباره لغو تحریم‌های ضدایرانی احتمالا سیگنال مهم دیگری را به بازار ارز ایران بدهد. لاوورف گفته بود: «ما در مذاکرات وین درباره توافق برنامه هسته‌ای ایران در 29 نوامبر، خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها علیه تهران خواهیم شد.»

سیگنال سوم برای کاهش قیمت ارز میزان معاملات ارز در سامانه نیماست که در هفته سوم آبان ماه به 3 میلیارد و 715 میلیون دلار رسیده و با رشد 70 درصدی رو به رو شده است. همچنین همزمان با افزایش حجم معاملات، روند قیمتی در سامانه نیما، به طور نسبی کاهش یافته و از 23 هزار و 415 تومان به 23 هزار و 262 تومان رسیده است.

از طرف دیگر علی نادری، عضو تیم رسانه‌ای دولت هم دو روز پیش در حساب کاربری خود در صفحه توییتر خبر داده بود که بیش از 3.5 میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

با وجود چندین سیگنال مثبت برای کاهش قیمت ارز تنها سیگنالی که در حال حاضر باعث رشد قیمت دلار در بازار می‌شود، احتمال صدور قطعنامه علیه ایران است.

اما در کنار این سیگنال‌های مثبت، قیمت دلار در چند روز گذشته کمتر نشده است. شاید یک دلیل عمده این است که معامله‌گران به نتیجه‌بخشی مذاکرات در کوتاه مدت امیدوار نیستند.

از طرف دیگر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه 12 نوامبر (21 آبان) تماس نگرفتن دولت جدید ایران با وی را «حیرت‌انگیز» توصیف کرد.
همچنین رافايل گروسی به خبرنگاران گفت: «من هیچ تماسی با این دولت که از بیش از پنج ماه پیش روی کار آمده است، نداشته‌ام.» همین موضوع احتمالا اثر منفی در قیمت دلار داشته باشد.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی قیمت دلار / دلار دوباره رکورد می‌زند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد