خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌ "گره معاملاتی"

خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌ "گره معاملاتی"

تمام وعده هایی که برای حمایت از سهامداران مطرح شد، باد هوا بود. نه خبری از تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه ملی شده و نه 24 هزار میلیارد تومان حاصل از انتشار اوراق اجاره سهام، عملا وارد بازار شده اند.

به گزارش بورس نیوز، متولیان بازار‌سرمایه شب گذشته از اجرای دامنه نوسان (منفی 3 و مثبت6) و بازنگری مقررات گره معاملاتی خبر دادند و واکنش بازار به این تغییرات، تکرار منفی‌های هر روزه و البته افت قابل‌توجه ارزش معاملات بود.

تمام وعده‌هایی که برای حمایت از سهامداران مطرح شد، باد هوا بود؛ نه خبری از تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه ملی شده و نه 24 هزار میلیارد تومان حاصل از انتشار اوراق اجاره سهام، عملا وارد بازار شده‌اند.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با تصمیمات جدید سازمان بورس، بعد از 5 روز سهم‌های قفل در صف فروش، مشمول گره معاملاتی شده و با حجم‌مبنای یک دامنه نوسان منفی 6 درصدی خواهند داشت. یعنی سهم‌های مشمول گره معاملاتی به‌راحتی هر 6 روز یک‌بار افت قیمت 6 درصدی خواهند داشت و این موضوع سبب رعب و وحشت سهامداران شده است.

وی ادامه داد: از حال حاضر بیش از 250 نماد در صف فروش قفل هستند و طبق مقررات نمادهایی که حجم معاملاتشان در 5 روز کمتر از 200 درصد حجم‌مبنا باشد، مشمول گره معاملاتی خواهند شد! با این اقدام سازمان بورس، بسیاری از سهامداران هر 6 روز یک‌بار در گردنه‌ای بنام گره معاملاتی متحمل 6 درصد ضرر و زیان خواهند شد و غیر کارشناسی‌ترین طرحی که می‌شد در بازار سرمایه اجرایی کرد، همین طرح اصلاح دستورالعمل گره معاملاتی بود.

فلاح افزود: تمام وعده‌هایی که برای حمایت از سهامداران مطرح شد، باد هوا بود؛ نه خبری از تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه ملی شده و نه 24 هزار میلیارد تومان حاصل از انتشار اوراق اجاره سهام، عملا وارد بازار شده‌اند.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه کاهش نرخ بهره بانکی هم شعاری بیش نیست، تصریح کرد: قانون گره معاملاتی به ضرر این بازار است و سازمان بورس باید فورا این قانون را ملغی اعلام کند.

وی افزود: متاسفانه مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، خود را به خواب‌زده‌اند و فشار فروش هرروز تشدید شده و ارزش معاملات، مرتبا کمتر می‌شود‌؛ به قول دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تاثیر منفی وعده ‌و وعیدی که اجرایی نشود، 10 برابر بدتر از آن است که اصلا وعده‌ای ندهیم! یا برای نجات این کشتی به‌گل‌نشسته اقدام حمایتی واقعی انجام دهند یا اصلا وعده‌ای ندهند.

فلاح در توصیه به متولیان بازار سرمایه گفت: بهتر است به‌جای تصمیمات غیر کارشناسی و خلق‌الساعه، متولیان بازار سرمایه از ظرفیت بازار جبرانی استفاده کنند و اجازه دهند بازار سرمایه به روال عادی فعالیت داشته باشد و بعد از پایان تایم معاملات، برای سهامدارانی که قصد فروش دارند، امکان معامله با دامنه نوسان بزرگ‌تری فراهم کنند؛ بی‌آنکه قیمت سهم‌ها روی تابلوی اصلی به خاطر فشار فروش عده‌ای معدود دستخوش ریزش شود.


  • بیشتر بخوانید:
دست "بورس" زیر سنگ بانک‌مرکزی ...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد