خوشحالی بورسی‌ها از بازپس‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کانال 4/ 1

خوشحالی بورسی‌ها از بازپس‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کانال 4/ 1

بازپس گرفتن کانال یک‌میلیون و 400 هزار واحد، واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه و توییت جدید وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی بودند که دیروز...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد، پر تکرار ترین واژه هم بازپس‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری محدوده یک‌میلیون و 400 هزار واحد بود. تا امروز شاخص‌کل بورس بارها این کانال را از دست داده و بعد از مدتی دوباره به آن رسیده است؛ به همین دلیل برخی سهامداران و اهالی بازار سرمایه که در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی هم حضور دارند در این زمینه با شوخی و طنز می‌نوشتند.

یکی از این کاربران دیروز پس از رد شدن شاخص از محدوده یک‌میلیون و 400 هزار واحد توییت زد که «بلندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جولان را پس گرفتیم!» همین توییت کافی بود تا کاربرانی که از رشد 17 هزار واحدی شاخص ذوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌زده بودند، دست به قلم شوند و این شوخی را ادامه دهند. بسیاری از آنان هم به اتفاقی که در روزهای اوج تاریخی شاخص افتاده و برخی از سهامداران شغل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را رها کرده و در خانه مشغول سهامداری بودند، اشاره داشتند.

مثلا یکی از این کاربران پرسیده بود: «خیلی عالیه! حالا که شاخص رفت بالای 1400 بزنیم زیر گوش مدیرامون؟» کاربر دیگری در پاسخ به او پیشنهاد داد که نرم بزند که اگر دوباره بازار ریخت و اوضاع خراب شد بتواند بگوید از دوست‌داشتن زیاد بوده است! چرا‌که آنهایی که مرداد سال99 زیر گوش مدیراشان زدند، بلااستثنا پشیمان شدند. حتی یکی از کاربران از تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش نوشت و گفت آدمی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسد که در روزهای اوج بازار سهام پیشنهاد مدیرعاملی داشته اما قبول نکرده!

در این میان بسیاری از کاربران هم بودند که نه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تنها حال و حوصله این کنایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را نداشتند بلکه از آن دسته از بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان فضای‌مجازی که این موضوع را دستمایه شوخی قرار می‌دهند، شاکی بودند. آنان می‌گفتند دیگر جای شوخی نیست و مردم بخش اعظمی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را از دست داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛ پس باید از مسوولان مطالبه کرد. گروه دیگر هم بدبینانه به موضوع «شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی» اشاره می‌کردند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرسیدند این‌گونه رشدهای شاخص چه فایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد؟ چرا‌که معلوم است شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی انجام شده است. آنان به عدم‌بهبود وضعیت سبد سهامداران با وجود رشد شاخص اشاره داشتند و خواستار پایان مداخله عامدانه در بازار سرمایه بودند.

تصمیم عجیب برای واگذاری دو تیم پایتخت

دیروز در راستای حل مشکل حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، تصمیم‌گیران این حوزه به این نتیجه رسیدند مشکل مالکیت مشترک این دو تیم را با واگذاری باشگاه پرسپولیس به وزارت امور اقتصادی و دارایی و واگذاری باشگاه استقلال به وزارت صنعت، معدن و تجارت حل کنند! تصمیمی که برای فعالان فضای‌مجازی و همچنین کارشناسان عجیب بود و از اینکه مشکلات در کشور این‌گونه حل می‌شود، متعجب بودند.

پیمان مولوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از کارشناسان اقتصادی بود که به این اتفاق این‌گونه واکنش داد: «از این به بعد بازیکنان پرسپولیس باید حقوقشان را با اوراق و سهام تهاتر کنند و بازیکنان استقلال با مجوز واردات خودرو و مواداولیه! چه کسی مشاوره داده است دو باشگاه به دو وزارتخانه داده شوند؟ باشگاه خصوصی چه ترسی دارد؟ چرا ما این‌قدر تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خطای قبلی را تکرار می‌کنیم؟»

یکی دیگر از کاربران توییتر نیز در این‌باره نوشت: «پرسپولیس رو دادند به وزارت اقتصاد، استقلال رو هم دادند به وزارت صمت! یعنی حواشی فوتبال به حواشی وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت اضافه می‌شود؟ چرا باید چنین اقدامی آنهم در زمانی که اقتصاد ایران به حد کافی حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحریم خارجی/ داخلی دارد؛ به حواشی سیاستگذاری اضافه شود؟!» برخی هم این پرسش را مطرح می‌کردند‌ که اصلا حالا چه اصراری است که پرسپولیس و استقلال هر سال در 22‌بهمن عرضه شوند تا چنین تصمیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عجولانه و غلطی گرفته شود؟

سوال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی از وزیر اقتصاد

توییت جدید سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم دیروز بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شد برای فعالان بورسی این فضا که اعتراض و گلایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان را به‌صورت مکتوب به گوش وزیر برسانند.

خاندوزی که نوشته بود: «برای اجرای «نقشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌راه رونق غیرتورمی» امروز با مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی، معدنی و انرژی توافق خوبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری به همراه تامین‌مالی زیرساخت‌های ملی انجام شد. تقسیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کار جدیدی در راه است. از تلاش دکتر فرهاد رهبر در این زمینه ممنونم» با پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی از کابران توییتر مواجه شد که پس از بورس چه خبر؟ وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش برای بهبود وضعیت این بازار به کجا رسیده و چرا دیگر از مشکلاتی که برای مردم در بازار سرمایه به‌وجود آمده، نمی‌گوید! برخی هم از وزیر اقتصاد پرسیدند؛ باز برای بورس چه خوابی دیده شده است و از این بابت نگران بودند. یکی از کاربران هم زیر توییت وزیر خطاب به او به کنایه نوشت: «دیگه توییت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کفایتی مسوولان اقتصادی نمیزنی!»

منبع: دنیای اقتصاد
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد