ضوابط جدید انتشار اوراق بهادار با استفاده از رتبه اعتباری ابلاغ شد

ضوابط جدید انتشار اوراق بهادار با استفاده از رتبه اعتباری ابلاغ شد

ضوابط جدید انتشار اوراق بهادار با استفاده از رتبه اعتباری با هدف تسهیل و تسریع تامین مالی شرکت‌ها ابلاغ شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار کرد: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل و تسریع تامین مالی شرکتها، ضوابط جدید تامین مالی با تکیه بر رتبه اعتباری شرکت و بدون استفاده از ضامن را ابلاغ کرد.

مرتضی چشان ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران در صورت اخذ رتبه اعتباری BBB به بالا از موسسات رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت، مجاز به تامین مالی بدون استفاده از رکن ضامن شده‌اند.

او با اشاره به اظهار نظر موسسات رتبه‌بندی در خصوص توانایی متقاضی تامین مالی تصریح کرد: موسسات رتبه‌بندی در گزارش رتبه‌بندی خود با توجه به وضعیت مالی و نقدینگی متقاضی، ملزم به اظهار نظر در خصوص توانایی متقاضی تامین مالی در پرداخت اصل و فرع اوراق در سررسید مقرر هستند.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس افزود: در صورت احراز تاخیر هر یک از متقاضیان در واریز مبالغ اقساط و اصل اوراق منتشره قبلی در بازار سرمایه بر اساس تکالیف موجود در مقررات، قراردادها، مدارک یا مستندات، انتشار اوراق جدید بدون استفاده از توثیق وثایق یا ضامن معتبر، تا زمانی که رتبه اعتباری آن یک رتبه ارتقاء یابد، امکانپذیر نیست.

به گفته این مقام مسيول، امکان سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بدون ضامن و با رتبه اعتباری قابل قبول به موضوعات سرمایه‌گذاری در امیدنامه نمونه صندوق‌ها افزوده شده و حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در اوراق بهادار یادشده به شرح حداکثر 15 درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق مشروط بر اینکه حداکثر 5 درصد از کل دارایی‌های صندوق، در اوراق بهادار منتشره از طرف یک ناشر سرمایه گذاری شود، تعیین شده است.

او با اشاره به ضوابط جدید در این ابلاغیه، اذعان کرد: انتشار اوراق بهادار دارای رتبه اعتباری BBB به بالا برای تمامی اشخاص حقوقی دارای شرایط مندرج در دستورالعمل‌های مربوطه از طریق کاهش درصدی از کل وثایق مورد نیاز (شامل اصل و فرع اوراق) نیز فراهم شده است.

چشان در پایان گفت‌وگوی خود عنوان کرد: همچنین متقاضیان تامین مالی از طریق بازار سرمایه (ناشر/بانی)، در صورت عدم رتبه‌بندی یا اخذ رتبه اعتباری در سایر طبقات از شرکت رتبه‌بندی اعتباری دارای مجوز فعالیت، به‌منظور انتشار اوراق بهادار بدهی ملزم به استفاده از رکن ضامن (یا ارايه تضمین) مطابق مقررات مربوطه هستند.

منبع:سنا
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد