ظرفیت ذخیره‌سازی نفت پایانه جاسک به 30 میلیون بشکه می‌رسد

ظرفیت ذخیره‌سازی نفت پایانه جاسک به 30 میلیون بشکه می‌رسد

ایلنا: مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی اظهار داشت: پایانه جاسک در ساحل مکران در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد، در فاز اول 10 میلیون بشکه ذخیره سازی می‌شود و توان...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس  غریبی در نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت با بیان اینکه شرکت پایانه‌های متولی امر صادرات نفت خام و میعانات گازی است، اظهار داشت: شرکت پایانه‌ها دارای 5 منطقه عملیاتی بوده که 3 منطقه در حال فعالیت است و 2 پایانه در آینده عملیاتی می‌شود.

وی افزود: پایانه خارک وظیفه صادرات 95 درصد نفت خام را دارد، یعنی 7 میلیون بشکه در روز از این پایانه صادر می‌شود، دومین پایانه نفتی میعانات پارس جنوبی در منطقه عسلویه و کنگان است که صد در صد صادرات را به عهده دارد. از این مسیر در سایت یک و دو با 4 اسکله شناور توان عملیاتی 2.5 میلیون بشکه در روز را داریم.

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی گفت: پایانه منطقه نکا سواپ و معاوضه نفت خام را انجام می‌دهد یعنی نفت خام را از خزر دریافت و معادل آن را در خلیج فارس تحویل مشتری می‌دهیم.

وی بیان داشت: دیگر پایانه در ماهشهر قرار دارد که صد در صد عملیات دریایی و پهلودهی دریافت و صادرات از پالایشگاه آبادان و ماهشهر را انجام می دهد.

غریبی تصریح کرد: پایانه جاسک در ساحل مکران در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد، در فاز اول 10 میلیون بشکه ذخیره سازی می‌شود و توان صادرات 3 میلیون بشکه در روز را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با پایانه جاسک از خلیج فارس به عمان رسیدیم، گفت: با تکمیل 3 فاز پایانه جاسک در آینده به ظرفیت ذخیره سازی 30 میلیون بشکه خواهیم رسید.

مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی تاکید کرد: همانگونه که زمان جنگ  اجازه ندادیم صادرات قطع شود در دورات تحریم هم ماموریت های صادرات انجام می شود. 

وی یادآور شد: افزایش صد در صدی صادرات در پایانه ها به ثبت رسید.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی افزود: در نکا به دلیل تحریم، بخشی از عملیات کمتر شده و با این حال این پایانه فعال است و پهلودهی ادامه دارد.

وی باربیان اینکه رویکرد پایانه‌های نفتی حمایت از ساخت داخل است، گفت: در گذشته سیستم‌های اندازه گیری ساخت شرکت‌های خارجی بود  اکنون با توان شرکت‌های دانش بنیان توانستیم بیش از 90 درصد از این تجهیرات را ساخت داخل کنیم.

غریبی قیمت تمام شده تجهیزات ساخت داخل  را 50 درصد معادل خارجی عنوان کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد