بازگشت سیمان به بورس کالا/ باید فضای مناسبی برای تعاونی ها در جهت توزیع سیمان فراهم شود

بازگشت سیمان به بورس کالا/ باید فضای مناسبی برای تعاونی ها در جهت توزیع سیمان فراهم شود

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تعاونی‌ها باید تقویت شوند تا دست دلالان از بازار سیمان قطع شود.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهانی معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این پرسش که، اگر سیمان به بورس کالا وارد نمی شد چه اتفاقی رخ می‌داد؟، اظهار کرد: بورس به دلیل شفافیت بالایی که دارد بهترین مکان برای عرضه سیمان است. در حال حاضر قرار است 90 درصد از سیمان در بورس ارايه شود، اما از نظر من، بهتر است تمام سیمان در بورس عرضه شود.

بیشتر بخوانید

صفر تا صد خرید و فروش سیمان از بورس کالا

او بیان کرد: در حال حاضر قیمت سیمان نسبت به چند ماه اخیر بسیار کاهش یافته است، اما هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده است. البته با توجه به افزایش عرضه‌ سیمان، در چند روز اخیر توقع کاهش بیشتر قیمت سیمان در بازار را داریم.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این پرسش که چگونه فضای رقابتی در بازار فراهم می‌شود؟، گفت: یکسری تعاونی‌های توزیع سیمان از قبل در کشور وجود داشته که کار توزیع سیمان را انجام می‌دادند که در حال حاضر باید برای این تعاونی‌ها امکان خرید سیمان از بورس فراهم شود؛ که این اقدام مستلزم دو مورد است، یکی دریافت کد بورس توسط تعاونی‌ها و دوم اینکه ممکن است نقدینگی کم تعاونی‌ها سبب سلب مشارکت آنان در خرید حجم بسیار زیاد سیمان شود. بورس کالا ظرفیت دارد تا به تعاونی‌ها فرصت دهد که هزینه خرید سیمان را چند ماه بعد بپردازند.

او بیان کرد: همچنین تعاونی‌ها باید تقویت شوند تا دست دلالان از بازار سیمان قطع شود تا همه از سوی تعاونی‌ها و مجاری توزیع سیمان اقدام به خرید سیمان کنند. در این صورت برای مصارف خرد نیز مردم فقط باید به تعاونی‌ها مراجعه کنند.

شاهانی در پاسخ به این پرسش که، جلوگیری از مداخله در زنجیره توزیع سیمان سبب بهبود فناوری کارخانجات تولید سیمان می شود؟، اظهار کرد: اگر قیمت‌های انرژی و حامل‌های انرژی که کارخانجات سیمان مصرف می کنند، واقعی شود، سبب ایجاد انگیزه در جهت ارتقای تکنولوژی و تولید بهینه سیمان می شود.

او تاکید کرد: هم اکنون طرح جهش تولید و مسکن در مجلس تصویب شده و دولت را مکلف کرده که یک میلیون واحد مسکونی را بسازد. طبق برآورده صورت گرفته، برای یک میلیون مسکن در یک سال، حدود 20 – 30 میلیون تن سیمان و حدود 4 -5 میلیون تن فولاد نیاز داریم.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان بیان کرد: همچنین لازم به ذکر است که، در حال حاضر ما صادرات سیمان به کشور‌هایی از جمله، افغانستان و عراق داریم، اما کارخانه‌های سیمان در کشور با ظرفیت کمتری نسبت به ظرفیت اسمی فعالیت می کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد