بحران جدید در چین و تاثیر ویرانگر آن بر جهان

بحران جدید در چین و تاثیر ویرانگر آن بر جهان

دو بحران در چین به وجود آمده است که تاثیر ویرانگری بر جهان دارد.

جماران: دو بحران در چین به وجود آمده است که تاثیر ویرانگری بر جهان دارد.

برخی دارندگان خارجی اوراق قرضه غول چینی ساخت و ساز، اورگراند(Evergrande)، اعلام کردند که این شرکت روز چهارشنبه تعهد خود را در قبال پرداخت سود اوراق قرضه در روز چهارشنبه ایفا نکرده است.

این شرکت که با بدهی 255.7 میلیارد یورویی مواجه است، قرار بود روز چهارشنبه 41 میلیون یورو از سود اوراق قرضه 9.5 درصدی خود را که با سررسید 2024 منتشر کرده، پرداخت کند.

افزایش تعهدات این شرکت تا سطح 2 درصد تولید ناخالص داخلی چین، این نگرانی‌ را ایجاد کرده است که بحران بدهی این شرکت افزون بر اقتصاد چین، بازارهای مالی جهان را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

سکوت مسيولان شرکت در قبال عدم پرداخت تعهد این شرکت در روز چهارشنبه موجب شده تا سرمایه‌گذاران جهانی نسبت به توانایی آن در تامین تعهدات آتی این شرکت در کوتاه مدت دچار تردید شوند؛ تعهدی که تنها در ماه آینده معادل 140.25 میلیون یورو است. این در حالی است که در مجموع نزدیک به 17.3 میلیارد یورو از بدهی‌های شرکت اورگراند به سرمایه‌گذاری خارجی است.

البته بانک مرکزی چین وعده داده تا از منافع پیش‌خریدکنندگان مسکن حمایت کند اما سرمایه‌گذاران خارجی معتقدند که این حمایت به دلیل نگرانی‌های ایجاد شده از اعتراض‌های خیابانی شکل گرفته تنها جنبه داخلی خواهد داشت و شرکت اورگراند نیز منابع موجود خود را فقط به بازپرداخت بدهی‌های داخلی اختصاص خواهد داد.

در همین حال، مقامات چین در روزهای اخیر از شرکت‌های دولتی و سایر شرکت‌های فعال در بازار املاک این کشور خواسته‌اند تا با خرید بخشی از تعهدات مالی اورگراند از ابعاد بحران این شرکت بکاهند. هر چند صدور این دستور موجب شد تا قیمت هر سهم اورگراند در معاملات صبح روز پنجشنبه بیش از 5.21 درصد افزایش یابد ولی انتشار خبر ناتوانی این شرکت در عمل به تعهدات روز چهارشنبه خود موجب کاهش 5 درصدی بهای سهم آن در جریان داد و ستدهای بعدازظهر پنجشنبه شد.

افزون بر سهامداران و سرمایه گذاران اورگراند، فعالان بازارهای مالی جهان نیز نگرانند که با گسترده شدن ابعاد بحران مالی این شرکت، ارزش دارایی آنها در بازارهای سهام و رمزارزها با کاهش مواجه شود.

در همین حال ، روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ،ممکن است قیمت جهانی مواد غذایی در جهان به دلیل مشکلات چین در برداشت محصولات کشاورزی افزایش یابد.

پیش بینی می شود که بحران شدید انرژی در چین چشم اندازهای رشد تولید را تضعیف کند که می تواند باعث افزایش دوباره قیمت ها شود. استانهای شمال شرقی از جمله «جیلین، لیايونینگ و هیلونگ جیانگ» که تقریبا نیمی از ذرت و سویای چین در آنها کشت می شود، از جمله مناطقی هستند که از کمبود برق در این کشور بیشتر آسیب دیده اند.

جمهوری خلق چین پس از درخواست برخی از موسسات زراعی برای توقف یا کاهش تولید به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، امسال با مشکل تبدیل برداشت محصولات کشاورزی مواجه خواهد شد. در طول یک سال گذشته، این کشور به دلیل کمبود داخلی مقدار بی سابقه ای از محصولات کشاورزی را وارد کرده که باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است.

چندین شرکت به حاطر موارد قطع طولانی برق ژنراتورهای پشتیبان خریداری کرده اند. برای خشک کردن محصولات زراعی، فرایند مهم قبل از ذخیره سازی و فروش آنها به برق نیاز است. بلومبرگ خاطرنشان می سازد اگر ذرت و بادام زمینی به موقع پردازش نشوند، کیفیت آنها پایین می آید.

شرایط نامساعد آب و هوایی، افزایش تقاضا و محدودیت های شدید در استفاده از زغال سنگ چین را به کمبود فاجعه بار برق رسانده است. در این رابطه اختلال در تولید و زنجیره صادرات مواد غذایی می تواند اقتصاد جهانی را تهدید کند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد