پارسال چند نفر دنبال کار بودند؟

پارسال چند نفر دنبال کار بودند؟

آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از 302 هزار و 400 نفر برای پیدا کردن شغل در کاریابی ها ثبت نام کردند که از این تعداد بیش از 136 هزار و 700 نفر شاغل شده و به بازار کار راه پیدا کرده اند.

ایسنا: آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از 302 هزار و 400 نفر برای پیدا کردن شغل در کاریابی ها ثبت نام کردند که از این تعداد بیش از 136 هزار و 700 نفر شاغل شده و به بازار کار راه پیدا کرده اند.

برابر آمارها بیش از 50 درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط کاریابی ها جذب می شود، در حالی که این میزان در کشور ما بین 20 تا 25 درصد است، با این حال کاریابی ها سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند.

مراکز خدمات اشتغال (کاریابی های دولتی) واحدی سازمانی به شمار می روند که تحت پوشش وزارت کار هستند و خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را به صورت رایگان به جویندگان کار ارايه می‌کنند.

دفتر کاریابی (کاریابی های خصوصی) کارگزاری خصوصی هستند که با مجوز از وزارت کار در ازای دریافت حق‌الزحمه از جوینده کار، خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی ارايه می‌کنند.

فرآیند ثبت‌نام به این شکل است که افراد جویای کار با مراجعه به مرکز خدمات اشتغال یا دفتر کاریابی برابر نیاز کارفرما به هم معرفی می‌شوند و چنانچه با هم به توافق برسند، مشغول به کار می‌شوند.

بر اساس گزارش مرکز ‌آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد کل جویندگان کار ثبت نام شده در سال 1399 برابر با 302 هزار و 461 نفر بوده که از این تعداد 66 هزار و 733 نفر در کاریابی های دولتی و مراکز خدمات اشتغال ثبت نام کرده که با احتساب جویندگان کار سال‌های قبل بیش از 68 هزار و 360 نفر جذب بازار کار شده اند.

همچنین از کل جویندگان کار، 235 هزار و 728 نفر در کاریابی های خصوصی ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از 68 هزار و 300 نفر به کار گمارده شده‌اند.

در بین استان‌های کشور، تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد کارجویان و بیشترین تعداد جویندگان کار جذب بازار شده را به خود اختصاص داده اند.

نکته قابل تامل، مقایسه تعداد جویندگان کار طی سال‌های 1397 تا 1399 است که از تعداد جویندگان کار در سال 1398 کاسته شده به نحوی که تعداد جویندگان در سال 1397 از 54 هزار نفر به 23 هزار و 600 نفر کاهش یافته و پس از آن طی سال 1399 مجدد روند افزایشی خود را از سر گرفته و به رقم 66 هزار و 733 نفر رسیده است که البته به نظر می رسد عواملی همچون رشد اقتصادی و برخی مولفه ها در این زمینه تاثیرگذار بوده است. یادآور می شود که رشد اقتصادی کشور طبق گزارش بانک مرکزی در سال 1398 منفی 6.5 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته 1084 واحد کاریابی در کشور فعال بودند که از این تعداد 88 واحد دولتی و مابقی خصوصی بوده اند. بیشترین تعداد مراکز خدمات اشتغال و کاریابی های خصوصی نیز متعلق به استان تهران بوده است.

کارشناسان با تاکید بر لزوم تخصصی شدن کاریابی ها معتقدند با توجه به ظرفیت‌های بالای موسسات کاریابی باید در بخش‌های مختلف از جمله واگذاری بسیاری از امور از توان و ظرفیت آنها به شکل مطلوب استفاده کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد