برآورد بیش از 30 هزار مگاوات مصرف سیستم‌های سرمایشی در تابستان/ جزيیات طرح یک مساوی 20

برآورد بیش از 30 هزار مگاوات مصرف سیستم‌های سرمایشی در تابستان/ جزيیات طرح یک مساوی 20

ایلنا: معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه در پیک تابستان سال گذشته 42 درصد مصرف برق مربوط به بخش خانگی و 28 درصد مربوط به صنعت بود، گفت: از 68 هزار و 485...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، همایون حایری در همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور با اشاره به استراتژی و برنامه وزارت نیرو در سال‌جاری اظهار داشت: رفع ناترازی بین تولید و تقاضای برق هدف اصلی این برنامه‌هاست. برای نخستین بار در سال 1401 برنامه توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها و مدیریت بار در کشور اجرایی شده که با نتایج ارزنده‌ای همراه شد و پیشبرد برنامه‌ها در سال‌جاری در همین راستا است.

وی افزود: با توجه به ناترازی شدید برق در سال 1400، پیش‌بینی می‌شد در سال گذشته با حداقل 15 هزارمگاوات ناترازی بین تولید و مصرف برق مواجه شویم؛ بر این اساس برنامه‌های لازم تدوین شد تا این ناترازی برطرف شود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: در این راستا از مهر 1400 برنامه‌ها به صورت مستمر اجرایی شد و 6300 مگاوات قابلیت تولید نیروگاه‌ها افزایش یافت که 4150 مگاوات مربوط به احداث نیروگاه‌های جدید، 1150 مگاوات مربوط به ارتقای واحدها و 600 مگاوات مربوط به بازسازی واحدهای نیروگاهی آسیب‌دیده می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تشویقی مدیریت مصرف در بخش خانگی در پیک تابستان سال گذشته، بیان کرد: در سال 1401 به ازای هر کیلووات، پاداشی معادل 5 برابر تعرفه در نظر گرفته شد که ثمره آن کاهش مصرف 1200 مگاوات برق در بخش خانگی در پیک تابستان برای نخستین بار شد. به واسطه پیشبرد طرح پاداش، برای نخستین بار در سال گذشته شاهد کاهش 4 درصدی میزان مصرف برق در بخش خانگی بودیم. 

حايری ادامه داد: همچنین با مشارکت بخش صنایع و کشاورزی و پیشبرد سایر اقداماتی در بخش مدیریت مصرف نیز بیش از 8000 مگاوات کاهش مصرف را در این بخش شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری مدیریت مصرف برق در پیک تابستان به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود، گفت: با اضافه شدن 6000 مگاوات به ظرفیت تولید برق در تابستان سال گذشته، در کنار 52 هزار و 36 مگاوات ظرفیت تولید در واحدهای حرارتی و 8686 مگاوات تولید در واحدهای آبی، مجموع قابلیت تولید برق در اوج بار تابستان 1401 برابر با 60 هزار مگاوات شد.پیک مصرف برق در تابستان سال گذشته 68 هزار و 485 مگاوات بود که از این میان 9050 مگاوات مربوط به بخش کشاورزی، 19 هزار و 295 مگاوات مربوط به صنایع، 2643 بخش تجاری و 28 هزار و 301 مگاوات مربوط به بخش خانگی بود.

معاون وزیر نیرو بیان داشت: از 68 هزار و 485 مگاوات میزان مصرف برق در تابستان 1401 بیش از 30 هزار مگاوات مربوط به سیستم‌های سرمایشی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 42 درصد مصرف برق در پیک تابستان مربوط به بخش خانگی و 28 درصد مربوط به صنعت بود، خاطرنشان کرد: 5023 مگاوات میزان مصرف در زمان اوج بار تابستان سال گذشته مربوط به بخش عمومی و اداری کشور می‌شد. امید است با مصوبات و همکاری استانداران میزان مصرف در این بخش مدیریت شود، البته با توجه به عدم تغییر ساعت رسمی نگرانی‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به پیشبرد طرح یک مساوی 20، بیان کرد: امید است با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی بیش از میزان صرفه‌جویی در سال گذشته باشیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره با پیشبرد 140 اقدام برای گذر موفق از پیک تابستان سال‌جاری، گفت: افزایش ظرفیت 7700 مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور از جمله این برنامه‌هاست و انتظار می‌رود با پیشبرد این اقدامات بیش از 14‌ هزار مگاوات مدیریت مصرف را در تابستان امسال شاهد باشیم.

حایری به خلاصه برنامه 140 اقدام برای دومین سال گذر موفق از اوج بار تابستان اشاره کرد و افزود: 140 اقدام شامل 10 برنامه برای افزایش ظرفیت تولید و تامین برق نسبت به اوج بار سال گذشته، 16 برنامه برای کاهش اوج مصرف برق از طریق مدیریت مصرف و تقاضا، 47 برنامه برای رفع محدودیت‌های نقاط مشکل‌ساز شبکه در تابستان، 28 برنامه برای ارتقای سطح آگاه‌سازی و بهره‌وری در مصرف برق و اقدامات بخش ستادی و در نهایت 39 برنامه به منظور افزایش قابلیت اطمینان و آمادگی بخش تولید و ارتقای سطح پایداری شبکه سراسری برق می‌شود.

وی همچنین به ویژگی‌های خاص اصلاح مصرف برق در تابستان امسال اشاره کرد و افزود: کاهش حداقل 400 مگاوات مصرف عملی برق در زمان‌های اوج مصرف تابستان پیش‌رو با ارتقای استاندارد تجهیزات سرمایشی و روشنایی و جایگزینی تجهیزات کم‌مصرف با تجهیزات پرمصرف، افزایش تا 20 برابر پاداش صرفه‌جویی با جذب همکاری مشترکان خانگی در طی چهار ماه گرم سال از جمله ویژگی‌های اصلاح الگوی مصرف است.

وی خطاب به استانداران خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه مدونی برای افزایش تولید برق نیروگاه‌ها، اصلاح مصرف و توسعه شبکه برای کاهش سال به سال ناترازی‌های موجود دارد و تقاضا داریم در این دوره گذار و رسیدن به رفع کامل ناترازی برق، استانداران در راهبری و حمایت از پیاده‌سازی مصوبه‌های بالادستی و همچنین جلب مشارکت حداکثری شهروندان حقیقی و حقوقی در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و جابه‌جایی بار، همانند سال گذشته توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد