بررسی گزارش ماهانه یک نماد پالایشی/ عملکرد شبریز در اسفند 99 چگونه بوده است؟

بررسی گزارش ماهانه یک نماد پالایشی/ عملکرد شبریز در اسفند 99 چگونه بوده است؟

درآمد‌های عملیاتی شبریز در قیاس با عملکرد دوره مشابه سال گذشته از مبلغ 174.544 میلیارد ریال به مبلغ 215.035 میلیارد ریال افزایش یافته که حدود 23 درصد افزایش داشته است.

به گزارش نبض بورس، شرکت پالایش نفت تبریز فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی از سال 1356 آغاز نموده و هم اکنون حدود 5,6 درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می‌نماید.

مهمترین فرآورده های شبریز چیست؟

شرکت پالایش نفت تبریز در حال حاضر فرآورده‌های گوناگونی را به بازار ارايه می‌نماید که از میان آن‌ها می‌توان به گاز مایع، بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، سوخت جت، انواع حلال، بنزن، نفتا، گوگرد، وکیوم باتوم، قیر و روغن اشاره نمود.

جایگاه شبریز در بین شرکت های پالایش نفت کجاست؟

در حال حاضر با احتساب پالایشگاه ستاره خلیج فارس 10 شرکت پالایش نفت در کشور وجود دارند که ظرفیت پالایشی این شرکت‌ها حدود 2/2 میلیون بشکه در روز است. شرکت پالایش نفت تبریز با ظرفیت پالایش روزانه 110 هزار بشکه و با احتساب پالایشگاه ستاره خلیج فارس که عمده خوراک آن میعانات گازی است، در جایگاه هفتم قرار دارد.

 
میزان تولید فرآورده های اصلی شبریز و مقایسه با شش شرکت

میزان تولید فرآورده‌های اصلی پالایش نفت تبریز در میان 6 شرکت موجود در صنعت، در پایان آذر ماه سال 1399 به صورت زیر است:

 

شرکت پالایش نفت تبریز، از منظر تولید محصولات اصلی در جایگاه چهارم صنعت پالایش نفت بورس و فرابورس قرار دارد.

نتایج عملیات و چشم انداز‌ها شرکت در 9 ماهه اول سال 1399


درآمد‌های عملیاتی شرکت در قیاس با عملکرد دوره مشابه سال گذشته از مبلغ 174.544 میلیارد ریال به مبلغ 215.035 میلیارد ریال افزایش یافته که حدود 23 درصد افزایش داشته است. سود خالص نیز از مبلغ 14.639 میلیارد ریال 69 درصد افزایش داشته و به مبلغ 24790 میلیارد ریال رسیده است. این افزایش عمدتا ناشی از برگشت ذخیره کاهش ارزش فروش برای موجودی‌های پایان دوره شرکت می‌باشدکه در پایان سال 1398 منظور گردیده بود.
با توجه به ماهیت خاص صنعت پالایش نفت کشور، رقابت چندانی در فروش فرآورده‌های نفتی میان این شرکت‌ها وجود ندارد. زیرا مشتری عمده فرآورده‌های پالایشگاه‌های داخلی دولت است. نکته مهم در بحث سودآوری این است که افزایش یا کاهش فروش پالایشگاه‌ها عمدتا تابع قیمت نفت خام و نرخ ارز است. روند‌های گذشته نیز حکایت از این موضوع دارد که فروش پالایشگاه‌ها هم راستا با هم، کاهش یا افزایش می‌یابد. در نتیجه در زمینه ایجاد درآمد‌های عملیاتی تفاوت خاصی میان شرکت‌های صنعت وجود ندارد.

میزان تولید و فروش شبریز در اسفند 99

بر اساس گزارش شرکت، تولید اسفندماه 494.993 مترمکعب می‌باشد. مجموع تولید یک ساله شرکت 6.433.423 مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته 0.06 درصد رشد داشته است.

 

شرکت با فروش سالانه 6،443،424 مترمکعب محصولات خود نسبت به سال گذشته 0.06 درصد افزایش در میزان فروش خود داشته است.

 
 
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد