عرضه 300 هزار تن روغن مازاد / روغن روی دست فروشگاه‌ها ماند!

عرضه 300 هزار تن روغن مازاد / روغن روی دست فروشگاه‌ها ماند!

توزیع روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپر مارکت‌ها زیاد شد. ريیس انجمن صنایع روغن نباتی ایران با اعلام این خبر گفت: مردم هیجانی برای خرید بیشتر روغن ندارد و براساس نیاز روغن می‌خرند. در چهار ماهه امسال 300 هزار تن روغن بیشتر از قبل روانه بازار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سوداگری برای روغن جمع شد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد روغن در بازار به وفور وجود دارد اما به دلیل افزایش قیمت آن تقاضایی برای خرید دیده نمی‌شود. یعنی با حذف ارز دولتی و واقعی شدن قیمت‌ها تقاضای عجیبی برای خرید آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد.

ريیس انجمن صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به وضعیت تولید توضیح داد: عرضه روغن از کارخانه‌ها زیاد شد. در چهار ماه اخیر 800 هزار تن روغن توزیع شده است. این در حالی است که در شرایط عادی باید 500 هزار تن روغن توزیع می‌شد اما در این مدت 300 هزار تن روغن بیشتر روانه بازار شده است.

ابوالحسن خلیلی به تجارت‌نیوز گفت: وضعیت واردات دانه‌های روغنی و روغن بهتر از ماه‌های قبل شده است. همین مساله تولید روغن مایع و جامد را افزایش داد. اکنون روغن آفتاب‌گردان از روسیه وارد می‌شود و از برزیل، آرژانتین و اوکراین واردات روغن سویا داریم. همچنین روغن پالم هم از مالزی و اندونزی وارد شده است.

مردم روغن گران نخرند

اخیرا تقلب عجیب در سوپرمارکت‌ها باب شده است. روغن‌هایی که سال گذشته کمیاب شده بود در انبار برخی فروشگاه‌ها احتکار شده است و حالا با قیمت جدید به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. خلیلی با تايید این مساله توضیح داد: در برخی از مناطق تهران افرادی هستند که از روغن زیتون یا روغن ذرت استفاده می‌کنند که بهای آنها گران‌تر از روغن عادی است. از خرداد ماه با اصلاح بهای روغن برخی قیمت درج شده روغن‌ را مخدوش و با قیمت جدید به مردم می‌فروشند.

او بیان کرد: هر چند که دیگر قیمت‌ اجناس در سایت‌ها قابل مشاهده است و چنانچه مردم ببینند قیمت کالایی گران‌ است از خرید آن صرف نظر می‌کنند.

چندی پیش مخدوش شدن قیمت برخی اجناس خبرساز شد. در این باره سعید درخشانی، ريیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها گفته بود: «اینکه برخی سوپرمارکت‌ها قیمت اجناس را مخدوش یا روی آن را می‌پوشانند، نوعی تخلف است. چنانچه مردم این سودجویی‌ها را گزارش دهند با آنها برخورد می‌شود.»

اواخر اردیبهشت ماه قیمت روغن مایع 35 و قیمت روغن جامد 30 درصد افزایش یافت. وزارت صمت علت اصلاح قیمت روغن در بازار ایران را افزایش قیمت‌های جهانی روغن خام، افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه مواد بسته‌بندی و دستمزد عنوان کرد.

برای مطالعه بیشتر خبر گرانفروشی و پاسخگو نبودن تعزیرات را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد