access_time
توافق برجام و بورس

توافق برجام و بورس

اعتقادی به کاهش نرخ ارز ندارم و حتی اگر بعد از توافق، دولت بتواند دلار را در همین محدوده تثبیت کند، اقدام بزرگی انجام داده است. قیمت فعلی سهام با دلار 25 هزارتومانی، جذاب است.

به گزارش بورس‌نیوز به دنبال سفر ريیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و افزایش خوش‌بینی‌ها به نتیجه مذاکرات، بازار سرمایه در چند روز گذشته افت حدودا 100 هزار واحدی داشته است.

رامین خدابنده مدیرعامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به هر حال نمی‌توان منکر تاثیرگذاری خبر سفر گروسی به ایران بر بازار سرمایه شد ضمن آنکه این دغدغه هم وجود داشت که با آزادسازی معامله بلوکی سهام عدالت، شاید عرضه‌ها در بازار افزایش یابد.

وی اضافه کرد: همچنین مباحث تکنیکالی هم به منفی شدن بازار سرمایه در این محدوده دامن زد اما؛ درمجموع به توافق در کوتاه‌مدت خوش‌بین نیستم و به نظر می‌رسد روند فرسایشی مذاکرات فعلا ادامه خواهد داشت. ولی اگر به هر دلیلی، توافق و احیای برجام زیر سوال برود و مکانیزم ماشه فعال شود، کل اقتصاد ایران آسیب خواهد دید.

خدابنده ضمن تاکید بر اینکه توافق و احیای برجام خبر مثبتی برای بازار سرمایه ما خواهد بود، گفت: فراموش نکنید که شرکت‌های صادرات محور برای صادرات محصولشان در شرایط تخفیف ناچار به ارايه تخفیف‌های قابل‌توجهی هستند. هزینه نقل‌وانتقال ارز هم به هزینه شرکت‌ها اضافه کرده است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا تصریح کرد: بنابراین حتی اگر توافقی صورت بگیرد و نرخ ارز کمی کاهش یابد، شرکت‌ها از محل کاهش هزینه‌های صادرات و واردات منتفع خواهند شد. علاوه بر این با توجه به کسری بودجه دولت، اعتقادی به کاهش نرخ ارز ندارم و حتی اگر بعد از توافق، دولت بتواند دلار را در همین محدوده تثبیت کند، اقدام بزرگی انجام داده است. قیمت فعلی سهام با دلار 25 هزارتومانی، جذاب است.

وی افزود: ولی چنانچه توافق منتفی شود و تورم رشد کند، باید نگران تولید و فروش بسیاری از صنایع بزرگ در بلندمدت بود. چشم‌انداز اقتصاد ما تورمی است. دولت وعده احداث سالانه 1 میلیون واحد مسکونی داده که اجرای این طرح هم تورم‌زا بوده و مجال کاهش نرخ ارز نمی‌دهد. همچنین در صورت رفع تحریم‌ها ، صنایع بسیاری به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای ناتمام خود و نوسازی ماشین‌آلات خواهند بود که این اقدام هم اثر افزایشی بر نرخ ارز خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: در حال حاضر با در نظر گرفتن ابهام نتیجه مذاکرات، نمی‌توان پیش‌بینی بلندمدتی داشت.

خدابنده در پایان خاطرنشان کرد: در کوتاه‌مدت (حداقل 3 ماهه)، صنایع بنیادی که درآمدهای ارزی دارند، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. این صنایع در صورت توافق، در بلندمدت پتانسیل رشد دارند و در صورت عدم توافق هم، باز از محل افزایش نرخ ارز رشد خواهند کرد. شرکت‌های دارویی هم که ارز دولتی بر‌ مبنای دلار 4200تومانی دریافت می‌کنند، پتانسیل رشد دارند.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد