تشریح دلایل عدم درج قیمت بر روی بسته‌های زعفران/ دولت خرید حمایتی را آغاز کرد

تشریح دلایل عدم درج قیمت بر روی بسته‌های زعفران/ دولت خرید حمایتی را آغاز کرد

ایلنا: عضو هیات ريیسه شورای ملی زعفران خاطر نشان کرد: عدم درج قیمت به‌دلیل نوسان‌های ارزی منطقی نیست چراکه هر روز قیمت‌ها تغییر نمی‌کند؛ تولیدکنندگان باید قیمت...

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تایید خبر عدم درج قیمت در بسته‌های زعفران، گفت: عدم درج قیمت به‌دلیل نوسان‌های ارزی منطقی نیست چراکه هر روز قیمت‌ها تغییر نمی‌کند؛ تولیدکنندگان باید قیمت عادلانه را با احتساب سود منطقی برای مصرف‌کنندگان در نظر بگیرند که اجحافی در حق آنها نشود و مصرف روند عادی خود را حفظ کند.

وی بین گران شدن زعفران و افزایش تقلب در این بازار نسبت برقرار کرد و افزود: گران شدن زعفران انگیزه تقلب را در بازار افزایش می‌دهد؛ و برخی سودجویان برای کسب سود بیشتر اقدام به فروش و عرضه زعفران ناخالص می‌کنند.

به گفته عضو هیات ريیسه شورای ملی زعفران؛ برخی از تولیدکنندگان به سود کم قانع هستند؛ همچنین فاکتور نوع بسته‌بندی در تعیین قیمت زعفران مهم است؛ قیمت یک گرم زعفران در پاکت با قیمت یک گرم زعفران در شیشه، قوطی و ظروف فانتزی متفاوت است.

حسینی با بیان اینکه روند تولید زعفران نسبت به سال گذشته صعودی شده است، ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توان درصد افزایش تولید را اعلام کنیم چراکه برداشت همچنان ادامه دارد اما آنچه مسلم است که تولید نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. سال گذشته دغدغه کمبود زعفران در مزارع داشتیم اما امسال تولید رشد قابل توجهی کرد و تولید امسال پاسخگویی نیاز بازارهای وابسته به زعفران ایران را می‌دهد.

عضو هیات ريیسه شورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که زعفران یک محصول صادراتی است که نرخ ارز در قیمت این محصول در بازار تاثیر می‌گذارد آیا نوسان‌های اخیر ارز در بازار تاثیر گذاشته است یا روند کاهشی صادرات زعفران مانند سال گذشته امسال نیز تکرار خواهد شد؟ گفت: دلایل کاهش صادرات زعفران در سال گذشته به قوانین دست و پا گیر و خلق الساعه برای صادرکنندگان باز می‌گردد؛ اگر ما ثبات مقررات در صادرات داشته باشیم این مشکلات را نخواهیم داشت.

حسینی از خرید حمایتی زعفران از سوی تعاونی روستایی خبر داد و افزود: در سال جاری تولید و کیفیت زعفران مناسب است از این‌رو دولت بهترین نوع زعفران را کیلویی 41 میلیون 350 هزار تومان و بی‌کیفیت‌ترین آن را کیلویی 25 میلیون تومان خریداری می‌کند. سال گذشته شکاف قیمت بین بازار و قیمت پیشنهادی دولت زیاد و محصول به‌دست آمده کم بود به همین دلیل کشاورزان تمایلی برای فروش زعفران به دولت نداشتند؛ اما امسال شرایط متفاوت شده و شکاف قیمتی بازار و نرخ پیشنهادی دولت کم است. از این‌رو کشاورزان محصول خود را به دولت می‌فروشند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت پرداختی‌ کشاورزان را به موقع تحویل می‌دهد؟ گفت: دولت پرداختی کشاورزان را طبق آیین‌نامه‌ای که مصوب کرده می‌پردازد بنا به این آیین‌نامه 30 درصد از پول ابتدا پرداخت می‌شود و 70 درصد باقی‌مانده  را بعد از سنجش کیفیت حداقل در بازه زمانی 3 ماه پرداخت می‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: 50 تا 60 درصد کشاورزان زعفران خرده مالک هستند و سطح زیرکشت آنها کم است؛ این افراد همت خود را برای افزایش تولید و افزایش کیفیت محصول انجام می‌دهند و در نهایت محصول تولیدی را با قیمت مناسب می‌فروشند به عبارت دیگر آنها تولید و فروش را مدیریت می‌کنند. اما از سوی دیگر زعفران کاران عمده هستند که اراضی یکپارچه را زیر کشت می‌برند و نگاه اقتصادی به کشت زعفران دارند این افراد هر چقدر محصول گران شود باز هم بر این این باورند که زیان کرده‌اند.

وی با بیان اینک 65 کشور هدف صادراتی زعفران ایران است، خاطر نشان کرد: این بازارها یک شبه به‌دست نیامده است و ما امیدوار به توسعه بازارها هستیم. دنیا زعفران خالص را با ایران می‌شناسند چراکه ایران بالاترین حجم تولید زعفران در دنیا را دارد همچنین کیفیت زعفران تولیدشده در ایران مثال زدنی است. زعفران ایران با برند و بسته‌بندی کشورهای دیگر اعتبار کسب نکرده است و ما نیاز داریم که صادرات و بازار این محصول را به درستی مدیریت کنیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد