کاهش قیمت گوشت در راه است؟

کاهش قیمت گوشت در راه است؟

طبق پیش بینی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان و خوار و بار جهانی ملل متحد، شاخص قیمت غذا در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهشی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، درحالی که قیمت دام زنده در بازار کاهش شدید داشته است اما قیمت گوشت قرمز همچنان گران است و قصد پایین آمدن ندارد، طبق یک عرف معمول، قیمت گوشت تابعی از نرخ دام زنده و حدود 2 برابر آن است؛ در حال حاضر با اینکه قیمت گوسفند زنده به گفته مسيولان اتحادیه کیلویی150 هزار تومان است اما در بازار، قیمت گوشت با اعداد مختلف تا 400 هزار تومان در هر کیلو عرضه می‌شود.

در این‌باره، اواخر فروردین ماه بود که منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور، از روند کاهش قیمت دام زنده و لاشه گوشت گوسفندی و گوساله به دلیل افزایش حجم عرضه خبر داد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت دامی روند کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

رییس شورای تامین دام اظهار داشت: به دلیل شرایط بارندگی و مراتع خوب با ازدیاد جمعیت دامی در کشور و افزایش عرضه دام در بازار روبرو هستیم؛ این در حالی است که با شروع فصل گرما، کاهش مصرف نیز خواهیم داشت که باید برای این مهم تدبیری اندیشیده شود.

حالا با شروع فصل تابستان، اما هنوز تغییری در قیمت گوشت قرمز پیدا نکرده و در بازار مصرف‌کنندگان هنوز سودی از این کاهش قیمت نبرده‌اند.

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به ازدیاد عرضه و انباشتگی دام، قیمت هرکیلو دام زنده گوسفندی به 150 هزار تومان رسیده است که پیشتر قیمت تا کیلویی 180 هزار تومان هم بالا رفته بود.

همچنین، پیشتر دولت های اسبق راه کاهش قیمات گوشت را واردات دانستند و اقدام به واردات گوشت های منجد کردند.

بر اساس این گزارش، در میادین میوه و تره بار نیز قیمت هرکیلو شقه گوسفندی 282هزارتومان، راسته گوسفندی 290هزارتومان، ران گوسفندی 334هزارتومان، سردست 278تا 295هزارتومان، گردن 265هزارتومان، راسته گوساله بدون استخوان 257هزارتومان، ران گوساله 250هزارتومان و سردست و گردن گوساله 248هزارتومان است.

‌به گفته حسین میری کارشناس امور دام،‌ طبق پیش بینی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان و خوار و بار جهانی ملل متحد، شاخص قیمت غذا در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهشی خواهد شد و در صورتی که مسيولان در داخل کشور از ابزارهای کنترل قیمت نظیر، کاهش هزینه تولید، افزایش تولید در داخل با هزینه کمتر و واردات به موقع در صورت نیاز استفاده کنند و از سویی نظارت‌های خود را بر گرا نفروشی و قاچاق افزایش دهند، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد