حرکت غیر قابل پیش بینی عربستان در نشست اوپک پلاس، نفت را بالا کشید!

حرکت غیر قابل پیش بینی عربستان در نشست اوپک پلاس، نفت را بالا کشید!

روز یکشنبه، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و شرکای آن (معروف به اوپک پلاس) هیچ تغییری در کاهش تولید نفت برنامه‌ریزی‌شده خود برای بقیه سال ایجاد نکردند. با این حال، عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، کاهش تولید داوطلبانه بیشتری را اعلام کرد که از ژويیه اجرا خواهد شد.

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | به دنبال تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید یک میلیون بشکه دیگر در روز، قیمت نفت افزایش یافت.

روز یکشنبه، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و شرکای آن (معروف به اوپک پلاس) هیچ تغییری در کاهش تولید نفت برنامه‌ریزی‌شده خود برای بقیه سال ایجاد نکردند. با این حال، عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، کاهش تولید داوطلبانه بیشتری را اعلام کرد که از ژويیه اجرا خواهد شد.

وزارت انرژی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تولید این کشور از حدود 10 میلیون بشکه در ماه می‌به 9 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

هر دو شاخص نفت خام در روز دوشنبه با افزایش قیمت روبرو شدند.

معاملات آتی شاخص بین‌المللی نفت خام برنت با 1.5 درصد افزایش، 77.30 دلار در هر بشکه داد و ستد شد، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به 72.76 دلار رسید که بیش از 1.4 درصد افزایش داشت.

اوپک پلاس تقریبا 40 درصد نفت خام جهان را پمپ می‌کند و تصمیمات سیاسی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها داشته باشد.

در 3 آوریل، چندین تولیدکننده این کارتل نفتی، مجموعا 1.66 میلیون بشکه در روز، کاهش تولید تا پایان سال جاری را نشان دادند؛ و بسیاری از ناظران بازار، از جمله تحلیلگران گلدمن ساکس، انتظار داشتند که این اتحاد تولید را بدون تغییر نگه دارد.

باب مک‌نالی، ريیس شرکت تحلیلی راپیدان انرژی، پس از این تصمیم در ایمیلی به CNBC گفت: «بازار به طور گسترده‌ای انتظار تصمیم عربستان برای کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای در روز را نداشت.»

مک نالی با اشاره به مثال ژانویه 2021 که این غول نفتی نفت به طور یکجانبه تولید خود را به میزان 1 میلیون بشکه در روز کاهش داد، گفت: "این یک بار دیگر نشان داد که عربستان سعودی مایل است به طور یکجانبه برای تثبیت قیمت نفت اقدام کند. "

وی افزود: ما شاهد کسری‌های بزرگ جهانی در نیمه دوم سال 2023 و افزایش قیمت نفت خام از 100 دلار در سال آینده هستیم.

به طور مشابه، کانگ وو، ريیس تقاضای جهانی و تحلیل آسیایی در S&P Global Commodity Insights، تخمین می‌زند که افزایش قابل توجه تقاضای جهانی نفت در فصل تابستان در نیمکره شمالی، منجر به افزایش ذخایر نفت و «حمایت از قیمت‌های بالاتر نفت» در ماه‌های آینده خواهد شد.

هلیما کرافت، مدیر عامل RBC Capital Markets خاطرنشان کرد در حالی که برخی از فعالان بازار بر این واقعیت تمرکز می‌کنند که عربستان سعودی تولید خود را به طور مستقل کاهش داده است، اما باید دانست که اقدامات این کشور به یکپارچگی این کاهش‌ها کمک می‌کند.

کرافت در یک گزارش تحقیقاتی نوشت: «این واقعیت که [عربستان سعودی]مایل است به تنهایی از عهده آن برآید، به جدیت این کاهش تولید می‌افزاید و نشانه خروج بشکه‌های واقعی از بازار است». با این حال، دیگران به این حرکت پادشاهی چندان خوش بینانه نگاه نکرده اند.

"شکست نهایی"

اد مورس، ريیس جهانی تحقیقات کالا و مدیر عامل سیتی، گفت که این آخر هفته «شکست نهایی سعودی‌ها» در گردهمایی و متحد کردن همه اعضای اوپک پلاس برای انجام «آنچه برای آوردن قیمت‌های بهتر به بازار بود» قابل مشاهده بود.

مورس روز دوشنبه به CNBC "Squawk Box Asia" گفت که بازار نفت همچنان یک بازار "بسیار ضعیف" است که تا حدی به دلیل تقاضای ناامیدکننده در سه منطقه بزرگ مصرف کننده یعنی چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌باشد.

او با اشاره به پتانسیل رکود در افق گفت: «ما پتانسیل عرضه را داریم که بسیار بیشتر از پتانسیل رشد تقاضاست.» او افزود: «هیچ تضمینی وجود ندارد که [قیمت نفت]به زیر 70 دلار نرسد.»

بانک مشترک المنافع استرالیا بر این عقیده است که اگر قیمت نفت برنت در محدوده 70 تا 75 دلار در هر بشکه باقی بماند یا حتی به زیر آن ریزش کند، عربستان سعودی کاهش تولید ماه جولای را تمدید خواهد کرد. Vivek Dhar از CBA در یادداشت تحقیقاتی روز دوشنبه خود نوشت: «ما فکر می‌کنیم که اگر قیمت نفت برنت به طور پایدار به کمتر از 70 دلار در هر بشکه کاهش یابد، عربستان سعودی به دنبال تعمیق کاهش تولید خواهد بود.»

منبع: CNBC

آخرین اخبار بورس و اقتصاد