چرا بورس افت کرد؟ / نقش وزیر اقتصاد در وضعیت بد بازار سهام

چرا بورس افت کرد؟ / نقش وزیر اقتصاد در وضعیت بد بازار سهام

شاخص کل بازار سهام در جریان معاملات هفته دوم بهمن کانال 1/2 میلیون واحدی را از دست داد. برخی از کارشناسان عقیده دارند سیگنال مثبتی برای بورس وجود ندارد اما در این میان اظهارات مقامات هم شرایط را دشوارتر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اعتماد نسبت به بازار سهام از بین رفته است و این موضوع در مشارکت پایین در عرضه اولیه «کزغال» مشهود شد، همچنین در شرایطی که معاملات بازار سهام در مدار منفی دنبال می‌شود اظهارنظرهای غیرکارشناسانه برخی از مسيولین نیز به روند نزولی بورس دامن می‌زند.

حمیدرضا فرهادی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با ریسک‌های سیستماتیک بورس بیان کرد: این روزها بیشتر از اینکه به دنبال مباخث فاندامنتال در بازار سرمایه باشیم باید به ریسک‌های سیستماتیک که به مباحث سیاسی مربوط می‌شود بیشتر توجه کنیم. دولتمردان در رابطه با بازار سهام اظهار نظرهای غیرکارشناسانه می‌کنند که در شرایط نوسانی فعلی بازار سهام این اظهار نظرها به روند نابسامان بورس دامن می‌زند.

به گفته این کارشناس در شرایطی که بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و در جریان معاملات هفته گذشته نیز قیمت دلار حدود 5 درصد افزایش پیدا کرد وزیر اقتصاد در مصاحبه خود از تامین مالی 500 هزار میلیاردی از بازار سهام می‌گوید و در این شرایط که بازارهای موازی بر خلاف بورس روندی صعودی دارند سرمایه سرگردان منتظر جرقه‌ است تا میان بازارها جابه‌جا شود و اظهار نظرهای وزیر اقتصاد می‌تواند همین جرقه باشد.

این کارشناس در رابطه با دلیل ریزش بورس گفت: از لحاظ روانی اینگونه خبرها تاثیر زیادی بر خروج سرمایه از بازار سهام دارد، این اظهار نظر بد نیست اما در انتخاب واژگان خود دقت نکرده بودند و همچنین بسیار ابهام آلود سخن گفتند و به نظر می‌رسید بهتر بود این زمان برای عنوان کردن تامین مالی دولت از بازار سهام انتخاب نشود. تبعات این اظهار نظرها کم نبود و در شرایطی که بی‌اعتمادی به بورس به اوج خود رسیده است خروج پول از بازار سرمایه نیز به شدت قوت گرفته است.

این کارشناس در رابطه با بورس هفته بعد گفت: با توجه به حجم معاملات به نظر می‌رسد بورس هفته آینده منفی است.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد