سقوط بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

سقوط بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

داده‌های مربوط به بازارهای آتی و کاهش تقاضای برای خرید تتر، نشان می‌دهد که ممکن است روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال...

به گزارش کوین تلگراف، شاخص ارزش بازار ارزهای دیجیتال در سه ماه گذشته بالای یک خط روند صعودی در نوسان بوده است. سطح 1.75 تریلیون دلار آخرین حمایتی است که سه روز پیش و در 27 آوریل (7 اردیبهشت) مورد آزمایش قرار گرفت. آزمایش این حمایت با سقوط بیت کوین به سطح 38٬000 دلار و کاهش قیمت اتریوم تا 2٬800 دلار هم‌زمان بود.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال در 7 روز گذشته 3.5 درصد کاهش یافته است و در این میان بیشترین کاهش قیمت مربوط به توکن‌های ریپل (18.8 سقوط)، کاردانو (10.2 درصد سقوط) و پولکادات (9.7 درصد سقوط) بوده است.

بررسی وضعیت دیگر آلت کوین‌های بازار، چشم‌انداز متعادل‌تری را در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد. برخی از توکن‌های مربوط به بازی‌های بلاک چینی و پروتکل‌های فعال در حوزه متاورس، در این مدت بیش از 25 درصد رشد قیمت داشته‌اند.

2 شاخص کلیدی که نشان می‌دهند روند نزولی بازار ارز دیجیتال ادامه دارد

ارزهای دیجیتالی که در 7 روز گذشته بهترین و بدترین عملکرد را داشته‌اند.

قیمت ایپ کوین (Apecoin) در آستانه آغاز فروش زمین‌های متاورس آدرساید (Otherside)، در عرض هفت روز 44 درصد بیشتر شده است. متاورس آدرساید ساخته یوگا لبز (Yuga Labs)، انیموکا برندز (Animoca Brands) و تیم توسعه‌دهنده پروژه بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) است و سرمایه‌گذاران بازار NFTها مدت زیادی است که انتظار آن را می‌کشند. فروش زمینه‌های این پروژه قرار است ساعت 5:30 صبح فردا (به وقت تهران)، 11 اردیبهشت آغاز شود.

در کنار ایپ کوین، قیمت توکن برنامه استپن (STEPN) که با ایده «راه‌رفتن برای کسب درآمد» توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده، در هفته گذشته 28 درصد افزایش یافته است. این جهش پس از آن اتفاق افتاد که کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا، اعلام کرد قصد دارد توکن استپن (GMT) را به بازار معاملاتی خود اضافه کند.

جهش 15 درصدی قیمت نکسو (Nexo) نیز تا حد زیادی تحت‌تاثیر عرضه این توکن در بازار صرافی بایننس و برنامه‌های تیم نکسو برای ساخت یک کارت اعتباری است که در آن به‌جای فروش ارزهای دیجیتال از آنها به‌عنوان وثیقه در پرداخت‌های روزانه استفاده می‌شود.

در مقابل، زیلیکا (Zilliqa) در طول این هفت روز بخشی از جهش 380 درصدی خود در اواخر ماه مارس (اسفند) را اصلاح کرده است. این جهش پس از آن رخ داد که تیم زیلیکا در 25 مارس (5 فروردین) اعلام کرد قصد دارد یک پروژه متاورسی راه‌اندازی کند که از فناوری‌های ان‌ویدیا (Nvidia)، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سخت‌افزار در جهان، برخوردار است.

قیمت توکن بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) هم به پایین‌ترین سطح خود در 9 ماه گذشته رسیده و این در حالی است که تعداد کاربران و تراکنش‌های مرتبط با این بازی در 30 روز اخیر 15 درصد کمتر شده است.

پریمیوم تتر نشان از کمبود تقاضا میان خریداران دارد

شاخص پریمیوم تتر صرافی «OKX»، اختلاف بین قیمت تتر در معاملات همتابه‌همتا (Peer-to-Peer) داخل چین را با ارزش روز دلار آمریکا (به یوان) اندازه‌گیری می‌کند.

تقاضای بیش از حد برای خرید تتر، این شاخص را به بالای سطح 100 درصد می‌رساند. از سوی دیگر، در جریان بازارهای نزولی، تقاضا برای خرید تتر کاهش یافته و شاخص پریمیوم تتر 4 درصد یا بیشتر از آن از سطح 100 درصد فاصله می‌گیرد (به سمت پایین حرکت می‌کند).

2 شاخص کلیدی که نشان می‌دهند روند نزولی بازار ارز دیجیتال ادامه دارد

شاخص پریمیوم تتر.

شاخص پریمیوم تتر در 28 آوریل (8 اردیبهشت) به 102 درصد رسیده بود که بالاترین سطح در سال 2022 محسوب می‌شود. این حرکت با جهش بیت کوین به بالای 40٬000 دلار همراه شد. گفتنی است که قیمت بیت کوین در اواخر همان روز مجددا به زیر 40٬000 دلار سقوط کرد. شاخص پریمیوم تتر اخیرا به سطح 100 درصد رسیده است که می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای خنثی‌‌بودن احساسات معامله‌گران کوچک بازار در نظر گرفته شود.

احساسات دوگانه در بازارهای آتی

قرارداد‌های آتی دايمی (Perpetual) کارمزد مشخصی دارند که معمولا هر 8 ساعت یک بار نرخ آن به‌روزرسانی می‌شود. هدف صرافی‌های از دریافت این کارمزد که از آن با عنوان نرخ تامین سرمایه (Funding Rate) یاد می‌شود، این است که از نامتعادل‌شدن بازار پیش‌گیری کنند.

مثبت‌بودن نرخ تامین سرمایه به این معنی است که معامله‌گران موقعیت‌های لانگ (خرید)، به میزان بیشتری از اهرم‌های معاملاتی استفاده می‌کنند و منفی‌بودن آن نشان می‌دهد که معامله‌گران موقعیت‌های شورت (فروش) از چنین شرایطی برخوردار هستند.

2 شاخص کلیدی که نشان می‌دهند روند نزولی بازار ارز دیجیتال ادامه دارد

نرخ تامین سرمایه 7 روزه برای قراردادهای آتی دايمی در 29 آوریل (9 اردیبهشت).

همان طور که از تصویر بالا پیداست، نرخ تامین سرمایه هفت‌روزه برای بیت کوین و اتریوم اندکی مثبت است. در مجموع، خریداران در مقایسه با فروشندگان تا حدی بیشتر از اهرم‌های معاملاتی استفاده می‌کنند و این چیزی نیست که فعالان بازار را مجبور به خروج از موقعیت‌های معاملاتی‌شان کند. برای مثال، نرخ تامین سرمایه هفت‌روزه لونا مثبت و برابر با 0.15 درصد (معادل 0.6 درصد در 30 روز) است که قطعا نمی‌تواند باعث نگرانی معامله‌گران بازارهای آتی شود.

خنثی‌بودن وضعیت شاخص‌های پریمیوم تتر و نرخ تامین سرمایه نشان می‌دهد که تقاضای معامله‌گران خرد بازار برای خرید ارزهای دیجیتال کم است. ضمن اینکه در حال حاضر بازار ارز دیجیتال برای حفظ ارزش کلی خود بالای 1.75 تریلیون دلار تلاش می‌کند.


 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد