چین نفت ایران را ارزان می‌خرد؟ / صادرات نفتی به چین متوقف شد؟

چین نفت ایران را ارزان می‌خرد؟ / صادرات نفتی به چین متوقف شد؟

صادرات نفتی ما به چین در این هفته حواشی زیادی در پی داشت. هفته پیش اتاق بازرگانی اعلام کرد که فروش نفت ایران به چین 99 درصد کاهش داشته و حالا رویترز ادعا کرده آمریکا در حال مذاکره با چین برای کاهش خرید نفت از ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمار فروش نفت ایران محرمانه است و مشخص نیست ایران چقدر نفت می‌فروشد. اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرد فروش نفت ایران به چین 99 درصد کاهش یافته. حالا رویترز درست یک هفته پس از انتشار آماری که ثابت می‌کرد چینی‌ها واردات نفت از ایران را به شدت کاهش داده‌اند، ادعای جدیدی کرد. رویترز مدعی شده بود که آمریکا در حال مذاکره با چین است تا این کشور نفت کمتری از ایران بخرد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین مورد به تجارت‌نیوز، گفت: سال‌هاست آمریکا تلاش می‌کند صادرات نفتی ایران به صفر برسد. تا به حال به این هدف نرسیده‌اند و چنین تلاشی جدید نیست.

او همچنین کاهش خرید چین از ایران را این گونه نفی می‌کند: این که امروز خبر می‌رسد صادرات ما به چین کاهش داشته است و از طرف دیگر می‌گویند آمریکا به چین برای کاهش خرید از ایران فشار آورده، یعنی این اخبار شایعه است و نباید به آن‌ها توجه کرد.

خطیبی می‌افزاید: آمار اتاق بازرگانی خیلی آمار قابل استنادی نبود. این نوع اخبار را باید منابع رسمی اعلام کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان می‌کند: کشوری مانند چین قصد دارد به آمریکا وابسته نباشد و از طرفی بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیاست. به همین دلیل هم مایل نیست نفت را تنها از کشورهایی وارد کند که با آمریکا پیمان می‌بندند.

ایران نفت را چقدر ارزان می‌فروشد؟

با این حال برخی از کارشناسان گمانه‌زنی می‌کنند که ممکن است فشارهای آمریکا باعث شود چینی‌ها بخواهند نفت را با تخفیف بیشتری از ایران بخرند. خطیبی یادآوری می‌کند: تخفیف نفتی دادن یا ندادن ما به چینی‌ها جزو سیاست‌های وزارت نفت است. مقامات رسمی باید درباره میزان تخفیف ما به چینی‌ها اظهار نظر کنند.

این کارشناس انرژی، خاطرنشان می‌کند: کشورهای دنیا بر اساس منافع ملی خود نفت می‌خرند و به همین علت هم چین خرید نفتش از ما را کم نمی‌کند.

خطیبی در آخر تصریح می‌کند: چین در برخی از بازارها رقیب آمریکاست و به همین دلیل هم به دلیل مذاکره و فشار آمریکا دست به تصمیم‌گیری نمی‌زند.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «چین، ایران را غافلگیر کرد» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد