تلفات گسترده مرغ در مرغداری‌های ایران/ احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ

تلفات گسترده مرغ در مرغداری‌های ایران/ احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ

تلفات گسترده مرغ در مرغداری‌های ایران به دلیل قطع برق و گرسنگی احتمالا به زودی بازار را با افزایش دوباره قیمت مرغ مواجه می‌کند. ريیس انجمن مرغداران گوشتی با اعلام این خبر گفت: تلفات مرغداری‌ها به حدی سنگین بوده که گاهی تا 60 درصد جمعیت طیور یک مرغداری می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تلفات گسترده مرغ باعث شده که برخی شهرهای ایران با کمبود مرغ مواجه شوند و بنا به گفته روسای تشکل‌های صنفی این بخش ذخایر استراتژیک و مرغ منجمد برای جلوگیری از صعود دوباره قیمت به بازار تزریق شود.

حالا اما ريیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید که میزان تلفات سنگین بوده و آثار این اتفاق در روزهای آینده مشخص می‌شود.

محمد یوسفی به تجارت‌نیوز توضیح داد: در یکی از مجتمع‌های مرغداری شهرستان مهاباد حدود 10 هزار قطعه جوجه مرغ تلف شد و چنانچه سطح تلفات مرغ مشابه سطح تلفات مرغداری‌های مهاباد برای استان گلستان رخ می‌داد قطعا کشور با بحران کمبود مرغ رو به رو می‌شد

او ادامه داد: قطع برق به مرغداری‌های ایران بین 10 تا 60 درصد خسارت زده است که ارزش ریالی آن برای هر مرغداری تا هزار یا دو هزار میلیارد تومان هم ارزیابی می‌شود و چنانچه حادثه مهاباد برای استان گلستان رخ می‌داد قطعا کشور با بحران مرغ رو به رو می‌شد.

به گفته جعفر ایمانیان، ريیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد هم در اوایل خرداد امسال هم بر اثر قطعی برق تعداد 35 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در یکی از واحدهای تولیدی از بین رفت که زیان مالی زیادی را در پی داشته است.

یوسفی، ريیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی همچنین توضیح داد: قیمت ژنراتورهای برق گران است و کفاف ساعت‌های طولانی قطع برق را نمی‌دهد و همین مساله تبدیل به گرفتاری تازه‌ای برای مرغداران شده و تولید مرغ را در برخی از مرغداری‌ها کاهش داده است.

او گفت: دولت حداقل با اعطای وام‌های کم بهره، ژنراتور یا برق اضطراری در اختیار مرغداری‌ها قرار دهد تا کشور در تامین مواد غذایی دچار بحران جدید نشود.

افزایش مصرف ضایعات غذا در مرغداری‌ها

ريیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی همچنین از تداوم نابسامانی در توزیع دان مرغ خبر داد و گفت که مصرف نان خشک و ضایعات غذا در مرغداری‌ها افزایش داشته است.

او به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل کمبود نهاده دامی این روزها تقاضای مرغداران برای خرید ضایعات سبزی یا نان خشک زیاد شده است. هر چند که دولت از واردات دو کشتی ذرت و سویا خبر داده است اما امیدواریم پروسه توزیع این نهاده‌ها به مرغداران و دامداران طول نکشد.

چندی پیش مرغداران از توقف توزیع دان مرغ خبر دادند و این اتفاق باعث شد به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی بین 15 تا 20 درصد جمعیت مرغ کشور بر اثر گرسنگی تلف شوند.

او بیان کرد: با خسارت‌های وارد شده ناشی از قطع برق ممکن است در برخی از شهرها مرغ کمیاب و گران شود تا حدی که در حال حاضر همین مساله باعث شکاف قیمت مرغ در شهرهای مختلف شده و هرکیلوگرم مرغ بین 27 تا 35 هزار تومان به فروش می‌رسد.

برای مطالعه بیشتر گزارش احتمال کمیاب شدن مرغ را بخوانید.

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد