پیش بینی بورس در سال 1400، مثبت، منفی و یا متعادل؟

پیش بینی بورس در سال 1400، مثبت، منفی و یا متعادل؟

در سال 99 بورس برای کسانی که از ابتدای سال وارد بازار سرمایه شده بودند به گواه شاخص کل بازدهی 157 درصدی داشت. بورس در سال 1400 چگونه خواهد بود؟

به گزارش نبض بورس، بورس 99 با همه فراز و نشیب‌های خود در 27 اسفند 99 به کار خود پایان داد و معاملات بورس در سال 1400 از روز شنبه 7 فروردین ماه آغاز خواهد شد.  

هر چند که بسیاری در بورس 99 ضرر کردند، اما رشد شاخص کل بیانگر بازدهی 157 درصدی بورس در سال گذشته بود.  

 
بورس در سال 1400 چگونه خواهد بود؟

در سه ماه ابتدایی سال جاری مهمترین اتفاق سیاسی که می تواند بر بورس تاثیرگذار باشد، انتخابات ریاست جمهوری است. بررسی ها نشان می دهد که در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری همواره بورس روند صعودی داشته است. (در این رابطه بیشتر بخوانید: بورس تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 مثبت است؟)

فارغ از مسيله انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر بورس، در کل بورس در سال 1400 چگونه خواهد بود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارسرمایه درخصوص وضعیت بورس 1400 طی مصاحبه ای گفت: نرخ ارز در مقایسه با روزها و هفته‌های گذشته ثبات پیدا کرده است که این موضوع موجب رکود دیگر بازار‌های موازی خواهد شد بنابراین بازار سرمایه در سال 1400 یکه‌تاز خواهد بود و در این بین انتظارات تورمی در سال 1400 نیز بورس را در وضعیت خوبی قرار خواهد داد. وی افزود: به دلیل تبلیغات انتخاباتی در 3 ماهه نخست 1400، نامزد‌های ریاست‌جمهوری سعی خواهند کرد مخاطبین خود که طیف وسیعی از آنها حدود 50 میلیون سهامدار هستند را جلب کنند. آقابزرگی ادامه داد: با توجه به دلایل بنیادی ذکر شده، بهره‌برداری از فضای انتخابات ریاست‌جمهوری و توجهی که فعالان بازار سرمایه به صحبت‌های کاندیدا‌ها و نحوه برخورد و تعامل آنها با بازار سرمایه مورد توجه خواهد بود که به نظر می‌رسد بازار با یک رشد هیجانی همراه باشد اما پس از گذر از انتخابات، جناح‌های سیاسی سعی خواهند کرد تعادل موردنظر را حاکم کنند.

مهدی سوری، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در سال 1400 گفت: در سال 1400 فضای بازارهای جهانی و بازار سرمایه ایران با ابهامات بسیار زیادی همراه خواهد بود و به صورت قطعی نمی‌توان درباره وضعیت آن اظهارنظر کرد اما به واسطه پایین آمدن قیمت سهم‌ها و بالا رفتن سودآوریشان و به واسطه روشن شدن فضای بین المللی به لحاظ بنیادی بازار سرمایه ظرفیت رشد را دارد. وی افزود: به دلیل بی اعتمادی مردم به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی مسوولان، ابهامات را در فضای اقتصادی کشور افزوده است و همچنین فضای مبهم اقتصاد کشور و جهان، نبود قطعیت درباره پیش بینی بازار را تقویت می‌کند. اما اگر مسوولان با تصمیمات موثر و واقعی تعهد خود را نشان بدهند بازار سرمایه ظرفیت رشد را در سال 1400 خواهد داشت.

حسن شیبانی، دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگویی در رابطه با بورس 1400 گفت: نباید انتظار داشته باشیم در سال 1400 شاخص کل مانند سال 99 رشد دو یا سه برابری داشته باشد. از طرفی هم ریزش زیاد هم دیگر محتمل نیست زیرا ریزش بورس زاییده رشد خطرناک بازار سرمایه بود. شیبانی در رابطه با روند بازارها در سال 1400 گفت: متغیرهای اقتصادی از منظر تورم انتظاری و نسبت تحریمی کشور بیشتر از سال‌های قبل است. از طرفی واردات در کشور تقریبا تعطیل بوده و طرف تقاضا هیچ تحریکی نداشته است. به همین دلیل اگر درهای کشور باز شود و روابط با دیگر کشورها بهبود پیدا کند بازار سرمایه پتانسیل حرکت مثبت را بیش از سایر بازارها دارد. این کارشناس در ادامه گفت: تا زمان انتخابات ریاست جمهوری هیچ پالس مثبتی برای بازار سهام وجود ندارد و به نظر می‌رسد بازار سهام نیز تا آن زمان روندی متعادل خواهد داشت. اما برای روند بازار سهام در سال 1400 باید گزینه‌های اصلی ریاست جمهوری را براندازی کنیم و ببینیم واکنش غربی‌ها به ريیس جمهور جدید چیست. شیبانی اظهار داشت: وضعیت بازار سهام در سال 1400 به مراتب از 6 ماه دوم سال 99 بهتر است چون تورم انتظاری و خوش‌بینی به مذاکرات می‌تواند بر شرایط بورس اثرگذار باشد. همچنین بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها ریسک کمتر اما سود بیتر را به دنبال خواهد داشت.

محسن احمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملت درباره پیش‌بینی بازار سرمایه در سال 1400 گفت: اگر با همین روند به پیش رویم و شرایط ایران با دلار 22 هزار تومانی به پیش رود، بازار سرمایه بازدهی 20 درصدی خواهد داشت. احمدی افزود: بازار سرمایه با دلار 25 تومان می تواند بازدهی بالاتری داشته باشد، البته قیمت های جهانی نیز می تواند تاثیرگذار باشد. اما  در سال جدید بازدهی 30 درصدی را برای بازار سهام می توان مناسب دانست که این 30 درصد شامل رشد شاخص کل می شود و بازدهی خوبی خواهد بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد