800 تدوین استاندارد در کشور انجام شد

800 تدوین استاندارد در کشور انجام شد

معاون ريیس جمهور و ريیس سازمان ملی استاندار ایران گفت: 800 تدوین استاندارد در سال 2022 توسط سازمان ملی استاندارد ایران...

به گزارش برنا از مرکزی «مهدی اسلام پناه» روز یکشنبه در نشست قرارگاه فرماندهی دانش بنیان استان مرکزی در اراک با یادآوری وجود 10 هزار تدوینگر داخلی و خارجی، افزود: ظرفیت سازمان ملی استاندارد ایران که عضو 13 نهاد بین المللی است در اختیار دانشگاه‌ها بوده و دانشگاه‌های کشور می توانند کمک کنند و دیوارهای استاندارد دنیا را بالا ببرند.

وی ادامه داد: سلطه علم و فناوری دنیا سلطه فنی است و این جنگ، جنگ علم و دانش و نخبگی است و دانشگاه‌ها باید پیش‌قراولان در این بخش باشند.

ريیس سازمان ملی استاندار ایران خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور باید رنکینگ علم و فناوری را برای اساتید و دانشجویان جذاب کنند و این مهم باید مبنای کار نهادهای آموزش عالی قرار گیرد.

اسلام پناه گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور می‌توانند در زمینه تعیین صلاحیت و انطباق به کمک سازمان ملی استاندارد آمده و این مهم صادرات علمی و محصولات با کیفیت از کشور را به همراه دارد.

وی با تاکید بر افزایش کیفی محصولات صادراتی افزود: دنیا نیازمند تولیدات دانش بنیان است و باید با حمایت از این شرکت‌ها زمینه صادرات هر چه بیشتر کالاها و تولیدات دانش بنیان را افزایش داد.

ريیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: دنیا که روزی به ایران سیم خاردار نمی فروخت امروز از این کشور پهپاد می خرد و این مصداق واقعی دانش بنیان و توسعه علم و فناوری در کشور است.

اسلام پناه با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان باید در کشور بزرگ شود، اظهار داشت: با توسعه این بخش می‌توان زمینه اشتغال پایدار را در کشور فراهم و از خروج نخبگان جلوگیری کرد.

تقویت ارتباط علم و فناوری با استاندارد کلید حل مسايل کلان کشور است

معاون ريیس جمهور و ريیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تقویت ارتباط علم و فناوری با نظام استاندارد کلید حل مسايل کلان کشور در حوزه فنی و تخصصی است.

اسلام پناه افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان مرکزی در حوزه علم و فناوری این ارتباط باید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: مدیر کل استاندارد استان مرکزی باید واگذاری اسکوپ ها به نهادهای دانش بنیان را در دستور کار خود قرار دهد.

ريیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در حوزه صدور تایید صلاحیت آزمایشگاه درخواستی استان، سه فقره درخواست مطرح بود که دستور تسریع را صادر می کنیم، البته برای برخی آزمایشگاه ها و نهادهای بین المللی نیز باید تاییدیه‌هایی را ارايه کنند که ممکن است کمی زمان ببرد.

اسلام پناه افزود: قانون جهش در صورتی که در کشور به درستی اجرا شود، مقیاس دانش بنیان بزرگ می شود و باید مقیاس دانش بنیان با رهبری شرکت‌های دانش بنیان بزرگ شود که این مهم نازل بر صنایع نوظهور است.

ريیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: وجود صنایع متنوع و مادر در استان مرکزی پارامتر رسیدن به اهداف است و سازمان ملی استاندارد نیز از ابتدای سال بسته حمایتی از شرکت های دانش بنیان را تهیه و ابلاغ کرده است.

اسلام پناه با بیان اینکه استانداردسازی در حوزه دانش بنیان باید از نهاد علمی زایش پیدا کند، گفت: باید عرصه را بر رقبای سنتی تنگ کرد و دانشگاه می‌تواند دیوارهای استانداردسازی دنیا را افزایش دهد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد دانش بنیان سال‌های پیش گفتمانی را هدفگذاری کردند، امروز کشور از این گفتمان عبور کرده و باید در میدان، به آن عمل شود.

ريیس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: ما سربازان جنگ نرم در حوزه علم و فناوری هستیم و یکی از اتفاقات بزرگ رقم خورده در کشور حمایت و پشتیبانی و دقت نظر در توسعه حوزه علم و فناوری است.

اسلام پناه افزود: امروز در جایگاهی قرار داریم که باید در میدان عمل برای نخبگان، نسل جوان، فناوران و دانشگاهیان زمینه تجاری سازی را فراهم کنیم.

ريیس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: زیست بوم دانش بنیان در کشور به سمتی رفته است که امروز صنایع فناور استان 2 میلیون دلار صادرات و 180 میلیارد تومان فروش داخلی دارند و به شکل تصاعدی امکان رشد وجود دارد و باید صندوق های نوآوری و پژوهشی حمایت کنند تا هسته های تجاری سازی در بازار راه خود را پیدا کنند.

اسلام پناه گفت: ظرفیت نقدینگی بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این حوزه را نباید دست کم گرفت و ارتباط نظام علم و فناوری کشور با نظام استانداردسازی باید ناظر به حل کلان مسايل کشور در حوزه فنی و تخصصی باشد.

ريیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه سلطه نوین دنیا در حوزه علم و فناوری، گفت: علم ؛ سلطنت و سپس سلطه می آورد، آمریکا کشورهای مختلف را سلطه فناوری می کند، و کالاهای خود را به همه کشورها صادر می کند، اما مقررات فنی خود را به قدری بالا می برد که کشورهای دیگر نتوانند به این کشور صادرات داشته باشند و این مصداق سلطه فنی است

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد