توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، راهی برای جلوگیری از زیان سهامداران

توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، راهی برای جلوگیری از زیان سهامداران

بورستهران- ایرنا- مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران راهی جز توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وجود ندارد.

"میثم فدایی" روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح تسهیل خرید و فروش واحدهای صندوق های سرمایه‌گذاری از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: بحث توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم، یکی از برنامه‌های جدی سازمان بورس و اوراق بهادار است، این نوع سرمایه‌گذاری دارای اهمیتی ویژه است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که سال گذشته و در زمان رشد شاخص بورس، اقدام به سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری کرده بودند بازدهی معقولی را از این بازار کسب کردند. آنها در زمان ریزش شاخص بورس هم نسبت به سهامدارانی که اقدام به سرمایه گذاری مستقیم در بازار کردند زیان کمتری را از بازار متحمل شدند.  

مدیر نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس با تاکید بر اینکه سازمان بورس در بازار بدهی و نیز بازار سهام به این نتیجه رسید که برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران راهی جز توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم وجود ندارد، گفت: برای توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم نیازمند کانال های فروش مستقل از بازار پول بودیم که در این زمینه طی سال های گذشته، مجموعه های مختلفی  اقدام به فروش اپلیکیشن های اختصاصی برای موضوع مدیریت دارایی کردند.  

 وی ادامه داد: در سال جاری اقدام به تصویب دستورالعمل سرمایه گذاری بر خط کردیم و در این دستورالعمل اجازه صدور و ابطال صندوق های سرمایه گذاری برای اپلیکیشن هایی فراهم شد که حتی در خارج از بازار سرمایه بودند.

فدایی اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار آغوش خود را برای اپلیکیشن‌های که به دنبال فعالیت در بازار سرمایه هستند، خواهد گشود و اپلیکشین هایی که پیشگام‌تر باشند قادر به دریافت تسهیلات بیشتر از سازمان بورس هستند.

انقلابی بزرگ در بازار سرمایه با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مشترک 

در ادامه این نشست خبری "داوود رزاقی"، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بالاخره بعد از حدود یک سال فعالیت ها برای همکاری بیشتر با برخی از اپلیکیشن ها، در نهایت تلاش های ما به ثمر نشست و بعد از آن گام های دیگر برای گرفتن مجوز از سازمان بورس، سپرده گذاری و تامین بسترهای فناوری اطلاعات و زیر ساخت های لازم برای این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.  

وی گفت: خوشبختانه توانسته ایم از طریق بازار سرمایه و نهادهای مالی تحت سازمان بورس مجوز امکان خرید و فروش و ابطال واحدهای سرمایه گذاری را با همکاری اپلیکیشن های عمومی به دست آوریم.

 رزاقی اضافه کرد: اولین بحث مطرح شده وجود و ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مشترک بود، نخستین صندوق سرمایه گذاری مشترک در سال 1387 ایجاد شد که می توان این اتفاق را به عنوان انقلابی بزرگ در این زمینه تلقی کرد.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: سیستم ها در گذشته فقط به شبکه های بانکی اعتماد داشتند، اما اکنون به بازار سرمایه نیز اعتماد دارند و در صندوق های سرمایه گذاری مشترک اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش و ابطال می کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد