اولین همایش دیپلماسی اقتصادی برگزار می‎شود/ اعلام الزامات...

اولین همایش دیپلماسی اقتصادی برگزار می‎شود/ اعلام الزامات...

اقتصاد سیاسیدبیر همایش دیپلماسی اقتصادی گفت: باید برای حرکت به سمت اقتصاد مطلوب و دیپلماسی اقتصادی، اقتصاد داخلی را ساماندهی کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،رامین مهمان پرست در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی با اعلام این مطلب افزود: باید قوانین کشور مانند قوانین گمرکی و قوانین واردات و صادرات با دیپلماسی اقتصادی هماهنگ باشد و فعالان اقتصادی بتوانند با رقبای خارجی رقابت کنند. بنابراین قوانینی از مجلس باید بیرون بیایند که بتوانند به توسعه روابط تجاری اقدام کنند.
دبیر اولین همایش دیپلماسی اقتصادی گفت:‌ قبلا وزارت نفت برای صادرات نفت باید دلار دریافت می‌کرد اما بعد از تحریم‌ها، بسیاری از کشورها خواهان نفت ایران هستند اما به خاطر تحریم حاضرند به جای دلار کالاهای مورد نیاز ما را فراهم کنند و دیپلماسی اقتصادی باید زمینه این نوع روابط با کشورها را تسهیل کند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: ابتدا باید تعریف دیپلماسی اقتصادی برای همگان روشن شود و آن این است که از همه ظرفیت‌های قانونی و ساختارهای موجود برای ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی با کشورها استفاده شود تا هم به توسعه اقتصاد و هم رفاه مردم منجر شود.
مهمان‌پرست‌ در پاسخ به سيوالی در خصوص اینکه آیا با وجود تحریم امکان تدوین برنامه‌ای مشخص برای تعیین مسیر دیپلماسی اقتصادی وجود دارد یا خیر؟ گفت: فقط بخشی کمی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و عوامل خارجی است. درصد بیشتری از مسايل اقتصادی کشور به ساختارهای غلط در داخل برمی‌گردد. هر ساله بودجه شرکت‌های دولتی که عموما زیانده هستند، افزایش ‌می‌یابد. در سال 1400، اتفاقی در بودجه رخ داد و این بود که بودجه عمومی دولت از 480 به 800 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و مجلس در نهایت این رقم را به 925 هزار میلیارد تومان رساند که نتیجه این تغییرات چیزی جز چاپ اسکناس و افزایش نقدینگی و تورم نشد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد باید قابل پیش بینی باشد، اضافه کرد: به عبارت درست باید اقتصاد تعیین کننده جهت‌گیری های سیاسی باشد و ما معتقدیم سندی ملی برای این حوزه یعنی تعیین مسیر دیپلماسی اقتصادی بر اساس منافع ملی مشخص شود.

دبیر همایش دیپلماسی اقتصادی درباره جزيیات این همایش که در بیست و پنجم تیرماه برگزار می‎شود، اظهار کرد:‌ در این همایش حدود 10 سفارتخانه خارجی هم شرکت می‌کنند و چون مساله توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر به عنوان یک مساله ملی به شمار می‌رود و با توجه به اینکه این همایش را خانه دیپلماسی‌ برگزار کرده است امیدواریم مسوولان رده بالا در این همایش شرکت کنند.
به گفته وی،‌ در حال حاضر 150 دیپلمات با سابقه بالای 40 سال سفارت در کشور داریم که مجموع تجربه آنها بیش از 6000 نفر سال تجربه دیپلماسی برای کشور فراهم کرده است.
مهمانپرست ادامه داد: بعد از برگزاری همایش، ملاقات‌های رودررو بین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران و طرف‌های خارجی برگزار می‌شود و در تلاشیم هر سال همایش با یک رویکرد برگزار شود، به عنوان مثال یک سال همایش کشورهای اوراسیا، جنوب شرق آسیا و یا همایش کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شود.

وی همچنین گفت:‌ با توجه به وجود نیروی تحصیل‌کرده و متخصص ایران و شرایط بازار کار داخلی، هیچ ایرادی ندارد که نیروهای متخصص آموزش ببینند و دو میلیون نیروی کار تخصصی در قالب صادرات خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور اعزام کنیم که هم برای آنها درآمد و شغل به همراه داشته باشد و هم برای کشور ارزآوری داشته باشد. خانه دیپلماسی ایران در نظر دارد دوره‌های DBA در رشته‌های دیپلماسی، تشریفات، ارتباطات با کشورهای دیگر برگزار کند که در این دوره‌ها از دیپلمات‌هایی به عنوان مدرس استفاده می‌شود که دارای سابقه 40 سال و بیشتر در زمینه دیپلماسی هستند.
دبیر اولین همایش دیپلماسی اقتصادی این نکته را هم گفت که در قراردادی که با سازمان فنی و حرفه‌ای امضاء‌کرده‌ایم، از ظرفیت 18 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای کشور برای ارايه آموزش دیپلماسی به شرکت‌ها و متقاضیان استفاده می‌کنیم، به عنوان مثال شرکتی که در زمینه طراحی لباس کار می‌کند و می‌خواهد با موسسات معتبر خارجی ارتباط بگیرد، آموزش مهارت دیپلماسی به آنها می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط با شرکت‌های خارجی باشد.
مهمانپرست همچنین گفت: دوره‌های تخصصی DBA در 13 رشته از جمله آداب تشریفات، فنون مذاکره و شناخت دیپلماسی کشورها، زبان بدن و دیپلماسی عمومی ارايه می‌شود البته هنوز دوره‌ها رسما شروع نشده اما به محض اعلام این خبر از دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، علم و صنعت، پیام نور و حتی دانشگاه اصفهان درخواست برگزاری دوره‌های دیپلماسی دریافت کرده‌ایم.
وی همچنین بیان کرد:‌ در ابتدای انقلاب اسلامی، به ضرورت آن زمان 90 درصد افراد شاغل در وزارت خارجه تغییر پیدا کردند و مدیران جدید جایگزین شدند که این مدیران بعد از 30 سال تجربه و خدمت یکباره با هم بازنشست شدند، بنابراین نیاز بود افراد متخصص جدید به وزارت خارجه تزریق شوند.

او با بیان اینکه ساختار وزارت خارجه قبلا دارای معاون اقتصادی بود و تغییر کرد،‌ ادامه داد: الان ساختار وزارت خارجه به‌گونه‌ای است که معاون سیاسی دارد و معاون دیپلماسی عمومی و پنج مدیرکل با جایگاه دستیار ویژه وزیر امور خارجه در زمینه دیپلماسی خارجی فعالیت می‌کنند چون در مذاکرات با طرف‌های خارجی مذاکره‌کنندگان باید همسطح باشند. برخی از قوانین مانع فعالیت سفرا و رایزنان بازرگانی در کار اقتصادی در کشورهای هدف بودند که باید این قوانین تغییر پیدا کنند چون کسانی که قصد دارند در جهت افزایش ارتقاء اقتصاد ملی و افزایش روابط تجاری و نه روابط فردی فعالیت کنند باید حمایت شوند.

223223

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد