بازار ارز تحت تاثیر اخبار متناقض / استفاده دولت از الگویی تکراری برای کاهش قیمت

بازار ارز تحت تاثیر اخبار متناقض / استفاده دولت از الگویی تکراری برای کاهش قیمت

بازار ارز امروز افزایشی آغاز شد اما به گفته فعالان این بازار به علت رسیدن اخبار متناقض، نمی‌توان انتظار داشت مسیر نرخ، طبق انتظار عمل کند. به ویژه حالا که بازارساز هم مثل دفعات پیش سعی دارد با دامن زدن به اخبار آزادسازی ارزهای بلوکه شده نرخ ارز را دست کم برای چند روز کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تصمیم نهایی درباره خروج از پروتکل الحاقی تصمیمی است که از یک هفته پیش بازار ارز در انتظار تاثیر آن بر نرخ‌‍‌ها بود، اما حالا که به‌رغم توافق بین دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات کشور، ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است، برخلاف انتظارات، بازار واکنشی به این خبر نشان نداد.

البته این روزها اخبار ضدونقیضی به بازار می‌رسد و به نظر می‌رسد گاهی این سیگنال‌های متناقض تاثیر یکدیگر را خنثی می‌کنند.

دیروز همزمان با اعلام خروج ایران از پروتکل الحاقی، ريیس کل بانک مرکزی خبر داد که با دولت کره‌جنوبی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در این کشور به توافق رسیده است. همزمان سفیر ژاپن نیز در دیدار با ريیس‌کل بانک‌مرکزی پیشنهاد داده است که از منابع مسدود شده ایرانی در بانک‌های ژاپن برای تامین مالی واردات واکسن کرونا استفاده شود.

مدت‌هاست که به‌دلیل اعمال تحریم‌های بانکی از سوی ایالات‌متحده آمریکا، بسیاری از منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر بلوکه شده است. براساس تخمین‌های موجود، منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی حدود 7 میلیارد دلار و در ژاپن 5/ 1 میلیارد دلار است.

این یعنی دارایی ایران فقط در کره جنوبی حدودا دو برابر اندازه واردات ایران در دی ماه 99 (حدود 4 میلیارد دلار) است. شکی نیست که دسترسی به این میزان پول، با تقویت طرف عرضه در بازار ارز تاثیر چشمگیری روی نرخ ارز خواهد داشت. البته تجارب قبلی نشان داده ححتی اگر ارزی هم در کار نباشد، حتی حرف آزادسازی منابع دلار را دچار نوسان کاهشی می‌کند.

پیش از این حسن روحانی، ريیس جمهور، گفته بود که اگر منابع ایران فقط در کره جنوبی آزاد شود، قیمت دلار به 15 هزار تومان می‌رسد.

هیيت دولت؛ سوار برسیگنال ارزانی

روز سه‌شنبه قیمت دلار نسبت به آخرین قیمت روز گذشته افزایشی بود با این حال فعالان و معامله‌گران بزرگ بازار در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی ‌کردند که احتمالا روند قیمت دلار در ادامه روز نزولی باشد.

همزمان با اعلام اولین قیمت‌ها در بازار امروز، جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تشکیل شد. جلسه‌ای که در آن ريیس کل بانک مرکزی گزارشی از مذاکرت اخیر خود و توافق های بدست آمده با نمایندگان کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان درخصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها ارايه کرد.

ريیس جمهور هم در واکنش به این گزارش گفت: «اکنون شاهد طلیعه های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم ها هستیم. از جمله این ثمرات آزادسازی منابع ارزی به ناحق و غیر قانونی بلوکه شده ایران است که بی تردید گشایش‌هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می کند».

به اعتقاد فعالان بازار، بار دیگر دولتی‌ها برنامه دارند با دامن زدن به اخبار آزادسازی ارزهای بلوکه شده، قیمت دلار را دست کم برای چند روزی کاهشی کنند.

از بازار چه خبر؟

امروز بازار ارز افزایشی آغاز شد با این حال به گفته فروشندگان و خریداران عمده بازار ارز، اولین قیمت بازار چندان ملاک نیست با این حال بالا بودن اولین قیمت‌ها این سیگنال را می‌دهد که وقت فروش رسیده و همین هم بازار را فروشنده‌تر می‌کند.

یکی از این صرافان بازار درباره احوالات امروز بازار به تجارت نیوز می‌گوید: «اولین بار نیست که حرف ارزهای بلوکه شده را می‌زنند، قبلا هم دوبار دقیقا همین اتفاق افتاد. با این که ارزی به کشور نیامد اما با داغ کردن ماجرا چند روزی نرخ تاثیر تحت قرار گرفت. چون بازارساز قبلا از این روش استفاده کرده و نتیجه گرفته حالا دوباره دارد از همین الگو استفاده می‌کند».

یکی از دلالان میدان فردوسی هم عنوان می‌کند که این روزها بازار واکنش خیلی ضعیفی به اخبار نشان می‌دهد چرا که اخبار ضدونقیض خیلی زیاد است، بناابراین نمی‌شود روی تاثیر اخبار حساب کرد.

او ادامه می‌دهد:« معامله‌گران در این شرایط بیشتر بر اساس تصمیم شخصی خود تصمیم به معامله می‌گیرند و ریسک آن را هم می‌پذیرند. خود من به شخصه دیروز 20 هزار دلارم را زیر قیمت فروختم و نگه نداشتم. اگر دلارهای بلوکه شده ایران آزاد شود قیمت خیلی پایین می‌آید اگر نشود فعلا جهش قیمت ندارد مگر اینکه در دراز مدت افزایشی شود».

یکی از فعالان باتجربه بازار نیز با بیان این که بازار بیشتر تابع اخبار است تا شاخص‌های اقتصادی، عنوان می‌کند:« این روزها اخبار متناقضی به بازار رسیده است. خوشبختانه به نظر آمریکا نرمش نشان داده و گام‌هایی برداشته. ایران هم کدخدامنشانه از ماجرای پروتکل الحاقی عبور کرد. حالا هم ريیس بانک مرکزی، با توجه به این که می‌داند ارزهای بلوکه شده اهرمی تاثیرگذاری در بازار است و صرف نظر از اینکه این اتفاق بیفتد یا نه خبرش می‌تواند سیگنال به بازار بدهد، هر زمان دلش بخواهد این ماجرا را داغتر می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا بازار فروشنده باشد حتی با این که پروتکل الحاقی لغو شده و حمله راکتی به عراق شده است».

مطالعه بیشتر: قیمت دلار امروز 5 اسفند 99 چقدر شد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد