برآورد خروج 115 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه در 18 ماه اخیر

برآورد خروج 115 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه در 18 ماه اخیر

بررسی‌ها نشان می دهد، بازار سرمایه طی 16 ماه گذشته با خروج پول همراه بوده و سهامدارانی که بعضی از آنها تا 70 درصد از سرمایه خود را از دست داده اند، در حال خروج از بازار هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در ماه‌های گذشته با مشکل جدی خروج پول مواجه شده و از نیمه مردادماه سال 99 که بازار سرمایه در روزهای اوج خود در شاخص 2 میلیون و 75 هزار واحدی قرار داشت، تاکنون خالص ورود پول به بازار سرمایه منفی بوده است.

یکی از مهمترین نکاتی که در 16 ماه گذشته مورد توجه جدی کارشناسان قرار گرفته، خروج پول از بازار سرمایه بوده است. این میزان خروج پول طی روزها، هفته‌ها و ماه‌های گذشته به‌حدی زیاد بوده است که برخی کارشناسان خروج 12 هزار میلیارد تومان پول را تخمین زده‌اند.

*روند ورود پول سهامداران چگونه بوده است؟

از سال 97 بازار سرمایه در اغلب روزها شاهد ورود پول حقیقی به بورس بوده است. این مساله را می‌توان در افزایش روند معاملات و معاملات خرد ملاحظه کرد.

در سال 99 که دولت وقت تمام سعی خود را برای ورود افراد بیشتر به بازار سرمایه انجام داد، روند ورود پول به بازار سرمایه شدت بیشتری به خود گرفت و در نهایت خالص ورود پول حقیقی به بازار اواسط مردادماه سال گذشته به 118 هزار میلیارد تومان رسید. در این برهه و با ورود بازار سرمایه به دوره سقوط تا شاخص یک میلیون و 100 هزار واحدی، خالص ورود پول حقیقی به بورس نیز روند معکوس به خود گرفت.

تا پایان آبان ماه سال جاری این روند خروج پول از بازار سرمایه به یک روند غالب در بازار سرمایه تبدیل شده است. کاهش اعتماد به برنامه های سازمان بورس و دولت درباره بازار سرمایه یکی از اصلی‌ترین دلایل این روند معکوس در ورود پول به بورس بوده است.

در صورتی که در ماه‌های گذشته نوعی خوش‌بینی در خصوص عملکرد دولت جدید در بازار سرمایه در میان سهامداران شکل گرفته بود اما رویکردهای دولت جدید در حوزه کاهش کسری بودجه و مبارزه با تورم، بازار سرمایه را از اولویت‌های دولت خارج کرده است.

خروج 11 هزار میلیارد تومان پول طی آبان و آذر 1400 از بورس

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ماه‌های آبان و آذر سال جاری حدود 11 هزار و 200 میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است. از مردادماه سال گذشته تاکنون این عدد حدود 115 هزار میلیارد تومان بوده است. خالص ورود پول به بورس در روزهای اوج بازار در سال گذشته 118 هزار میلیارد تومان بوده است.

این مساله نشان می‌دهد در یک سال و نیم گذشته بازار سرمایه دايم در حال خروج پول و خارج شدن سرمایه‌گذاران خرد از بورس بوده است. در صورتی که روندهای موجود در بورس تغییر نکند، بازار باید برای خود را برای یک دوره رکود عمیق تر آماده کند.

در 39 روزی که بازار سرمایه در آبان و آذرماه سال جاری فعال بوده، تنها 5 روز تالار شیشه‌ای شاهد ورود پول بوده است. این مساله می‌تواند در آینده نزدیک به یک بحران جدی برای بورس تبدیل شود.

در 3 ماه گذشته به وضوح دیده شده است که دولت هیچ مدل دخالتی در بورس نداشته است. در آبان و آذر ماه سال جاری نیز روند خروج پول تا حدودی شدت گرفته است. طی 3 هفته اخیر و در 15 روز کاری بازار سرمایه شاهد خروج پول از بورس بوده‌ایم. در صورتی که این روند اصلاح نشود و شاخص کل بورس نیز دایم در در حال شکستن حمایت های خود باشد، می توان گفت بازار سرمایه وارد فاز اصلاح زمانی بلندمدت شده و در همین اعداد از شاخص نوسان خواهد کرد.

مشکل فعلی تالار شیشه‌ای پس از کاهش شدید اعتماد، کمبود نقدینگی و ترس سهامداران و سرمایه‌گذاران از ورود پول‌های خود به بورس است. با کاهش شدید تقاضا در هفته‌های اخیر، قدرت فروشندگان به شدت افزایش پیدا کرده و تابلوی بازار سرمایه در این مدت قرمزپوش بوده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد