آغاز پروژه استحصال آب صنعتی از پساب شهری توسط فولاد مبارکه

آغاز پروژه استحصال آب صنعتی از پساب شهری توسط فولاد مبارکه

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه از 3 دهه پیش تاکنون با در نظر داشتن دو رویکرد اصلی به‌عنوان نخستین شرکت در ایران، پروژه استحصال آب صنعتی از پساب شهری را آغاز کرده است.

به گزارش بورس نیوز، حمیدرضا خسروانی‌پور، مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه  اظهار کرد: با اجرای یکی از مهم‌ترین پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه، چرخه تصفیه پساب شهری تکمیل و از طریق بازچرخانی مجدد آب علاوه بر ارتقای استاندارد‌های زیست‌محیطی، افزایش سطح بهداشت عمومی منطقه و حفاظت از منابع زیرزمینی، همچنان جایگاه این شرکت در مصرف بهینه از منابع آبی کشور و اجرای طرح‌های زیست‌محیطی در مقایسه با سایر فولادسازان حفظ شده است و امکان استحصال 90 درصدی آب صنعتی از پساب محقق خواهد شد.


  • بیشتر بخوانید: فولاد مبارکه دارای توان تامین دو برابر نیاز فعلی خودروسازان

وی افزود: خشک‌سالی و تنش آبی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور بوده و وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم نیز در همین راستا در جلسه‌ای با مدیران زیرمجموعه خود، بر کاهش مصرف آب توسط صنایع تاکید کرده است.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات گفت: شرکت فولاد مبارکه از 3 دهه پیش تاکنون با در نظر داشتن دو رویکرد اصلی به‌عنوان نخستین شرکت در ایران، پروژه استحصال آب صنعتی از پساب شهری را آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد نخست شرکت فولاد مبارکه در قالب مسيولیت‌های اجتماعی جهت کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی دفع فاضلاب به‌دلیل عدم وجود شبکه دفع فاضلاب در شهر‌های اطراف، آلوده شدن آب‌خوان‌ها و رفع مشکلات بهداشتی مردم منطقه و رویکرد دوم نیز در قالب کاهش مصرف آب خام از رودخانه زاینده‌رود و کاهش میزان تنش آبی در منطقه بوده است.

خسروانی‌پور ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه قرارداد‌هایی را جهت احداث شبکه فاضلاب 9 شهر شامل زرین‌شهر، سده‌لنجان، ورنامخواست، زاینده‌رود و چمگردان در قالب یک قرارداد، مبارکه و کرکوند در قالب قراردادی دیگر و دیزیچه و زیباشهر نیز در قالب قرارداد جداگانه دیگری منعقد کرده است.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها بالغ‌بر 3 هزار و 800 میلیارد ریال هزینه در برداشته و تاکنون حدود 500 کیلومتر شبکه فاضلاب احداث شده و 163 کیلومتر دیگر نیز در دست احداث است. همچنین 6 ایستگاه پمپاژ در مبارکه، 4 ایستگاه پمپاژ در زرین‌شهر و 4 ایستگاه پمپاژ برای انتقال پساب به تصفیه‌خانه صفايیه احداث شده که با 26 کیلومتر شبکه انتقال پساب و احداث یک تصفیه‌خانه، مقدمات انتقال سالانه حدود 12 میلیون مترمکعب پساب شهری به فولاد مبارکه را فراهم کرده است.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: احداث یک تصفیه‌خانه، احداث 4 ایستگاه پمپاژ، تکمیل شبکه فاضلاب و ارتقای تصفیه‌خانه‌های موجود با صرف هزینه حدود 3 هزار و 500 میلیارد ریال در دستور کار توسعه و بهینه‌سازی قرار دارد که در حال حاضر حدود 70 درصد از این پساب قابل استحصال برای آب صنعتی است و منجر به کاهش مصرف آب خام به میزان حدود 45 درصد در مصرف سالیانه فولاد مبارکه می‌شود.

وی افزود: انجام این پروژه به دلایل مختلف از قبیل بافت فرسوده و سنتی و معماری شهرها، توپوگرافی خاص منطقه، وجود معارضات طبیعی، تملیک اراضی، اخذ مجوز‌های مختلف و سایر معارضات موجود از پروژه‌های پرچالش محسوب می‌شود.

خسروانی‌پور توضیح داد: پساب جمع‌آوری‌شده در تصفیه‌خانه صفايیه در مخزن 3 هزار مترمکعبی پس از هوادهی و پیش‌تصفیه با خط انتقال 17 کیلومتری به فولاد مبارکه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: کیفیت متفاوت پساب شهر‌های مختلف، وجود مواد شیمیایی، پساب بهداشتی و سایر ذرات معلق، باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در پساب ارسالی از واحد‌های پیش‌تصفیه برای مصارف صنعتی، خطوط تولیدی و مصارف کشاورزی قابل‌استفاده نیست.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات گفت: شرکت فولاد مبارکه جهت استفاده بهینه از پساب و تبدیل این پساب به آب صنعتی با اجرای پروژه‌های تصفیه تکمیلی با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر 10 هزار میلیارد ریال جهت دفع لجن، دفع مواد میکروبی، دفع مواد شیمیایی و ذرات معلق اقدام کرده و پساب شهری را به آب صنعتی قابل‌استفاده در خطوط تولید تبدیل می‌کند که این آب در فرایند تولید مصرف می‌شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد