تاخیر تحویل خودرو به خریداران در بورس کالا

تاخیر تحویل خودرو به خریداران در بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا پس از کشمکش‌های بسیار در نهایت در دولت سیزدهم با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس...

 عرضه خودرو در بورس کالا پس از کشمکش‌های بسیار در نهایت در دولت سیزدهم با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس به نتیجه‌ای مثبت رسید و  پس از چند سال صحبت و وعده بالاخره امسال اجرایی شد.

28 اردیبهشت‌ماه 1401 خودرو وارد بورس کالا شد تا با قیمتی میان قیمت کارخانه و بازار به مشتریان ارايه شود، خودرو کارا متعلق به بهمن موتور برای نخستین بار در بورس کالا عرضه شد که در مجموع 58 دستگاه خودرو کارا دو کابین و 45 دستگاه کارا تک کابین در تالار خودرو بورس کالا معامله شد.

گروه خودروسازی بهمن نیز توانست بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره مجوز عرضه محصولات خود در بورس کالا را دریافت کند و 600 دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ 26 مرداد ماه در بورس کالا عرضه کند. بورس کالا 26 مرداد میزبان عرضه 175 دستگاه خودرو فیدلیتی 5 نفره، 175 دستگاه فیدلیتی 7 نفره، 250 دستگاه دیگنیتی بود که این اقدام با  استقبال مطلوب خریداران خودرو همراه شد و 600 دستگاه از محصولات گروه بهمن در رقابت 4 ساعته خریداران مورد معامله قرار گرفت؛ بعد از آن یکشنبه 6 شهریور در نخستین عرضه محصول‌های ایران خودرو در بورس کالای ایران، 300 دستگاه هایما S 7 مشکی و 200 دستگاه هایما S 7 سفید عرضه  گردید و در روز عرضه پس از هشت دقیقه رقابت خریداران، 200 دستگاه هایما سفید که با قیمت پایه 742 میلیون و 500 هزار تومان در بورس کالا عرضه شد با میانگین قیمتی 753 میلیون و 342 هزار و 500 تومان و رقابت 1.46 درصدی معامله شد. خریداران تمامی ظرفیت این فروش را خریداری کردند.

پس از آن عرضه خودروی شاهین از گروه خودرویی سایپا در بورس کالا تایید شد و بر اساس آن، 200 دستگاه خودرو شاهین با قیمت پایه هر خودرو 304 میلیون تومان در سه شنبه 22 شهریور در بورس کالا عرضه شد و تاریخ تحویل خودروی شاهین 23 مهر 1401 اعلام شد، اما نتوانست تمامی تیراژ خود را با قیمت پایه اعلامی به فروش برساند. در همین راستا، سایپا اعلام کرد که تنها توانسته 64 دستگاه را به فروش برساند.

مجددا روز چهارشنبه 30 شهریور 38 خودروی دیگنیتی سفید (تریم مشکی)،  38 خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز)،  38 خودروی دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) هر یک با قیمت پایه 821 میلیون و 500 هزار تومان روی تابلو بورس رفت و زمان تحویل را 30 آبان ماه اعلام نمودند.

همچنین طبق اطلاعیه بورس کالای ایران، 175 دستگاه عرضه تک کابین بهمن موتور با قیمت پایه 291 میلیون و 300 هزار تومان و 121 دستگاه کارای دو کابیت با قیمت پایه 301 میلیون و 500 هزار تومان (هر دو با تاریخ تحویل 30 آبان 1401) در روز شنبه 2 مهر انجام می‌شود.

همچنین در جدیدترین اطلاعیه بورس کالا 35 دستگاه کامیون کشنده FAW CA 4180 متعلق به شرکت سیبا موتور 12 مهر روی تابلو عرضه می‌شود و بر اساس اطلاعیه منتشره این خودرو 12 آذر تحویل خریداران می‌شود.

در صورت تاخیر تحویل خودرو به خریداران در بورس کالا چه خواهد شد؟

رییس هیات مدیره بورس کالای ایران گفت‌: تاخیر در تحویل خودرو به خریداران بورس کالا، جریمه خودروساز را در پی دارد.

سید امیر حمزه مالمیر اظهار کرد: در عرضه خودرو از طریق بورس کالا، خودروساز متعهد به تحویل خودرو در زمان مقرر است و به علت انجام معاملات بر اساس قوانین بورس و شفافیت معاملات، هر گونه تاخیری با پرداخت جریمه به خریداران جبران می‌شود تا علاوه بر سلامت معاملات، خریداران نیز با اطمینان خاطر اقدام به خرید از بورس کالا کنند.

مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا 

مالمیر درباره مزیت‌های خرید خودرو از بورس کالا گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا، رانت قیمتی که به دلیل وجود دو نرخ دستوری و آزاد در بازار ایجاد شده بود، از بین می‌رود و عرضه چند محصول خودروسازان در بورس و رفتار قیمتی بازار نیز همین اتفاق را نشان می‌دهد.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا یک نقطه‌ی عطف در حوزه شفافیت معاملاتی است که منافع آن هم به مصرف‌کننده نهایی و هم به خودروساز می‌رسد و از طرفی، دولت نیز مالیات بر ارزش افزوده را مناسب‌تر اخذ می‌کند.

مالمیر افزود: مادامی که قیمت فروش خودرو از سوی تولیدکننده با قیمت بازار فاصله داشته باشد، رانت وجود خواهد داشت و واسطه‌گر‌ها از هر راهی از جمله اجاره کد ملی برای دریافت این رانت اقدام خواهند کرد، حال آن‌که با شفافیت معاملات در بورس و از طریق حراج، قیمت منصفانه کشف خواهد شد و تفاوت قیمت دستوری و بازار آزاد به خودروساز و سهامداران آن خواهد رسید.

مدیرعامل سبدگردان سرآمد بازار یکی از مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا را الزام خودروساز به عمل دقیق به تعهداتش دانست و گفت: در عرضه خودرو از طریق بورس کالا، خودروساز متعهد به تحویل خودرو در زمان مقرر است و به دلیل انجام معاملات بر اساس قوانین بورس و شفافیت معاملات، هر گونه تاخیری با پرداخت جریمه به خریداران جبران می‌شود تا علاوه بر سلامت معاملات، خریداران نیز با اطمینان خاطر اقدام به خرید از بورس کالا کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد