حداقل قیمت خرما چقدر است؟

حداقل قیمت خرما چقدر است؟

ريیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: قیمت انواع خرما از کیلویی 10 هزارتومان شروع می‌شود و به 70 هزارتومان می‌رسد. خرمای 70 هزارتومانی خرمای پیارم است که مخصوص صادرات بوده و مصرف داخلی آن کم و حدود 20 درصد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محسن رشید فرخی، ريیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به اینکه برداشت خرمای جدید آغاز شده است، گفت: متوسط برداشت خرما در کشور همیشه بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 250 هزار تن بوده است که البته این عدد در برخی سال‌ها بیشتر و در برخی سال‌ها نیز به کمتر از یک میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد: قیمت خرما نسبت به قیمت‌های تورمی کشور رشد چندانی نداشته است. از طرفی همیشه قیمت‌ها در بازار بر اساس سیستم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و باید به گونه‌ای باشد که صادرکننده بتواند آن را در بازار خارجی عرضه کند، تولیدکننده از فروش آن راضی باشد و در توان خرید مصرف‌کننده نیز باشد.

ريیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه خرما واریته‌های بسیاری دارد، گفت: قیمت انواع خرما از کیلویی 10 هزارتومان شروع می‌شود و به 70 هزارتومان می‌رسد. خرمای 70 هزارتومانی خرمای پیارم است که مخصوص صادرات بوده و مصرف داخلی آن کم و حدود 20 درصد است.

وی تصریح کرد: قیمت خرمای مضافتی در مبدا بسته به نوع و بسته بندی کیلویی 25 تا 30 هزار تومان و قیمت خرمای کبکاب نیز کیلویی 15 تا 20 هزارتومان است.

رشید فرخی در پاسخ به این سوال که علت اعتراض برخی از نخلداران جنوب کشور در هفته گذشته چه بود و آیا مشکل آنها مرتفع شد یا خیر؟ گفت: حدود 10 تا 15 هزار تن خرمای سال گذشته در استان خوزستان به دلیل تعطیلی کسب و کارها بر روی دست نخلداران این استان مانده و موجبات نارضایتی آنها را فراهم کرده بود. خوشبختانه مشکل آنها حل شد و قرار شد سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید آن مقدار خرما اقدام کند.

وی به وضعیت صادرات خرما نیز اشاره کرد و گفت: اگر قرار است کشور صادرات محور باشد دولت باید برای آن برنامه مدونی داشته باشد و قدم اول بایستی با مشخص شدن ارزش پول ملی و آمارهای صحیح اقتصادی باشد. صادرات خرما با مشکلات بسیاری از جمله تحریم‌ها و افزایش 3تا 4 برابری هزینه‌های حمل و نقل دست و پنجه نرم می‌کند که این موضوع رقابت را در بازارهای هدف با کشورهای رقیب سخت می‌کند. همچنین یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان برگشت پول است که بایستی فقط از طریق صرافی‌ها باشد و همین امر ضرر و زیان بسیاری به آنها وارد کرده است. البته قوانین خلق الساعه مانند ممنوعیت صادرات که سال 1397 اجرایی شد هم صادرکنندگان را متحمل ضرر و زیان بسیاری کرده است.

منبع: ایسنا

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد