بورس ترکیه بیش از 6 درصد سقوط کرد

بورس ترکیه بیش از 6 درصد سقوط کرد

رقابت سیاسی میان اردوغان و قلیچداراوغلو تنگاتنگ شد و انتخابات ترکیه به دور دوم کشیده شده است. بورس استانبول امروز تحت تاثیر این موضوع بیش 6 درصد سقوط کرد؛ دلار بالا رفت و انتظار سقوط ناگهانی بورس ترکیه در روزهای آتی وجود دارد. این در حالی است که ايتلاف اپوزیسیون یعنی «قیلیچ داراوغلو» متعهد شده که اهرم‌های متعارف بیشتری را برای بازگرداندن ثبات مالی در ترکیه به‌کار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از سایت marketwatch.com، در پی رقابت تنگاتنگ دو نامزد ترک و کشیده شدن انتخابات ترکیه به دور دوم، بازار بورس این کشور در روز دوشنبه بیش از 6 درصد سقوط کرد و لیر، پول رسمی این کشور تحت فشار قرار گرفت.

ایپک اوزکاردسکایا، تحلیلگر بانک سويیس‌کوت (Swissquote) درباره ریزش بورس می‌گوید که بی‌ثباتی سیاسی هیچگاه برای دیدگاه و حس سهام‌داران و معامله‌گران به بازار خوب نبوده است و ترکیه تا دو هفته آینده بی‌ثبات باقی خواهد ماند. (دور دوم انتخابات 14 روز دیگر برگزار می‌شود.)

شاخص اصلی سهام BIST 100 (.XU100) حدود 6.4 درصد سقوط کرد و به‌خاطر نوسانات متوقف شد. این معیار در 12 ماه گذشته 88 درصد از نظر ارز داخلی افزایش یافته است؛ زیرا سرمایه‌گذاران محلی به بازار سهام چشم دوخته‌اند تا بازدهی به‌دست بیاورند، تورم بالا - که در اکتبر سال گذشته به بالای 80 درصد رسید - باعث ایجاد بحران شدید هزینه‌های زندگی شد.

با وجود مشکلات اقتصادی و تورم شدید در ترکیه، رجب طیب اردوغان عزمش را برای کاهش نرخ بهره بانکی جزم کرده بود. حالا در پی ریزش بورس، نرخ دلار در این کشور روند صعودی گرفت و با حدود نیم درصد افزایش با 19 لیر رسید. قیمت دلار در یک سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است.

روند امروز بورس استانبول

سوزانا استریتر، ريیس بخش پول و بازار موسسه Hargreaves Lansdown می‌گوید که شاتگان این بی‌ثباتی سیاسی، لیر ترکیه را در مسیری بی‌ثبات نگه می‌دارد؛ زیرا این کشور به سمت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیش می‌رود. اردوغان به جای مقابله با تورم دردناک، سیاست‌های پولی بحث برانگیزی را با هدف افزایش صادرات دنبال کرد.

پیش‌بینی‌هایی درباره سقوط ناگهانی بورس ترکیه در روزهای آتی وجود دارد. این در حالی است که ايتلاف اپوزیسیون یعنی «قیلیچ داراوغلو» متعهد شده که اهرم‌های متعارف بیشتری را برای بازگرداندن ثبات مالی به‌کار بگیرد.

روند کلی شاخص بورس ترکیه از ژوين 2021
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد