تحلیل شاخص کل، صعود یا سقوط؟

تحلیل شاخص کل، صعود یا سقوط؟

شاخص کل امروز 2 خرداد 1400 در آستانه از دست دادن یک کانال دیگر قرار گرفت و در صورت افزایش فشار فروش‌های فردا، به کانال 1.1 میلیون واحدی سقوط خواهد کرد. روند شاخص کل در روز‌های آینده چگونه خواهد بود؟

به گزارش نبض بورس، شاخص کل در چند ماه گذشته به دلیل اعمال دامنه نوسان نامتقارن بصورت تصنعی روند مثبتی را شکل داده بود و به محض برداشته شدن این محدودیت دوباره شاخص در مسیر اصلاحی خود که به نظر می‌رسید هنوز تمام نشده بود قرار گرفت.

بازار حتی در چند ماه گذشته نیز که روند مثبتی را داشت (در تصویر‌های زیر به آن اشاره خواهد شد) باز هم با خروج پول حقیقی از بازار همراه بود و همین فرصتی را ایجاد کرد که عده‌ای از بازار خارج شوند. در چند روز اخیر نیز بطور متوسط روزانه بیش از 500 میلیارد تومان از بازار پول حقیق خارج شده است که البته دیروز این رقم به مرز بحرانی 1000 میلیارد تومان هم رسید.

در نهایت بازار امروز با خروج 635 میلیارد تومان پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 1900 میلیارد تومانی همراه بود که شاخص کل با 1.8 درصد منفی و روی مرز 1.1 میلیون واحد بسته شد.
در تصاویر زیر به بررسی روند شاخص کل می‌پردازیم.

 

مطابق تصویر اندیکاتور RSI در تایم فریم ماهانه از سال 87 یک روند صعودی را آغاز کرده بود که طی معاملات هفته گذشته و روز‌های جاری این هفته روند صعودی به نظر می‌رسد که در حال از دست رفتن است و در صورت تثبیت این موضوع، یک سیگنال منفی برای بلندمدت بازار محسوب می‌شود، اما همچنان فرصت باقی است و برای تثبیت این موضوع باید یک ماه صبر کرد چرا که تایم فریم ماهانه استفاده شده است و ممکن است هفته دیگر این روند تغییر کرده باشد. در نهایت این یک ریسک عمده پیش روی بازار است.

 

در تصویر بعدی اندیکاتور RSI در تایم فریم هفتگی به نمایش گذاشته شده است که بیانگر دو دوره  کاملا متفاوت از آن در بین سال‌های:

1- بازه 1392-1394،

2- بازه 1394-1399 است.

در بازه اول RSI هفتگی موفق به تثبیت بالای 50 درصد نشده است یعنی دوران رکود و در بازه دوم RSI هفتگی پایین‌تر از 50 درصد تثبیت نشده است و این یعنی دوران رونق. اما از پاییز سال گذشته دوباره اندیکاتور مورد بررسی در زیر سطح 50 درصد محبوس شده است و این سیگنال دوران رکود را در میان مدت و حتی چند ساله صادر می‌کند.

 

شاخص کل درون یک ساختار اصلاحی بصورت WXY در حال کاهش است و به نظر می‌رسد که این روند در بازه بین 900 هزار واحد تا 1.05 میلیون واحد به عنوان تارگت‌های اصلاح در فیبوی 0.61 بسط دو موج اصلاحی قبلی (WX) متوقف شود. باند حمایت هندسی شاخص کل نیز اتفاقا در همین محدوده قرار گرفته است لذا امید زیاد به پایان اصلاح در این بازه می‌رود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد