سوله سازی چیست و چه ویژگی های باید داشته باشد؟

سوله سازی چیست و چه ویژگی های باید داشته باشد؟

سوله سازی با توسعه صنعت فولاد پیشرفت چشمگیری داشته است. سوله ها کاربرد بسیاری از جمله ساختمان کارخانه ها، تولیدی ها،...

تعیین اندازه دقیق طول، عرض و ارتفاع برای سوله سازی - ایستاسازه

سوله سازی چیست

سوله سازی با توسعه صنعت فولاد پیشرفت چشمگیری داشته است. سوله ها کاربرد بسیاری از جمله ساختمان کارخانه ها، تولیدی ها، انبار و گاراژها و ... دارند. در نتیجه افزایش تعداد تولیدی ها و کارخانه ها در داخل کشور، تقاضا نسبت به سوله را افزایش داده است. برای سوله سازی ابتدا باید با توجه به نیاز خود ، ابعاد سوله را انتخاب کنید و سپس به دنبال یک زمین با مساحتی مناسب بگردید. کارشناسان و مهندسان برای ساخت سوله زمین مورد نظر را تحویل گرفته و پس از ارزیابی آن اقدام به احداث سوله با توجه به سلیقه و نیازهای مشتری می کنند.

اولین قدم در سوله سازی، تعیین اندازه مناسب است زیرا تا موقعی که اندازه های دقیق از جمله طول، عرض و ارتفاع سوله را مشخص نکرده باشید نمیتوانید تصمیمات درستی بگیرید زیرا سایزهای مختلف سوله به تجهیزات و طراحی متفاوتی نیازمند هستند.

در شروع باید یک آیتم بسیار مهم را در نظر بگیرید و آن هم دهانه سوله است. دهانه سوله در واقع همان ورودی سازه است که بار و کامیون از آنجا وارد میشود. لازم است دقت کنید که هر چه دهانه سوله عریض تر باشد وزن سوله افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه هزینه ساخت سوله نیز بالاتر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که از طرفی هر چقدر دهانه سوله بزرگ تر باشد، کاربرد آن بیشتر خواهد بود و ارزش بیشتری خواهد داشت. در واقع بسیاری از سوله ها به علت دهانه کوچک قابلیت استفاده برای بسیاری از مشاغل را ندارند.

اسکلت فولادی

 استفاده از اسکلت فولادی برای ساختمان های سنگین – شرکت عمرانی ایستاسازه

اسکلت فولادی یک سازه فلزی است که از فولاد سازه‌ای ساخته شده است که در آن اجزای فولادی برای حمل بارها و ایجاد استحکام کامل به یکدیگر متصل می‌شوند. به دلیل استحکام بالای برخی گریدهای فولاد، این سازه قابل اطمینان است و نسبت به سایر انواع سازه مانند سازه های بتنی و سازه های چوبی به مواد اولیه کمتری نیاز دارد. بتن دومین مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز است.

اسکلت فولادی در ساخت و سازهای مدرن، و تقریبا برای هر نوع سازه‌ای ازجمله ساختمان‌های سنگین صنعتی، ساختمان‌های بلندمرتبه یا آسمان‌خراش‌ها، سیستم پشتیبانی تجهیزات، پل، برج، ترمینال‌ها و فرودگاه استفاده می‌شود.

فولاد سازه‌ای به کار رفته در ساخت اسکلت فلزی، مصالح ساختمانی است که با شکل و ترکیب شیمیایی خاص مطابق با مشخصات قابل اجرا پروژه ساخته می‌شود.

بسته به مشخصات قابل اجرا در هر پروژه، مقاطع فولادی ممکن است دارای اشکال و اندازه‌های گوناگونی باشند که توسط نورد گرم یا سرد ساخته می‌شوند و برخی دیگر نیز با جوش‌دادن صفحات مسطح یا خمیده ساخته می‌شوند

اسکلت بتنی

استفاده از بتن آرمه برای ساخت اسکلت بتنی – شرکت ایستاسازه

اسکلت بتنی، سازه‌ای از جنس بتن است که در اکثر ساختمان سازی‌ها از آن استفاده خواهد شد. برای ساخت اسکلت بتنی از بتن آرمه (شامل سیمان، شن، ماسه، پولاد) استفاده خواهند کرد. به طور کلی می‌توان گفت که اسکلت بتنی مجموعه‌ای ستون‌ها و تیرها است که از کنار هم قرار گرفتن آن‌ها، اسکلت یک ساختمان تشکیل می‌شود. تمامی این مجموعه‌ها به جهت پشتیبانی از سقف و دیوارها و کف زمین، بر روی یک پایه بتنی قرار داده می‌شوند.

اجزای اسکلت بتنی
  • دال‌ها: از یک سطح افقی تشکیل شده‌اند که بارهای عمودی را تحمل می‌کنند. وظیفه اصلی دال‌ها انتقال بارها به تیر است و می‌توانند نیروی بادها و زلزله را تحمل کند.

  • اجزای افقی: تیرها هستند که برای تحمل بار ساخته می‌شوند. وظیفه تیرها انتقال بارهای زنده و مرده طبقات است که به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول تیرهای اصلی بوده که وظیفه آن انتقال بارهای کف و تیرهای ثانویه به ستون‌ها است. دسته دوم تیرهای ثانویه هستند که وظیفه آن انتقال بارهای کف به تیرهای اصلی است.

  • اجزای عمودی: ستون‌ها از اجزای مهم در اسکلت ساختمان‌ها هستند. وظیفه اصلی ستون‌ها انتقال بارها به فونداسیون است. در طراحی ستون‌ها باید دقت عمل لازم را به کار برد، چرا که وجود نقص در طراحی آن‌ها منجر به فرو ریختن کل ساختمان خواهد شد.

  • مصالح: آجر، بلوک و سنگ

  • فونداسیون: به اولین قسمت یک سازه فونداسیون گفته خواهد شد. فونداسیون تمامی نیروها را به زمین منتقل خواهد کرد.

  • دیوار برشی: ستون‌هایی هستند که همانند دیوار دیده می‌شوند. این دیوارها در برابر بارها زلزله و باد مقاوم هستند. دیوارهای برشی را می‌توان با ضخامت 400 میلی متر و به طول 3 متر ساخت.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد