نقدشوندگی بالای سهام در وثیقه گذاری هوشمند

نقدشوندگی بالای سهام در وثیقه گذاری هوشمند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه توثیق سهام می‌تواند روند تسهیلات دهی را آسان کند، گفت: هر سهمی دارای ارزش مشخص است و ظاهرا بانک‌ها می‌توانند 60 درصد ارزش سهام را به عنوان وثیقه بپذیرند که به نظر منطقی است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد علیپور، نماینده مردم در مجلس در این باره گفت: سهام بورس نقد شوندگی بالایی نسبت به وثیقه‌های ملکی و مواردی از این قبیل دارد و کار تسهیلات گیرنده و تسهیلات دهنده را آسان خواهد کرد.

نماینده مجلس با بیان اینکه سهام بورس یک دارایی محسوب می‌شود، تاکید کرد: در گذشته توثیق سهام تنها به ملک خلاصه می‌شد، اما کاهش ارزش پول ملی باعث شد تا برخی تسهیلات با وثیقه خودرو نیز و با مشخص شدن درصدی از ارزش آن پرداخت شود. اقدامی که اخیرا اتفاق افتاده باعث رشد بورس نیز خواهد شد و اگر برخی مطرح می‌کنند که نقدینگی افزایش می‌یابد باید توجه داشته باشند بخشی از این نقدینگی در بازار سرمایه قرار دارد و تا زمان بازپرداخت کامل برداشت نخواهد شد. به بیان بهتر بازار سرمایه با انجام این کار در یک مسیر ثبات قرار می‌گیرد. به این دلیل که خرید و فروش‌های هیجانی دیگر اتفاق نمی‌افتد.

علیپور با تاکید بر اینکه توثیق سهام در بخش‌های وثیقه پذیر دیگر می‌تواند انجام شود گفت: پس از اینکه توثیق سهام مشخص شد که اقدام مثبتی است، قطعا باید این موضوع توسعه داده شود و در بخش‌هایی که وثیقه پذیر هستند نیز این موضوع اجرایی شود. توثیق سهام سابقه دارد و سال گذشته افراد می‌توانستند با ارايه سهام عدالت تسهیلات خرد دریافت کنند، اما میزان سهام عدالت اندک است و افرادی که دارای خرید و فروش‌های کلان سهام در بورس هستند اکنون می‌توانند از این مزیت بهره ببرند.

به گفته وی، به طور معمول وثیقه‌های ملکی مدت زمان زیادی نیاز دارد تا نقد شود، اما سهام وثیقه گذاشته شده در روز می‌تواند به فروش برسد. به نظر می‌رسد اگر این اقدام عادی سازی شود، بخش‌هایی مانند قوه قضاییه نیز می‌توانند از آن بهره ببرند که البته نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که قوه قضاییه با سازمان بورس باید در ارتباط باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: توثیق سهام در کشورهای دیگر اجرا نمی‌شود، به این دلیل که روند قوانین آن‌ها با ایران متفاوت است و بیشتر سیستم اعتبارسنجی اجرا می‌شود. به این صورت که جرايم رانندگی و یا روند پرداخت مالیات برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی موثر است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد