مراقب کلاهبرداران ارز دیجیتال لونا باشید

مراقب کلاهبرداران ارز دیجیتال لونا باشید

بازار داغ کلاهبرداران لونا؛ مراقب توکن‌های جعلی و ایردراپ اسکم با نام لونا باشید.

اتفاقات رخ داده در مورد شبکه ترا و رمزارز لونا و استیبل کوین UST در هفته گذشته منجر به ضررهای هنگفت سرمایه‌گذاران آن شد. متاسفانه در این بین بسیاری از کاربران ایرانی نیز تمام یا بخشی از سرمایه خود را از دست دادند. این موضوع باعث شد تا کاربران به دنبال پیگیری اخبار پروژه ترا باشند تا از آخرین وضعیت این پروژه اطلاع پیدا کنند. در این میان موضوعاتی مانند عرضه شبکه جدید لونا، چگونگی برخورداری هولدرها از کوین‌ لونا در شبکه جدید، ایردراپ لونا به هولدرها، تبدیل لونا قدیم به جدید و جابجایی لونا بین شبکه‌های مختلف ( نظیر BSC ،Terra و …) در این بحران دست‌آویز کلاهبرداران شده است.

متاسفانه افراد کلاهبردار و سودجو با سو استفاده از این فضا با روش‌های مختلف سعی در فریب این دسته از کاربران دارند و هدف همه آن‌ها سرقت دارایی‌های این افراد فریب‌خورده است. در این مطلب به بررسی توکن‌های اسکم از لونا، شت کوین‌های با نام مشابه لونا و صفحات جعلی با نام لونا می‌پردازیم.

مراقب شت کوین‌های به‌وجود آمده باشید

معمولا با داغ شدن موضوعی در فضای کریپتو، شت کوین‌های با اسمی مرتبط با آن موضوع ساخته می‌شوند. متاسفانه برخی از کاربران با تصور اینکه این توکن‌ها از سمت تیم سازنده پروژه لونا عرضه شده‌اند دست به خرید آن می‌زنند و از آنجایی که این توکن‌ها هیچ ارزش ذاتی ندارند، کاربران با ضررهای هنگفتی مواجه می‌شوند. 2 نمونه از این شت کوین‌های ساخته شده را در شکل مقابل می‌بینید.

توجه داشته باشید که لونا بلاکچین اختصاصی خود را دارد و رپد توکن‌های واقعی رمزارز لونا دارای آدرس قرارداد مشخص هستند که از لینک قابل دستیابی هستند. بنابرین سایر آدرس قراردادهای موجود در شبکه‌های اجتماعی جعلی هستند.

هشدار: با اتفاقات رخ داده در شبکه ترا و رمزارز لونا، بسیاری از افراد سودجو در فضاهای مجازی با وعده اعلام شبکه جدید لونا، آدرس قراردادهایی را مبنی بر توکن جدید این پروژه بر بستر شبکه‌های BSC، ERC20 و … در صرافی پنکیک سواپ، یونی‌سواپ و … معرفی می‌کنند. در حال حاضر تمامی این آدرس‌ها جعلی هستند. به یاد داشته باشید در صورت ارايه شبکه جدیدی از سمت این پروژه، صفحه رسمی توییتر ترا آن را اطلاع رسانی می‌کند و اطلاعیه‌های منتشر شده از صفحات دیگر تماما جعلی هستند. ضمن اینکه در نظر داشته باشید که رمزارز لونا اکنون در شرایط نامشخصی قرار دارد و با شرایط موجود وعده قیمت‌های 1 دلاری و بالاتر در فضاهای مجازی، اساسا غیرمنطقی و حتی غیرممکن به نظر می‌آید. بنابرین در صورتی که قصد خرید این رمزارز را دارید به ریسک‌ بالای آن و احتمال از دست رفتن کل سرمایه خود توجه داشته باشید.

گرفتار حساب‌ها و کانال‌های جعلی لونا نشوید

در ابتدا کلاهبرداران سعی می‌کنند که صفحات کاربری خود را شبیه به سازمان‌ها و افراد مرتبط با پروژه Terra کنند. به صورت معمول این کار با انتخاب عکس پروفایل جعلی آغاز می‌شود و اطلاعات صفحه نیز عینا از روی صفحات واقعی کپی می‌شود. بسیاری از این صفحات از اکانت‌های به‌وجود آمده در تاریخ‌های نزدیک به آغاز به کار پروژه لونا استفاده می‌کنند تا همه چیز را به عنوان صفحه واقعی این پروژه، طبیعی جلوه دهند.

نکته جالب توجه این است که این صفحات با اشتراک‌گذاری توییت‌های واقعی افراد پروژه سعی دارند وانمود کنند که با این افراد در ارتباط هستند.

نمونه یکی از صفحات جعلی گفته شده را در شکل مقابل مشاهده می‌کنید که سعی شده جزییات باورپذیری از خود به کاربر ارايه کند. به تاریخ تاسیس این صفحه دقت کنید.

کلاهبرداران با این روش‌ها کاربران را جذب می‌کنند

در مرحله بعد کلاهبرداران سعی می‌کنند که کاربران را به سمت صفحه خود جذب کنند و تعداد دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهند. بیشتر این صفحات از 2 روش زیر برای این کار استفاده می‌کنند:

روش اول: برخی از این صفحات جعلی وانمود می‌کنند که قرار است در ساعات آینده اطلاعات مهم جدید یا تصمیم‌ جدید بنیاد لونا را منتشر کنند تا بدین شیوه کاربران را به امید پیگیری اخبار جدید، جذب کنند. نمونه‌ای از این پست‌ها را در شکل مقابل می‌بینید.

توییت‌های جعلی لونا

روش دوم: در این روش این صفحات با وعده اهدای رمزارز رایگان، کاربران را تشویق به دنبال کردن صفحه، به اشتراک گذاشتن پست و لایک کردن آن می‌کنند. از آنجایی که این کار هزینه‌ای برای کاربر ندارد، بسیاری از افراد این کار را انجام می‌دهند. این مکانیسم باعث می‌شود تا در الگوریتم‌های توییتر این صفحه جعلی صفحه مهمی تلقی شود و در نتیجه در جستجوهای کلید واژه‌ها این صفحات به کاربران پیشنهاد شوند و در نتیجه تعداد دنبال‌کنندگان صفحه به شکل تصاعدی بالا می‌رود. نمونه‌ای از این صفحات را در شکل مقابل می‌بینید.

بیشتر کلاهبرداران از 2 شیوه برای به غارت بردن سرمایه قربانیان خود استفاده می‌کنند.

روش اول: این روش با اعلام خبر اجرایی شدن شبکه جدید یا آدرس قرارداد جدید (معمولا روی شبکه BSC یا اتریوم) انجام می‌شود. نکته مهم در این روش ایجاد FOMO در کاربر از سمت کلاهبرداران است که این حس را به کاربر القا کند که هنوز افراد زیادی در جریان عرضه شبکه جدید نیستند و برای بهره‌مند شدن از سود پامپ احتمالی آن باید هرچه زودتر نسبت به خرید اقدام کند. نمونه‌ای از این پست‌ها را در شکل مقابل می‌بینید.

آدرس قراردادهای معرفی شده در این پست‌ها تماما مربوط به اسکم توکن‌ها هستند که هیچ‌گونه ارزشی ندارند و حتی در بسیاری از آن‌ها قابلیت فروش توکن از سمت کاربر وجود ندارد.

مجددا تاکید می‌کنیم که لونا بلاکچین اختصاصی خود را دارد و رپد توکن‌های واقعی رمزارز لونا دارای آدرس قرارداد مشخص هستند که از لینک قابل دستیابی هستند. بنابرین سایر آدرس قراردادهای موجود در شبکه‌های اجتماعی جعلی هستند.

اسکم توکن‌های لونا

روش دوم: در این روش معمولا کلاهبرداران طعمه‌های خود را از کاربرانی که سرمایه خود را در جریان ریزش لونا از دست داده‌اند یا نگرانی یا سوالی در بحث کیف پول‌ها و صرافی‌ها دارند، انتخاب می‌کنند. برای این کار معمولا افراد کلاهبردار به قسمت کامنت‌های پست‌های مربوط به افراد پروژه می‌روند و کاربرانی که درخواست کمک یا راهنمایی درباره موضوعات گفته شده را دارند، هدف قرار می‌دهند. برای اینکار آن‌ها صفحه یا فرمی را برای پاسخگویی به کاربر از قبل طراحی کرده‌اند و برای رفع مشکل قربانی به او پیشنهاد می‌دهند.

سه نمونه از کلاهبرداری‌های از این نوع سبک را در تصویر زیر می‌بینید. نکته جالب توجه در مورد تصویر وسط است که قربانی را انتخاب کرده است که نیازش کاملا منطبق با صفحه جعلی (پشتیبانی ورم هول) باشد.

ما برای نمونه لینک صفحه سوم یعنی پشتیبانی جعلی کیف پول کوین بیس را باز کردیم و با صفحه زیر مواجه شدیم. در این فرم پس از درخواست اطلاعات و طرح مشکل (این بخش از فرم کاملا فرمالیته است) از کاربر خواسته می‌شود تا برای حل مشکل، کلید خصوصی خود را وارد کند و فرد قربانی در فاصله چند دقیقه با کیف پول خالی خود مواجه خواهد شد.

هشدار: به هیچ‌ عنوان کلید خصوصی خود را در اختیار هیچ فرد دیگری قرار ندهید. به یاد داشته باشید پشتیبانی‌های مربوط به پلتفرم‌ها، کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف هیچ‌گاه درخواست دریافت اطلاعات کلید خصوصی شما را نمی‌کنند و در صورت برخورد با چنین موردی، قطعا با یک پشتیبانی جعلی وارد صحبت شده‌اید!

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد